teek over het hoofd gezien-->megawond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

teek over het hoofd gezien-->megawond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:07

Jeetje zeg, Marlien kwam daarnet even zeggen dat Cezanne een wond onder haar kaak had, dus ik mee kijken.
Nog nooit zoiets smerigs gezien!! een wond van zo'n 6 cm, vol met pus en vuiligheid,hoe heb ik dit over het hoofd kunnen zien?
Ik heb het met de hand (+ heel veel jodium) helemaal losgepeuterd(alles was aangekoekt en vuil) en schoongemaakt en Betandine opgedaan.
Blijkt dus een teek te zijn geweest die ik al eerder over het hoofd had gezien, en m'n zus had zo'n 7 weken geleden het kleine wondje daar al schoongemaakt. Ik heb er verder totaal niet meer aan gedacht,want meestal is 1X schoonmaken voldoende, maar nee dus, het was super ontstoken, arme pony. Ze bleef wel ontzettend lief stilstaan terwijl ik de repen vel en viezigheid eraf trok.

Dus nu elke dag goed bijhouden, en zonder halster de wei in, want de keelriem komt er precies op.
Op de een of andere manier moeten beesten haar altijd hebben. Heb 2 weken geleden op 1 dag 32 teken van haar afgehaald, en vervolgens elke dag nog wel een paar. Ze heeft een zware allergie voor steekvliegen, dus heeft ze zo'n spook outfit. En nu dit weer, arm beest. (en foei Cynthia! beter opletten de volgende keer!)

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:01

weet je zeker dat het een teek is geweest en geen droes?? zit nl op de zelfde plek

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:35

jee hoe kan een teek zo'n grote wond veroorzaken dan? Ik kom niet verder dan een klein hard bultje/wondje.

ellepel

Berichten: 47335
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:54

als er rommel bijkomt en het gaat ontsteken...tja dan wil dat wel.
wel een goede tip, want kijk eigenlijk nooit op die plek..

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:03

Mijn paard heeft dat ook zo vaak gehad,op de meest gekke plekken en het ging idd heel erg onsteken.
Op advies van de DA maakte ik het altijd schoon met Biotex en wat warm water,dan was het meestal zo weer over.Beetje betadinezalf erop enz.
Vorig jaar was het zo erg,ze had er een stuk of 6 tegelijk onstoken,toen heeft ze een antibioticakuur gehad.Toen kreeg ik ook het advies om Frontline te gebruiken om de teken weg te houden.In het begin hielp het redelijk,maar dit jaar super.Vanaf de eerste teek heb ik haar direct ingespoten en ik heb geen teek meer gezien.Misschien kun je dit eens proberen.Waarom het zo ging onsteken bij mijn paard,is niet echt duidelijk.We hebben een keer een bloedonderzoek laten doen,maar daar kwam niks uit.Mijn paard is al wat ouder en heeft een verminderde weerstand,misschien dat het daar aan lag.
Hou het iig goed schoon en misschien is Frontline ook iets voor jou paard,ik heb er iig een super ervaring mee!

Succes ermee! Knipoog

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:05

Ow ja,die wond kun je niet echt over het hoofd zien hoor,die zit er zo maar ineens...was bij die van mij ook altijd zo.Van de ene op de andere dag!

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:39

wat ook wel helpt (niet voor de wond) tegen teken en ongedierte in het algemeen is knoflook. mijn paard had ook altijd last van teken op zijn neus en veel vliegenbeten, maar nu geef ik elke dag 1 keer knoflook door zijn voer en geen teek meer gezien
succes