chronische dampigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

chronische dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 18:47

De DA is net langsgeweest omdat Apollon heel erg moet hoesten en moeilijk ademt. Ik wist wel dat het iets met dampigheid kon zijn.
Maar nu kreeg ik te horen dat het chronisch is.. Huilen
Ik moet nu dus de rest van zijn leven z'n hooi zeiknat houden en dat van de andere paarden ook Scheve mond ....

Wie heeft er nog meer een paard met deze kwaal, en wat doe jij er zoal tegen/mee.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:24

Gebruik de zoekfunctie eens; hier is al vaker over geschreven. Belangrijk is ook dat je paard en die in de omgeving op stofvrije stalbedekking staan (stofvrij zaagsel of vlas bijv). Dit is belangrijk; als de buurman op stro staat, blijft je probleem. Ipv nat hooi zou je eens voordroog kunnen proberen; dit werkt prima. Verder zoveel mogelijk frisse lucht; rustig aan in het werk (als het straks weer beter gaat) en zorgen dat hij geen kou vat. Evt. kan je ter ondersteuning echinacea geven om zijn weerstand te verhogen (bijv. van Bloem - bij drogist/reform te koop voor rond de 16 euro voor 300 ml. Eerst 5 ml per dag geven (zo in de mond met spuitje zonder naald) daarna evt. afbouwen naar 3 ml. Mijn vorige paard hoestte snel en was gevoelig op zijn longen (antibiotica en de bekende medicijnen hielpen niet; hier had hij veel baat bij) Suc6!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 07:30

thnx voor je tips!
Ik heb van de DA al iets gekregen dat ik tussen d'r voer moet doen maar aan de andere tips heb ik zeker wat.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:17

Ik heb eigenlijk niet veel aan Kyona toe te voegen, kan eigenlijk alleen bevestigen wat ze zegt.
Zorg dat je paard naar buiten gaat (liefst altijd) en dat hij, als hij op stal moet een open stal heeft zonder stof. Een goede optie zijn rubberen matten op de grond. Ideaal en absoluut stofvrij. De urine loopt weg dus het blijft droog en het is niet kou. Ze gaan er gewoon op liggen.

Waarschijnlijk gaat het met de nodige maatregelen snel beter met hem en kun je het werk langzaam weer oppakken.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:39

Je hoeft in principe het hooi van de andere paarden niet nat te maken want het gaat meer om de schimmels die in het hooi zitten , het kan iets beter gaan met je paardje maar zorg dat je teveel meer met haar doet want dan wordt het alleen maar erger , dampigheid gaat nooit meer over , je kunt alleen wat geven om alles te verlichten .

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:44

zorg idd. dat het stof niet opstoft en uit de buurt blijft.
Het is ook misschien een idee om fenegriek te proberen. Als kruid, of verwerkt in het voer of een voedingssupplement. Fenegriek lost overtollig slijm op, dus als haar lijf overuren maakt met de slijmproductie lost overtollig slijm weer op, zodat ze zich niet zo benauwd voelt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:57

Mijn paard is ook chronische bronchitus en heeft tegen dampigheid aan gezeten.

Wat ik doe: - buitenstal op zaagsel
- indien nodig nat hooi
- hooi vanaf de grond voeren, niet in en ruif
- hem altijd warm houden, dus geen enkel koudje
- regelmatig lichte training bieden, deze aan passen aan z'n
algehele toestand van de dag, veel longeren, onbelast lopen

Daarnaast is hij onder behandeling van een fysiotherapeut/accupuncturiste die hem behandeled met zeer goede resultaten, ik masseer zn long punten zelf en houd daardoor zn longen goed doorbloed, zodat het ophoesten van het slijm hem makkelijker afgaat.

Hij gebruikt homeopatische medicijnen: Puur broncho voor het slijm en weertand compositum voor het verhogen van zn weerstand, deze moet altijd goed zijn zodat hij niet weer in de vicsieuze cirkel beland waar paarden met chronische aandoeningen en dampigheid in terrecht komen.

Ik weet niet wat je je paard gaat geven, maar geef hem aub geen ventilpulmin (van de da) want dit verergerd dampigheid alleen maar, ook al zegt de da van niet, mijn paard is door die troep bijna overleden, dit mag je alleen als kuurtje geven en niet langdurig zoals bij chronisch zieken paarden het geval is, allerlei neven effecten als nier/blaas problemen kan je paard ervan krijgen en er komen veel afvalstoffen in het lichaam terrecht die hij zelf niet kan afvoeren waardoor ie alleen maar zieker word.

Ik hoop niet dat jullie me een muts vinden, maar 'vlas' is zeker bij paarden die dampig zijn niet aan te raden het wel degelijk stofvrij dat wel, maar vlas is van organisch materiaal gemaakt en als dit in de luchtwegen komt gaat het irriteren en een paard wat een long/luchtwegen aandoening heeft gaat alleen maar meer hoesten.


veel succes met je paard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, henshem, Jadero, Kanto, kimmetje26, nadcha, Nef1985, paardje2013 en 29 bezoekers