het mysterie van de teek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

het mysterie van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 21:02

Mijn paard heeft vorige week een teek gehad in zijn borst.
We weten niet precies hoe lang hij erin heeft gezeten maar waarschijnlijk 1.5 dag. We hebben het eruit gehaald (verdoofd enz) maar er is toen een gedeelte vast blijven zitten. Na veel gepeuter is het toch gelukt om het eruit te krijgen. (Dit lukte pas de volgende dag omdat hij toen were meer naar buiten kwam)
Nu heeft hij nog steeds een hele harde bult op zijn borst.
Weet iemand wat is dit is??? Want de teek is er al helemaal uit!


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:12

ik denk dat het een allergische reactie is op de teek,
teken zijn teslotte giftig en bij mensen kunnen er zelfs verlammingsverschijnselen optreden. Het is wel jammer dat de teek er niet in 1 keer uit is gegaan, misschien zit er tog nog wat in.
hebben jullie het wel met een echte tekenpen gedaan?

Teamspirit... Je bent een toppertje!

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:57

Een paar weken geleden heb ik vlak achter de ellboog ook een teek met succes verwijderd bij mijn paard. Nu, zo'n 3 weken verder is het nog steeds een beetje een dik bultje, maar ze heeft er geen pijn aan. Zal wel wegtrekken hoop ik maar.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:12

Het is normaal als je een week of 3 een soort harde bult (ca 1 cm?) ziet. Dit had ik bij de hond ook na het succesvol - zonder verdoving - verwijderen met een tekentang. Die teek kwam er trouwens 100% gaaf af. De teek heeft er niet zo lang aan gezeten en was nog niet zo vol. De bult was toch een reactie op het leegzuigen waarmee de teek begonnen was. Na 3 weken was de bult helemaal verdwenen.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:37

Ja mijn hond heeft ook zo'n rare bult gekregen na het uithalen van de teek. Na een paar weken was de bult weg. Ik zou je er niet druk om maken. Als de teek je paard echt heeft vergiftigd zeg maar dan merk je dat al heel erg snel aan het gedrag van je paard. Als je paard geen raar gedrag vertoont moet je je er niet druk om maken. Die bult verdwijnt wel weer!!!

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:37

Ja, onze paarden hebben ook regelmatig een teek, en daar komt ook altijd wel een bult omheen. Ook als de teek er helemaal goed uitgehaald is. Oja, je zei trouwens dat je de teek eerst verdoofde? Volgens mij moet je dat niet doen want dan kan je hem er niet zo goed meer uithalen. Je moet als je de teek eruit hebt er wat jodium of betadine opdoen.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:21

Volgens onze HUISarts is het verdoven van teken ontzettend slecht,ze "ontspannen" dan en laten zich "leeglopen" in je lichaam,in dit geval dus je dier,waardoor de kans op besmetting(als het om een besmette teek gaat)veel groter wordt! Dat bultje is een normale reactie,even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken.Heb je het inderdaad wel met een speciale tekentang gedaan?Ik gebruikte eerst een plastik tekentang,maar die werkte alleen bij grote teken.Ik heb nu een tekentang van metaal,gehaald bij de drogisterij,die haalt zelfs de kleinste teken eruit zonder dat er wat blijft zitten. OK dan!

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:00

Iduna schreef:
Volgens onze HUISarts is het verdoven van teken ontzettend slecht,ze "ontspannen" dan en laten zich "leeglopen" in je lichaam,in dit geval dus je dier,waardoor de kans op besmetting(als het om een besmette teek gaat)veel groter wordt! Dat bultje is een normale reactie,even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken.Heb je het inderdaad wel met een speciale tekentang gedaan?Ik gebruikte eerst een plastik tekentang,maar die werkte alleen bij grote teken.Ik heb nu een tekentang van metaal,gehaald bij de drogisterij,die haalt zelfs de kleinste teken eruit zonder dat er wat blijft zitten. OK dan!


Ja, dat bedoelde ik dus. Dat ontspannen en laten leeglopen. Ik wist et niet meer precies Schijnheilig Ik heb zo'n groene met 2 kanten; 1 voor grote teken en 1 voor kleine, werkt ook perfect!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 11:53

Bedankv oor jullie reacties!Maar ik weet niet beter of je moet altijd de teek 'verdoven'met alcohol. Wat jullie zeggen, geloof ik ook wel. Maar als je hem niet verdoofd heb je toch een grote kans dat je hem er niet helemaal uittrekt toch? Vaak blijft dan het kopje zitten, wat bij mij ook het geval was.

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:19

je mag NOOIT verdoven voor zover ik weet vergroot dat de kans op besmetting

Er is geen geheim zo diep, als dat tussen een ruiter en zijn paard.

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:22

Niet verdoven, dit is een achterhaalde theorie en kan bij besmette teken grote gevolgen hebben (ziekte van Lyme).
Je hebt nu wel verdoofd en nog bleef de kop zitten, dus dat is ook geen garantie dat de teek er wel in 1x uit komt.

Maak met je vingers een soort heuveltje van het vel, zodat de teek als het ware er bovenop ligt. Nu kun je met de tang de teek makkelijker pakken, de tang goed tegen de huid aan zetten, vastpakken en MET DE KLOK MEE eruit draaien.
Gooi de teek ook niet zomaar op de grond, hij kan nog leven en een nieuw slachtoffer zoeken.

De eerste 24 uur zal een teek geen bloedzuigen, dan is hij nog aan het 'boren'. In die tijd kan er ook geen besmetting plaatsvinden.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:56

Sugarmiss schreef:
Maak met je vingers een soort heuveltje van het vel, zodat de teek als het ware er bovenop ligt. Nu kun je met de tang de teek makkelijker pakken, de tang goed tegen de huid aan zetten, vastpakken en MET DE KLOK MEE eruit draaien.
Gooi de teek ook niet zomaar op de grond, hij kan nog leven en een nieuw slachtoffer zoeken.

De eerste 24 uur zal een teek geen bloedzuigen, dan is hij nog aan het 'boren'. In die tijd kan er ook geen besmetting plaatsvinden.



Het is dus TEGEN DE KLOK IN en dat weet ik 100% zeker want dat staat op de tekentang!!!
Dus niet verdoven idd en zorgen dat het er helemaal uit komt. Die bult kan zijn vanwege de irritatie.

Ik weet niet of de ziekte van Lyme bij mensen en paarden hetzelfde 'werkt' maar als dat zo is dan merk je het dus NIET meteen als je paard ziek is. Het kan een paar weken duren voordat je de eerste tekens gaat zien. Bij mensen zie je dn een rode kring om de plek waar de teek zat, bij paarden kun je dat dus niet zien. Maar let dan op andere vage klachten. Mensen krijgen in het begin vaak hoofdpijn, zijn lusteloos en krijgen op den duur last van gewrichten. Maar nogmaals, hoe de ziekte zich uit bij paarden weet ik niet.

Weet je zeker dat je de eerste 24 uur neit besmet kunt raken? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Daarnaast weet je het vaak niet hoe lang de teek er al zit, dus ga daar dan ook maar niet van uit (dat je niet besmet kunt zijn).

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:24

Als je de teek doodmaakt en er komt nog geen bloed uit het lijf dan zit hij er nog niet zolang(= < 24 uur).
Die 24 uur komt van mijn huisarts.
Het met de klok meedraaien komt van een dierenarts?? (maar die heb ik wel vaker tegenstrijdige dingen horen zeggen Haha! )

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:30

Ik vergeet ook altijd of het tegen de klok in of met de klok mee is, dus ik ben erg blij dat er een pijl op de tang staat Haha!

Dat van dat bloed klinkt wel aannemelijk, ga ik de volgende keer ook amar eens op letten. Ik vraag me allen af of dat altijd op gaat. Want stel dat die teek al ergens anders bloed heeft lopen zuigen dan komt er wel bloed uit, maar niet dat van jou...
Tsja, toch maar gewoon blijven opletten denk ik Knipoog

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:40

Ik haal teken er altijd met mijn nagels uit. Grote èn kleine. Nog nooit problemen gehad, altijd in z'n geheel eruit gekregen. Bij hond, paard, kat en mens. Eenmaal eruit plet ik de kleintjes tussen m'n nagels, de groteren gaan op de grond onder m'n schoen.

Mijn ervaring is dat bij paarden meestal kleine "kraaltjes" zitten. Bij hond en kat zijn het vaak de grotere exemplaren. Ook zitten ze bij paarden vaak minder vast dan bij honden, katten of mensen.

Over dat met de klok mee draaien of juist de andere kant op, kan iemand mij uitleggen waarom dat juist zou moeten? Volgens mij is dat nl. een fabeltje.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:44

Alvaron schreef:
Over dat met de klok mee draaien of juist de andere kant op, kan iemand mij uitleggen waarom dat juist zou moeten? Volgens mij is dat nl. een fabeltje.


Ik denk niet dat het een fabeltje is anders zou het niet zo duidelijk op de tekentang en gebruiksaanwijzing staan... Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop de kaken zich in het vel boren. Als het idd een borende beweging is dan zul je de teek er dezelfde kant weer uit moeten trekken.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:46

Dus volgens de tekentang zijn alle teken "rechtsdraaiend"?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:54

uhhh, ja. (is mijn theorietje hoor, maar dat je ze er linksom uit moet halen dat staat idd op de tekentang)

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:58

Persoonlijk denk ik dat het onzin is, want als je de tekentang goed gebruikt moet je de teek met een stukje omliggend weefsel eruithalen. Dat stukje omliggend weefsel is om er zeker van te zijn dat de teek in z'n geheel wordt verwijderd. Daarom zou het dus niks moeten uitmaken welke kant je op draait (is mijn theorie Knipoog ).

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:34

Omliggend weefsel meenemen (auw Verward )??? Volgens mij niet hoor. Dat is mij in elk geval nog niet geluk...

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:11

NienkeMulder schreef:
Als het idd een borende beweging is dan zul je de
teek er dezelfde kant weer uit moeten trekken.

Als een teek dus naar rechts boort, moet hij er dus linksom uitgetrokken worden en visa versa Haha!

Overigens als een teek zich vol gegeten heeft bij één gastheer laat hij zich vallen en gaat vervolgens eieren leggen of zo en sterft dan volgens mij. Zijn krimloop is dan voltooid.

Mocht een gastheer niet lekker smaken dan laat hij zich bijtijds vallen en gaat op zoek naar een ander, maar de hoeveelheid opgezogen bloed is dan echt miniem.

Maar oo hier een hoop gokwerk. Ik zal mij eens verdiepen in 'de teek' as we know it Clown

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:39

Sugarmiss schreef:
Als je de teek doodmaakt en er komt nog geen bloed uit het lijf dan zit hij er nog niet zolang(= < 24 uur).
Die 24 uur komt van mijn huisarts.
Het met de klok meedraaien komt van een dierenarts?? (maar die heb ik wel vaker tegenstrijdige dingen horen zeggen Haha! )



Ik werk bij een dierenarts en het maakt idd geen hol uit welke kant je opdraait. Knipoog
Fabeltje dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Murloc, nijnthju, SannevZ, wisanda2003 en 34 bezoekers