Keiharde hals...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Keiharde hals...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 10:57

Toen ik gister Bas op zijn hals klopte merkte ik dat die hals eigenlijk knoerterhard is..
Beetje halverwege, richting schoft.
Ik weet eigenlijk niet of het altijd al zo is geweest, zijn winterharen zijn nu weg dus het 'kletst' wat meer als je hem op z'n hals klopt, maar voor mijn gevoel is zijn hals veel harder dan normaal...

Meer mensen die dit kennen, zou het een keiharde spier zijn of wat anders ?


Gulpje

Berichten: 8070
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:08

Ik ken het echt alleen als mijn paard ontzettend gespannen is, dan krijgt ze een nek als staal, maar dat was blijkbaar niet het geval bij jouw paard?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:18

Bij shetlanders kan het een teken van beginnende hoefbevangenheid zijn. Vooral de manenkam voelt dan heel dik en hard aan, maar ook de nek wordt dik en ze kunnen hem dan slecht buigen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:24

Idd, net als irene zegt, het kan een teken van beginnende hoefbevangenheid zijn. Ik weet het anders ook niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 14:32

Daar was ik dus al bang voor...
Het was gewoon ontspannen, op de poetsplaats.
Ik had de manenkam al even beetgepakt, die viel opzich nog mee en was redelijk buigzaam.
Ik zal vanmiddag even beter opletten.

Morgen komt de DA tochg voor de narcose, dan vraag ik hem meteen wel even naar die hals

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:41

mijn pony krijgt het als hij een aanval van zomereczeem krijgt, dan is de hals in het midden onder de manenkam verhard....
zodra ik begin met beahdnelen met hydrocortiderm trekt het weer weg...

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:50

Nee, pas maar op ik ken dit ook als de beginverschijnselen van hoefbevangenheid.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:52

Mijn paard (geen Shetlander, maar een KWPN'er Haha!) is (licht) hoefbevangen en heeft een keiharde manenkan. Laat het dus aub nakijken .

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 21:26

Ik laat het zeker nakijken, morgen kan de DA er meteen naar zien als hij er is.
Ik hoop dat ik het me gewoon verbeeld heb en het geen beginnende hoefbevangenheid is... wil verdorie nou eens een gezonde pony, de DA komt nou juist morgen die pokkeluizen uitroeien...

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:15

Mijn oude shet had ALTIJd een harde hals..MAar dat waren echter de spieren denk ik.
Hij is nooit hoefbevangen geweest of andere problemen gehad..
-xx-!

:+:

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:27

mijn paard (kwpn) had het ook..maar die had spieren die erg vast zaten..aje kunt het testen deden ze in de kliniek bij mijn paard ook. laat iemand je paard vasthouden (losjes) pas brokjes of iets anders eetbaar en kijk hoe ver je pony zn hals kan buigen naar achteren toe (zonder een pas te verzetten af zich te draaien..hij hoort tot zijn flanken achter te kunnen. kan hij dat niet dan zijn het dus misschien zijn spieren..ik moest toen hem 10min met warm water afspuiten (gaan de spieren openstaan) daarna met speciaal massagespul totdat het een heel eind droog was. daarna plastic er omheen (zodat het goed gaat broeien) halsdeken erover en 10 min laten zitten en dan onder zn deken laten opdrogen..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:22

Kan idd wijzen op een beginnende hoefbevangenheid of spierbevangenheid.. Hou hem dus goed in de gaten.. maar dat doe je al..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:28

Gelijk op rantsoen zetten..... Hoefbevangen moet je echt voorkomen! Kijk eerst maar wat de VA zegt! Als het wel hoefbevangenheid is moet hij gelijk uit het land en in een hongerweide!!!!!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:20

En? Weet je al wat? Wat zei de DA?


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:05

Hij staat al op een hongerweide, juist omdat beide pony's al bij het zien van het etiket van een zak biks vet worden.
DA zei dat het nog geen begin was van hoefbevangenheid, maar het gewoon een robuuste pony is, met wat meer spieren.
Wel in de gaten houden, geen krachtvoer geven ( deed ik al niet maar oke ), kale weide en oud hooi.
Wel vitamines blijven geven.

Dat was het eigenlijk, en gewoon blijven opletten, maar het was nog niet zodanig dat hij niet meer buigen kan en de manenkam viel ook wel mee

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:19

Gelukkig zeg, dat is een opluchting. Een bevangen paard is echt verschrikkelijk Huilen

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:27

Gelukkig maar! Goed dat je het hebt gezien en gelijk actie hebt ondernomen. OK dan! Succes verder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _RobinA_, Brigitte_D, Camino_S, Cheytjuh, Dido2316, GoogleAdsense, Ineke2, Plonspony, Rubi_, SUSANNEx en 128 bezoekers