paard met epilepsie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isaja

Berichten: 725
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:52

Ik had toevallig in februari ook een topic geplaatst over eventuele epilepsie bij paarden maar daar was ook weinig reacties, logisch omdat het bijna tot niet voorkomt bij paarden (zeggen de dierenartsen)
Mijn paard een haflinger die in juni 6 gaat worden heeft nu al 4 aanvallen gehad in een tijdsbestek van 2 jaar en bij alle keren heb ik een da gebeld maar konden gewoon niets constateren dan alleen maar een versnelde hartslag en iets verhoging, maar dat is normaal na een aanval want hij is dan doodop.

Zijn aanvallen zijn verschillend van ronddraaien op zijn achterbenen waardoor hij door zijn achterhand zakt zijn hoofd omhoog onderlip erg trillen en snel/zwaar ademen en hij is helemaal in een soort van shock, kijkt erg angstig maar kan geen contact met hem krijgen.
Ook kan hij op hol slaan en dwars door het lint gaan maar dat is meer als hij weer een beetje bij zinnen is en dan helemaal gedesoriënteerd is/raakt.
Zodra hij bijkomt is hij zwaar bezweet en loopt te pompen met grote neusgaten en is nog wel wat angstig, maar mijn gevoel zegt epilepsie of iets bij zijn hersenen.

Gisteren heeft hij weer een toeval gehad en deze duurde langer dan normaal hij sloeg ook echt aan de grond, stond op raakte in paniek en sloeg bijna weer aan de grond, ik heb dit kunnen filmen en mijn man heeft van bovenaf gefilmd om zo materiaal te vergaren voor de da.
Hij heeft dit beeldmateriaal bekeken en vond dit allemaal heel vreemd, kende nog een soortgelijk geval maar wilde dit aan zijn collega's laten zien en doorsturen naar Utrecht.

Dit is zo moeilijk omdat je gewoon niet weet wat je moet doen, ik durf hem niet lang meer op de wei te laten omdat ik bang ben dat hij weer een aanval krijgt en uit paniek weer op hol slaat dat hij door het draad gaat en iets naars krijgt, ga ook heel vaak kijken. Weet niet of het slim is om met hem te gaan rijden, vandaag merkte je gewoon niets aan hem.......het is echt zo vreemd.
Ik hoop dat we snel een reactie krijgen van de da en dat hij geholpen kan worden.

Maar ik denk dat een topic hierover helemaal niet zo slecht is ook al komt het niet vaak voor het is wel prettig om andere ervaringen te horen/lezen

joke45
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-06-09

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:17

Dat is nogal wat met je paard als ik het zo lees is duidelijk geval van Epilepsie en beste kan je hem het beste kalm houden niet druk laten maken,Paard mag ook vooral niet gestrest worden, want dat werkt ook averest,En is wel goed wat je doet zorg dat die zich niet kan bezeren als die aanval heeft,
Is bij mensen ook zo blijf zelf zo rustig mogelijk.sterkte en hoop op goede uitslag van DA . :(:) /3

isaja

Berichten: 725
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:36

Dank je wel Joke45 het is echt vreselijk als je zo'n aanval meemaakt en ik ben na de 2e aanval al wat rustiger geworden :P maar als ik het filmpje terugziet dan hoor je echt de paniek in mijn stem :') maar ik merk wel dat hij wat rustiger wordt als zijn maatje of ik bij hem in de buurt zijn.
En inderdaad mij rest alleen nog maar het wachten op een teken van de da.

xhenkexspons

Berichten: 840
Geregistreerd: 03-03-10

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:46

Mijn pony heeft er sinds vorig jaar geen last meer van gehad gelukkig.. Maar ik ken de ervaring, tis echt vreselijk!

isaja

Berichten: 725
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:55

xhenkexspons schreef:
Mijn pony heeft er sinds vorig jaar geen last meer van gehad gelukkig.. Maar ik ken de ervaring, tis echt vreselijk!



Ben benieuwd naar het geslacht en leeftijd van je pony en je ervaringen mag ook via pb want zoals je weet zit ik in onwetendheid en onzekerheid in ieder geval alvast bedankt

Zhimmy
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:52

Een hele late reactie maar ik heb het vanochtend meegemaakt. Ik heb nog nooit zoiets naars gezien. Zoals elke ochtend kwam ik op stal, gaf hem een snoepje en wilde zijn halster omdoen om hem naar de wei te brengen. Hij tilde zijn hoofd zo hoog op dat ik er niet bij kon. Op het moment dat ik hem even met mijn stem wilde vermanen, zakt ie zo achterover in elkaar, klem tegen de muur. Spartelen, zijn ogen draaiden achter in zijn hoofd, proberen op te staan en weer vallen, maaiende benen. Na een minuut of twee lag hij klem tegen de deur, zijn achterbeen achterlijk gestrekt omhoog. Weer een opstaanpoging wat resulteerde in omrollen naar de achterkant van zijn box. Heftig hijgen, trillen en toen weer omhoog gekomen. Alsof hij bijkwam uit een narcose, zo kwam hij omhoog. Hij schudde heftig met zijn kop en leek gedesoriënteerd. En daarna ging hij zijn voer eten.

DA gebeld en verhaal verteld. Dit leek idd op epilepsie. Ze vertelde ook dat dat zomaar ineens kan ontstaan (hij is 16 en heeft dit nog nooit gehad) maar het heeft dan wel een onderliggende oorzaak. Dit kan alleen maar aangetoond worden dmv bloedonderzoek. Ook zijn er medicijnen voor maar krijg je een behoorlijke dosis.

Het is dus nog even wachten op de uitslag hiervan. Ik ben me echt doodgeschrokken, ik dacht die ligt dood te gaan...

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:22


laura57
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:05

heei, ik heb zon vermoeden dat mijn pony ook epilepsie heeft als ik jullie verhalen zo hoor, alleen heel raar, jullie paarden en pony's zijn stukke ouder! de mijne is net 5! en het is echt vrij ernstig vooral nu, zo hoorde ik vanmiddag van mijn paa omdat ik een klein sprongetje aan de hand deed, zo van doe maar niet strax krijgt ie een aanval, ik had zoiets van wat zeg je nou die heeft ie al eventjes niet gehad, blijkt dus gewoon dat ie er dezeweek 3 of zelf meer heeft gehad! (me vader heeft er 3 gezien) ik was wel echt ff boos dat ie niks had gezegd, en ik vind dat er maar eens een dierenarts moet komen , me paa overgens niet , het valt allermaal wel mee vind hij, omdat het 'milde' aanvalletjes waren die hij heeft gezien van maar een minuut of 5 en waarbij hij niet omviel, maar we hebben veel heftigere gehad, dat ie er een sávonds in de stal kreeg, en een tot 2 uur heeft liggen bibberen en schokken en opviel er viel geen contact te maken ze was helemaal weg.... ik ben er naast gaan zitten en net zo lang gebleven tot het over was. ook is het wellis gebeurt toen ik bij de weg naar het strant park met haar wandelde en een vriendinnetje/zusje van m'n vriend er een rondje op mocht zitten, ik zag het al aankomen, zie ik altijd, zon 1 a 2 min van te voren, en het tegen haar gezegd nu er gauw af want hij krijgt een aanval, en weer kon iki geen contact krijgen met haar door haar naam te roepen en te aaien en moet ik aan allemacht aan het halstertouw gaan hangen om te voorkomen dat ze niet achter over klapte. en dit soort dingen gebeuren regelmatig, omdanks alles maak ik nog wel heel af en toe gewoon voor de fun een klein buitenritje met haar, gaat tot dusver altijd goed, (ik ben eigenlijk tegroote voor haar, drm alleen maar af en toe een klein stap ritje). is dit heel onverrantwoordelijk ook omdat ik meestal bit loos en zadeloos rij, alleen met een dekje een longeer singel en een halster met teugel, en zouden jullie alsjeblieft willen helpen om mijn vader te overtuigen naar haar te laten kijken, want ik ben echt bezorgt dat ze eraan overlijd en ik kan men scheetje echt niet kwijt.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:51

Ik weet dat het een oud topic is maar wij hebben op stal een jong paard van 5 jaar dat een paar weken geleden een aanval heeft gekregen. Hij heeft twee weken in kliniek gestaan en heeft scans gekregen. Blijkt afwijking in hersenen gevonden te zijn . De scan is nog een keer gedaan en eerste diagnose....epileptie. De scan ligt nu bij Epiloog.
Vreselijk voor het jonge dier en zijn baasje.

Wat ik vreemd vind is dat niemand die hun paard een aanval heeft zien krijgen een hersenscan heeft laten doen.... Een dierenarts kan aan de buitenkant niet zien wat er in de hersenen gebeurt. Bloed onderzoeklijkt mij ook geen epileptie uitslag te kunnen geven?

Volgens mij komt epileptie bij paarden meer voor dan door dierenartsen beweerd wordt.
Het is. Een akelig gezicht en rijden met paard die dat heeft is levensgevaarlijk.
Aan een ieder die een paard heeft die dergelijke aanval (len) heeft gehad adviseer ik toch echt om naarkliniek te gaan en verder uit te zoeken wat je paard nou gehad heeft. Het is de enige manier om echt uitsluitsel te krijgen.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:17

Bij paarden vanaf een jaar of 10 zou ik zeker laten testen op Cushing. Daar horen dit soort aanvallen soms ook bij. Mijn pony had het ook, werd ook afgedaan als epilepsie. Bij de aanvallen beschadigde mijn pony zich altijd erg aan de omheining of stal (staat in paddock met schuilstal). Waren op een gegeven moment zo moedeloos dat we erover dachten haar in te slapen omdat ze elke keer overal wonden had omdat ze ongelukkig viel.
Bleek bij haar door Cushing te komen. Sinds ze op medicatie staat heeft ze al drie jaar geen aanval meer gehad. Dus zeker een optie om in het achterhoofd te houden. De schatting is dat 1 op de 3 paarden boven de 15 jaar Cushing heeft.

Joliinee

Berichten: 96
Geregistreerd: 23-11-08
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:18

Hi allemaal..

Juist omdat dit een oud topic is ben ik heel benieuwd, een hoop jaar verder, hoe is het nu met jullie paarden? Welke stappen hebben jullie ondernomen? Kliniek? Scan? Medicijnen? Is het misschien zomaar weg gegaan? Erger geworden? Tips?

Ik sta nu ook voor moeilijk verhaal, vergelijkbaar met de meesten. Mijn pony van 17 slaapt de laatste weken gemiddeld 5 uur op een dag; ligt plat in de wei. Als ik door de wei loop komt hij vaak naar me toe en het is nu al een paar gebeurt dat hij tegen mij aan gaat staan en vervolgens gaat liggen en shaken. Benen raar en ogen rollen. Vandaag lag hij zelfs te hinniken, ogen dicht en hoofd draaien, met trekkende lippen..

Ik heb bloed laten testten en leverwaarde was iets verhoogd. Verder niks geks.. de DA raad me aan verder geen onderzoek te doen, tenzij het erger word.

Daarom ben ik heel benieuwd naar jullie verhalen zoveel jaar later.

Ik hoop op reactie.
Bedankt!

manon368
Berichten: 64
Geregistreerd: 18-07-10

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:47

Mijn paard heeft exact hetzelfde gehad als jou pony. Ik denk niet dat ik je veel verder kan helpen maar mijn ervaring was dat hij het alleen af en toe in de winter had, hij werd dan de laatste jaren ook wat magerder ondanks het bijvoeren + deken. Waar hij stond kon hij gelukkig altijd de wei op en hij stond ook niet graag binnen, het lijkt mij namelijk geen prettig idee als hij een aanval krijgt op stal. In de zomer was hij een stuk fitter en heb ik hem nog nooit met een aanval gezien. Inmiddels is hij overleden maar dat had een andere reden.

Heel veel succes met je pony.

Winnygina
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:34

Als mijn ponny een aanval krikgt begint die met zijn hooft te trillen etc en is ie heel lui aleen een aanval is echt afschuwelijk om te zien ik heb er al met winny me eige paardje al heel vaak mee moeten dealen

Winnygina
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-01-21

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:38

Mijn paard heeft rpileptie en ik merk waneer ze een aanval krijgt als ze begint te trillen en lui is