Ervaringen met merrie aan de "pil"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Ervaringen met merrie aan de "pil"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:16

Oke, nadat ik - na gebruik van de zoekfunctie - alle opgekomen topics over pismerries heb gelezen heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Mijn merrie is stipt om de 3 weken een week hengstig, ze pist alles bij elkaar en dat vind ik nog niet zo erg. Ze bijt niet, gilt niet, is ook niet geïnteresseerd in de ruinen op stal. Maar tijdens die week is ze zo aanhankelijk en het pad kwijt dat het gevaarlijk begint te worden. Voorhoeven krabben wil nog net, achter is onmogelijk. Als ze al een hoef optilt, dan gooit ze gelijk haar hele gewicht tegen je aan (het is een 1.67m Gelderse van het ouderwetse type met grote hoeven) en ploft haar hoef weer op de grond. Zodra je naast haar staat komt ze naar je toe en gaat tegen je aanhangen. Terugduwen, porren, slaan, desnoods een schop of een tikje met de zweep niets helpt meer, ze blijft doorduwen. Als je dus niet oplet zit je klem tegen de wand en ze gaat echt niet meer opzij (ben laatst al tussen de benen onder de buik door ontsnapt Scheve mond ). Hoofdstel omdoen is drama, ze banjert de hele stal door en als ik het hoofdstel vast wil maken hangt ze zo zwaar op me dat ik zo ongeveer op de grond beland. Met rijden wordt ze ook lastiger, tegenwoordig kan ik nog amper opstijgen, omdat ze zo gaat hangen dat ze me dan bijna onderste boven duwt. Het rijden op zich gaat nog aardig, al reageert ze nogal vertraagd op wat ik vraag.

Ik voer al sinds november Moody Mare en dat helpt in zoverre dat ze nu tijdens de hengstigheid nog begrijpt wat omdraaien etc. is, maar het knopje "schikken" staat ook uit. Laten dekken is op dit moment geen optie, maar zit in de planning voor volgend jaar. Vanochtend heb ik de DA gebeld en gevraagd wat mogelijk is: a) prikpil: werkt gemiddeld 6 weken, legt alles plat, b) hormonen waardoor ze denkt dat ze drachtig is en niet hengstig wordt, te geven door het voer. Volgens de DA zitten er aan de hormonen minder risico’s (behalve als ik zelf zwanger ben of wil worden, wat niet het geval is Haha!); het is allebei duur dus dat maakt ook geen verschil, voordeel van hormonen is dat ze niet elke 6-8 weken de DA op bezoek krijgt.

Ik ben dus benieuwd of jullie ervaring hebben met de twee verschillende mogelijkheden of wat jullie in mijn geval zouden doen.
Laatst bijgewerkt door Monday op 16-06-04 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:32

Een vriendin van mij heeft een ijslander die altijd hengstig is (en dan ook echt dat het eruit spuit aan de achterkant) en die gaven haar spul voor varkens tegen hensgtigheid. Hielp echt meteen en haar vader is dierenarts dus het zal wel geen kwaad kunnen als hij het geeft.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:01

je kan Huertecilla even vragen, die heft ook een middel dat zijn merries niet drachtig worden

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:17

Met de prikpil heb ik geen ervaring. Met het hormoon middel wel.
Bij ons werd er Regu-mate gebruikt, met overigens zeer wisselende resultaten. Het nadeel van Regu-mate is dat het alleen werkt indien het paard ruim voldoende zonlicht krijgt, je moet bij het toedienen absoluut handschoenen gebruiken, want hoewel het alleen direct schadelijk is bij zwangerschap, wordt het spul wel door de huid in het lichaam opgenomen en dat lijkt me toch niet echt gezond. Ik vond het spul behoorlijk aan de prijs en aangezien je het contignue door moet gebruiken tot aan de winterrust, kan dit aardig oplopen. Ik weet overigens niet of dit spul bij langdurig gebruik, de hormoon spiegel blijvend kan veranderen, wat een nadeel kan zijn als je er ooit nog mee wil fokken. Nogmaals met de prikpil heb ik geen ervaring. Een alternatief is het operatief verwijderen van de eierstokken, maar dan is fokkerij natuurlijk uitgesloten. Hier op het forum zijn nog wel mensen die ervaring hebben met het implanteren van een soort knikker in de baarmoeder, welke de hengstigheid zou moeten reduceren, maar ook daar hoor ik niet veel goeds over.
In jouw geval, gezien de toch wel redelijk gevaarlijke bijwerking van de hengstigheid, zou ik sterilisatie overwegen, dan ben je in 1x van alles af, maar ja dan is het fokken over. Succes.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:25

@ Kitten: de hormonen zijn idd best duur (€ 75 voor 6 weken), maar komt door voorrijkosten bij prikpil op hetzelfde neer. Laten steriliseren is (vooralsnog) geen optie. Ik wil haar volgend jaar zowiezo laten dekken, als oplossing zou dat nu wel fijn zijn, maar als ik zoiets doe wil ik het goed doen. Zonlicht krijgt ze meer dan genoeg, staat hele dagen op het land en in de winter (dan blijft ze ook gewoon hengstig worden) blijven ze alleen binnen als het weer echt te slecht is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:52

Dan denk ik dat dit idd de beste optie is. Overigens, je ziet vaak dat de merrie's na het krijgen van een veulen, zich een heel stuk, of zelfs helemaal normaal gaan gedragen, dus wie weet. Sterkte.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:02

Ik heb bij mijn merrie de prikpil geprobeerd, het heeft 4 maanden gewerkt en raakt nu uitgewerkt. Ik ga binnenkort een nieuwe injectie halen. Bij mijn merrie werden de symptomen een stuk minder tot nauwelijks meer merkbaar. Ik ben dus wel positief over de prikpil.