paard met epilepsie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 18:05

Mijn haffie heeft gisteren voor het eerst een epilepsie aanval gehad. Het is nog een jong paardje (7 jaar) en het schijnt erg zeldzaam te zijn als ze op die leeftijd al epilepsie krijgen.
Zijn hier mensen die ook een paard met epilepsie hebben en wat hun ervaringen zijn, ook wil ik garag weten of je die aanval ziet aankomen bij jou paardje en of jullie er daqn nog op rijden.

Ik mag mijn paardje nu een maand niet rijden, als ze in dat jaar geen epilepsie aanval heeft gehad, mag ik het weer langzaam opbouwen.
Het is dus nog even spannend.


nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 18:37

je kunt het zien aan koemn door dat ze heel erg naar je toe treken maar vooral omdat ze gaan slopen met hun vieten (niet goed op tillen)vaak zijn ze ook slingerig wegens de kopijn en duizeligheid die ze dan voelen.je hebt trouwens honde medicijnen die je je paard ook kunt geven ik heb er nog een hele site over als je die wilt weten moet je het maar zeggen

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:12

Jeetje dat is niet mis.
Ik hoop dat er wat uit het bloed onderzoek komt (wordt maandag toch gedaan?) kon er niet eerder een onderzoek komen??
Hou er maar goed in de gaten.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:41

AI, das erg vervelend en erg gevaarlijk als je net aan het rijden bent.
Heb geen ervaringen met paarden die het hadden wel met onze hond.
Met goede medicijnen zou het denk ik wel goed te onderdrukken zijn.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 22:58

Helaas zijn er geen medicijnen voor. ze krijgt nu wel een vitamine e preperaat met selenium.
Dit moet de aanvallen onderdrukken.
Het is nu allemaal afwachten.

N. ons eerste wonder geboren op 17 januari 2006
T. ons tweede wonder geboren op 13 september 2008
S. ons derde wonder geboren op 14 juli 2010
ons vierde wondertje geboren op 8 juli 2012

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:26

Wij hebben een shetlander gehad op stal die was 25 toen ze het voor het eerst kreeg.
Was vreeselijk eng om te zien en bij haar zag je het niet echt aankomen, ja een paar minuten van te voren.
Ze begon eerst te zweten en meteen daarna heel erg trillen en dan gooide ze met haar hoofd en kwam ze als het ware omhoog netalsof ze achterover getrokken werd.
Deze aanvallen duurde soms wel een kwartier en na de aanval kon ze niet meer lopen van de spanning in de spieren.
Na veel onderzoek bleek epelepsie en daar was wel een medicijn tegen . het enige wat ik nog weet is dat zo'n potje 100 gulden kosten in die tijd en je er een maand mee kon doen.
Ook mocht hij meerder soorten brokken en andere voederen niet meer hebben,
Ze is uiteindelijk 31 jaar geworden en gestorven van ouderdom en niet aan de epelepsie.
Na de medicijnen heeft ze nog wel 1 keer een lichte aanval gehad vermoedde wij omdat ze toen wat stijvig was, maar zeker weten doen we het niet.
Mocht je willen weten om welke medicijnen het ging kan ik dat wel informeren.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:55

Weet je zeker dat het epilepsie is??
Epilepsie is namelijk zeer zelden bij het paard (kans dat je paar dhet dus heeft is dus uiterst klein).

Meestal betreft het narcolepsie, wat dus in feite slaapziekte is. Deze paarden vallen in feite in rust zomaar in slaap. Afhankelijk van de ernst kunnen de vrschijnselen varieren. In wat minder subtiele gevallen zie je het paard op de wei bv of op stal het hoofd laten zakken, door de voorknie-en knikken en valt opzij op de grond. Het dier kan meestal wel wakker worden gemaakt door bv te laten schrikken of door hem te roepen/
Therapie is niet nodig, en het treed gelukkig ook niet op tijdens de arbeid, dus er is geen gevaar voor de ruiter/koetsier/omstanders.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:33

maarten ik ben het niet met je eens hoor, ik heb vroeger een fjord gereden die spontaan tijdens de arbeid omviel. weg draaiende ogen etc. Epelepsie heb je in verschillende vormen, het daadwerkelijk omvallen is zeer zeldzaam maar kan wel.

bombita
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:21

Mijn paard staat toevallig nu in kliniek voor onderzoeken; hij valt n.l. ook spontaan om, tijdens stappen én stilstand. Ze zijn er nog niet uit... Hij is tot nu toe 6x omgevallen, en tijdens zo een "aanval" was hij niet verstijfd, schokte hij niet, was geheel bij kennis, en stond na een minuut of 4/5 weer op om gewoon verder te gaan alsof er niets gebeurd was. Vreselijk gezicht om je paard op de grond te zien liggen !!!
Issy, wat had jouw paard precies? Want het "klinkt" het zelfde als waar mijn paard last van heeft. Zou je iets willen laten weten aan mij? Heb ook begrepen dat er meerdere soorten epilepsie zijn, dat wist ik eerst ook niet. Hoorde van de artsen in de kliniek dat narcolepsie alleen voorkomt vanuit stilstand, en beslist niet vanuit arbeid, als stap of draf e.d. Dus dat kon het niet zijn... Ben érg benieuwd hoe dit verder gaat, én of ze er achter kunnen komen wat het exact kan zijn.
Groetjes.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:19

Op stal bij ons staat een draver die allergisch is voor de standaard pijnstillende injectisch van de veearts. Er hangt dan ook op zijn box dat hij allergisch is. Hij krijgt bij een verkeerd medicijn een acute aanval en wordt gevaarlijk voor zichzelf en zijn omgeving. Ze hebben zijn bloed laten onderzoeken en zo zijn ze er achter gekomen. Succes ermee!! Er is trouwens met allergie reactie epilepsie heel goed te rijden, nadat het paard is hersteld van de aanval.

supergroom van Ragne!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:28

een epileptische aanval is wel een aanslag op het lijf, spieren lopen als het ware een maraton, dus daarna je paard aan het werk zetten lijkt me niet altijd verstandig.
Die van mij was helemaal moe na een aanval. Daarbij werd het gewoon op een gegeven moment gevaarlijk om te rijden, ik zag of voelde het niet aankomen, dus het risico van over de kop slaan was groot (niet echt prettig dus)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:38

Ik ben er nog niet achter hoe het medicijn heet de eigennaresse weet het niet meer en adviseerde mij de dierenarts te bellen die zij heeft gehad , ik zal dat van de week even doen.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 20:07

Ik hoop het snel van je te horen.

Overigens mijn merrie gaat dus eerst rennen en valt daarna om.
Ik heb zelf het evrmoeden dat het door de wormen kuur kwam, die ze een dag daarvoor gehad heeft en dat ze daar op reageerd.
Volgens de da kon dit niet

N. ons eerste wonder geboren op 17 januari 2006
T. ons tweede wonder geboren op 13 september 2008
S. ons derde wonder geboren op 14 juli 2010
ons vierde wondertje geboren op 8 juli 2012

BelleFleur

Berichten: 1853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:10

Citaat:
een epileptische aanval is wel een aanslag op het lijf, spieren lopen als het ware een maraton


Vandaar waarschijnlijk dat ze jouw paardje vitamine E en selenium zullen geven, dat voorkomt een aanval niet, maar bevordert het herstel achteraf wel, omdat het de "schadelijke" stoffen die bij spierkramp voorkomen helpen neutraliseren.

marijtkraska
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-09-08

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:33

Gisteren heeft mijn paard een epileptische aanval gehad en graag zou ik hier meer over te weten komen. Wat de DA van ja hiermee gedaan heeft en wat jij eraan doet.
Mijn dierenarts heeft bloed afgenomen en ik weet inmiddels dat het niet aan zijn glucose gehalte ligt nu gaan ze zijn lever en nier waarden nog nakijken.
De aanval begon tijdens het rijden dat hij niet meer reageerde op mijn hulpen en dat hij begon te zwalken en vreslijk begon te zweten. Toen ik afstapte werd het eigenlijk erger en begon hij wat met zijn hoofd te trekken en zijn ogen begonnen vreselijk te knipperen of ze onderstroom stonden. Als ik de ogen afdekte met mijn handen ging het weg maar scheen er weer fel licht in begon het weer. na ongeveer 10 to 15 minuten werd het minder en toen hij begon te eten knapte hij weer op en wat later was er niets meer aan hem te zien behalve dat hi jwat stijf en moe was.
Graag hoor ik hier meer over...

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:53

ik ben heel benieuwd naar meer reactie van mensen hierop,
is het altijd te zien in de bloedwaardes?

ik heb zaterdag iets heel raars, en eng mee gemaakt.

een lesklantje van mij gaf ik les,
de bak was blubber, en we hadden er z'n 20 min op zitten.
ineens begon de 4 jarige pony heel raar, statisch te lopen. Alsof de bak/blubber beet.
Hij trok heel apart zijn benen op, en het was steeds een verschild been, kon niet meer recht lopen.
Na een paar rondjes amazone aflaten stappen. Maar er naast bleef hij raar doen, toen naar het harde en ook daar werd het niet beter.

Vervolgens gelijk de box in afgezadeld en dekens op om warm te houden.
Hij zweten helemaal, en hij werd steeds onrustiger. Bleef met benen trappen, en ging op een gegeven moment helemaal door het lint, stijgeren, omvallen etc.

Uiteindelijk bleef hij liggen en hebben we heb rustig geprobeerd te krijgen,
ineens zag je een soort rust over hem heen komen, en na 10 min stond hij weer op.

Uiteindelijk was de veearts gearriveerd maar toen was het ergste gelukkig achter de rug, maar ja wat is het geweest????????

Ze vond hem stijf lopen maar verder was zijn ademhaling weer oke etc.
wel bloed afgenomen en onderzocht maar de bloedwaardes waren normaal Verward
ze gaf aan dat we hem als een gewone pony moesten behandelen,

maar wat ik gezien heb dat vergeet je niet zo snel, en ik vind het ook de makkelijkste weg om dan maar te zeggen dat hij gezond is.

pony is pas 4 jaar.
ik zal de eigenaar ook even attenderen op dit topic.

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:07

Dit is echt heel erg eng om mee te maken
Mijn hond ( die inmiddels ingeslapen is ) een Duitse Herder,heeft ook erge epilepsie aanvallen gehad,waarvoor ze medicijnen kreeg..Mijn DA vertelde me dat het bij honden en katten erg vaak voorkomt op latere leeftijd,maar ook bij paarden en ezels ( dit minder vaak als bij honden en katten ) Helaas werkte de medicijnen niet zo heel erg goed,ze bleef de aanvallen krijgen,wel kwam ze er makkelijker bovenop na z'n aanval..maar ik merkte het wel degelijk als ze een aanval zou krijgen,ik kende dr ook door en door..dat scheelt mischien wel...ze was voor z'n aanval erg onrustig,heel erg plakkerig,aandacht vragen dus...en vooral onzeker uit dr oogjes kijken,dit schijn je bij een paard ook te kunnen herkennen..mijn tip is dus ook,ga eerst met je paardje wandelen of even longeren voor je erop stapt,want het kan levensgevaarlijke situaties met zich mee brengen als dit onder het zadel zal gebeuren,een dier komt vaak vanzelf uit een aanval MITS het dier in een comfortabele houding of prettige omgeving bevind..( sorry dat het hier over mijn hond gaat ipv een paard,en het is dan ook geen vergelijkingsmateriaal maar kon zo het verhaal wat beter uitleggen )

...onderschrift loos...

xhenkexspons

Berichten: 840
Geregistreerd: 03-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:37

Mijn pony ( 15 jaar)
heeft nu 2 vage aanvallen gehad , het ging zo.
de 1ste x :
We kwamen in de stal en doen lag hij in zijn stal te spartelen en zijn ogen draaide weg.
een paar minuten later stond hij op & was hij weer de oude.
de 2de x:
Mijn moeder wou hem tussen de palen zetten (vast zetten voor poetsen enzo de tandarts kwam voor hem )
En bleef hij staan en viel gewoon LETTERLIJK om .
en weer spartelen en ogen wegrollen .
de aanval duurt meestal 1 á 2 minuten , & daarna is hij ALTIJD weer de oude , alleen wat moe..

Dus de daarna wil de tandarts hem vijlen , En het leek net alsof hij zijn evenwicht verloor , hij ging eigenlijk vallen , maar hield toch zijn evenwicht.
De veearts zegt dat het epilepsie is , maar ik betwijfel het , hij zei ook dat je niet vaak meer moet rijden en ook zonder zadel , zodat je van hem afkunt als hij zo'n aanval krijgt .

VOOR DE AANVAL .
Voor de aanval spand hij zijn nek egt heeeel hard aan , en dan valt hij om.



Kan iemand mij wat meer informatie geven ? ;(

manon368
Berichten: 64
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:26

Hallo,
ik weet dat het een oud topic is maar ik wil toch even reageren omdat ik verder geen recenter topic kan vinden.
Mijn paard heeft denk ik ook epilepsie. Hij heeft nu al twee keer een "aanval" gehad. Een keer was ik er niet bij, en de laatse was afgelopen week in de wei. Dat ging zo: ik kwam even bij hem kijken en ik had een handje hooi mee. Hij at een hap terwijl hij meestal alles opvreet wat hij voor zijn neus geduwt krijgt. Maar nu dus niet. Ik ging even mijn shet een knuffel geven aan de andere kant van de wei. Toen ik me omdraaide om terug te gaan lag hij op de grond. Ik dacht "die gaat even een dutje doen ofzo", want dat doet hij wel vaker hij is inmiddels alweer 20, en ik liep naar hem toe.
Maar toen hij plat ging zag ik dat het niet goed ging. Hij begon helemaal te shaken en zijn ogen draaiden bijna helemaal weg. Dit ging ongeveer een minuut door. Ik dacht echt dat hij dood ging. Maar toen was het in een klap weer weg. Hij zuchtte even en ging toen gewoon lekker liggen rollen!
Het leek wel of hij even storing had. Ik heb me echt kapot geschokken.

weet iemand wat dit is? Waar heeft het mee te maken? Kan je er iets tegen doen?

xLotje

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:02

Jeetje, wat heftig allemaal!
Dat moet niet niks zijn, als je paard zoiets overkomt!

tessmax
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:37

mijn pony heeft ook epilepsie maar het durrt ongeveer een halfuur ze gooit dan met haar hoofd en kan bijna niet blijven staan een poosje geleden viel ze ineens om op haar rug met haar benen in de lucht maar ze is ook aan het eind van haar dracht ze is dan helemaal bezweet. wat kan ik hier aan doen en zijn er medicijnen voor? zo snel mogelijk reageren please

manon368
Berichten: 64
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:58

Tijdje geleden de d.a gebeld, hij zij dat de aanvallen die ik beschreef (alleen) voorkomen bij de ziekte van cushing. Op bokt wiki staat het er alleen niet bij dat ze hierbij ook aanvallen kunnen krijgen. http://www.bokt.nl/wiki/Cushing. Mijn paard heeft ook geen symptomen hiervan dus dat lijkt me sterk.
Laatst heeft hij weer een aanval gehad. Ik zag het gebeuren. Duurde 2 min maar dit keer minder hevig. Ik zag hem ook echt wakker schrikken toen het voorbij was. Daarna ligt hij gewoon lekker te rollen en wandelt een hij stukje. Heel raar. Weet iemand hier meer van?!

mariettek

Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: paard met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:09

Er wordt maar weinig op dit topic gereageerd. Ik kan mij dat ook voorstellen, een paard met epilepsie kom je inderdaad maar weinig tegen.
Mijn vorige hondje ben ik verloren aan epilepsie. Toen heb ik mij enorm hierin verdiept.

At manon368: dat klinkt als een hele duidelijke aanval van epilepsie. Vooral jouw opmerking van "het leek of hij een storing had" dat is immers ook wat er gebeurt met epilepsie. Ik zou je aanraden om op zoek te gaan naar een dierenarts die meer weet van epilepsie. Ik heb heel veel informatie gehaald van epilepsiebijhonden.nl. Ik weet het, 't is voor honden ;) maar het is wel één van de duidelijkste sites waarop epilepsie wordt uitgelegd. Misschien kun je daar om hulp of ervaring vragen.

At Tessmax: Er zijn wel degelijk medicijnen voor epilepsie. Deze medicijnen worden zowel voor mensen als voor honden gebruikt. Ik weet echter niet of het mogelijk is om deze aan paarden te geven. Epilepsie gaat echter niet uit zichzelf over. Ik zou als ik jou was een dierenarts zoeken om je hierbij te begeleiden. In Utrecht lopen ze op veel gebieden voorop als het gaat om diergeneeskunde, misschien zou je daar op hulp kunnen vragen.

Veel succes allemaal!

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:17

Jammer dat bijna niemand hier de leeftijd van zijn pony of paard vermeld, dat geeft nog een iets completer beeld van de situaties. Van een aantal zag ik dat ze wat ouder waren.
Ons paard heeft 5 jaar geleden een aantal malen epileptische aanvallen gehad vaak waren ze getriggered door angst of stress. Na enig zoekwerk bleek dit veroorzaakt te worden door de ouderdomsziekte Cushings. Nadat hij op medicijnen is gezet voor cushings en supplementen kreeg, heeft hij uiteindelijk nooit meer last gehad van deze aanvallen.
Ook ons paard was even helemaal van de wereld en leek na zo'n aanval zich niet te realiseren wat er gebeurd was of hoe hij ergens kwam bijvoorbeeld.

Epileptische aanvallen komen voor bij paarden met cushings maar die informatie is niet zo weids bekend dus op maar enkele sites staat dit als evt bijkomend symptoom vermeld. Wij dachten dat zijn laatste uur geslagen had, maar gelukkig is hij met de medicijnen er weer helemaal bovenop gekomen en is het een stoere oude man zonder angst- of epileptische aanvallen.

TS: ik denk niet dat jouw paardje cushings zal hebben al zijn er wel paarden die vanaf 7 a 8 jaar cushings hebben.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:48

Overigens is ons paard nu ongeveer 30 jaar en hij was rond de 25 jaar toen hij epileptische aanvallen kreeg. Mocht iemand vragen hebben dan ben ik gewoon bereikbaar via PB.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huni, KiraTiento, paljaslaura, Punz en 33 bezoekers