Tips bij scheur in de pees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Tips bij scheur in de pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:48

Gister heeft mijn merrie bij een rare sprong een scheurtje gekregen in de diepe buigpees. Ze staat nu op drie benen. De da is er al bij geweest.
En ik weet dat het belangrijkste is dat ze rust krijgt om te herstellen. Ik spuit het 3x per dag af met koud water en ik moet haar (zodra ze een beetje kan lopen) gaan afstappen. Ook doe ik er tussendoor nog coolinggel op.
Maar heeft er verder iemand tips? Ik las hier op bokt over een voedingssuplement dat de pezen sterker maakt? Maar er stond geen naam bij. Of iets in de vorm van een soort natuurlijke pijnstiller?

Natuurlijk staat de gezondheid van mijn paard voorop en al moet ze een jaar revalideren, als ze daarna weer redelijk kan lopen ben ik al heel gelukkig. Ach gut


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:19

over zo'n voedingssuplement heb ik inderdaad ook weleens gehoord. weet niet meer precies. kan je nie helpen solly. ik volg even de reacties van deze topic.
sterkte verder!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:29

Heeft de dierenarts het been gescand? Ter ondersteuning kan je evt. ruta graveolens geven: D12 druppels beginnen 3x daags 20 druppels op stukje brood (niet tijdens vlak voor/na het eten). Daarna nog 1 flesje D6 op dezelfde manier. Daarna stoppen (langer doorgaan heeft geen zin). Dit helpt het natuurlijke herstel van de pees. Heb het idee dat het bij mijn paard toen goed geholpen heeft. Op de scan was snel verbetering te zien (dierenarts was ook verbaasd). Van Schie adviseert trouwens na het stappen coolpack (in hoesje en dan op been met beenbeschermer erom heen) voor 15 min. Dan heb je minder kans op rotstraal. Is ook makkelijker.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:47

die van mij heeft ook op dit moment ook een gescheurde pees, de eerste 3 dagen heb ik het idd afgespoten maar daarna ging er een warmverband omheen. Je moet goed uitkijken een pees moet warm gehouden worden en een ontsteking moet afgepoten worden! haal die dingen niet door elkaar heen.
Het was wel goed dat ik de eerste paar dagen had afgepoten maar daarna moest ik het zo laten!
Succes alvast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:30

Morgen komt de da een scna maken van haar pees. Aan de hand van wat daar uit komt gaan we de verdere behandeling bepalen. Ik moest van hem haar been 3x per dag koud afspuiten en daarna een bandage met coolinggel eromheen doen. Voor nog wat extra koeling.
Ik hoorde net van een meisje op dtal die goede ervaringen heeft met chock wave therapie en magneetveld therapie(of is dat hetzelfde Bloos ).
Ook raadde ze mij aan om een fysiotherapeut te laten komen, vooral omdat ze ookal die arthrose heeft.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:28

Het is wel wijs om al die extra behandelingen (wanneer je praat over shock wave therapie en het inroepen van de hulp van een fysio) even in overleg te doen met de behandelend DA. Ik zeg niet dat het slechte ideeën zijn maar het werkt het best wanneer je op de hoogte bent van elkaar.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 00:28

Mijn ervaring na een jaar lang tobben is dat er maar één remedie is; rust, rust en nog eens rust. Helaas moet je je daarbij proberen neer te leggen; het gaat lang duren. Volg het advies van de DA en veel sterkte.
Citaat:
Je moet goed uitkijken een pees moet warm gehouden worden en een ontsteking moet afgepoten worden! haal die dingen niet door elkaar heen.
dit is volkomen nieuw voor mij; heb nog nooit gehoord dat het warmhouden van een pees noodzakelijk is; juist koelen ivm het stimuleren van de doorbloeding is het advies wat altijd gegeven wordt.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:20

Ik heb ook gehoord dat je moet koelen voor de doorbloeding, maar ook weer dat je het moet warmhouden( ook voor de doorbloeding) dus volgens mij kan het allebei niet kwaad. Mischien is afwisseling wel juist het beste. Mijn da had niet veel vertouwen in het goedkomen van de peesblessure van mijn pony. Ik moest eerst 2 weken boxrust geven en daarna 2dd 5 min. stappen. Daarna 2dd 10 min en daarna 2dd 15 min een maand. Ik ben pas naar de da geweest en ik heb echt een hele goede verbetering!!!!!!!Na het stappen liet ik haar nog even een half uurtje per dag grazen.Veel succes en als je je maar aan de da regels houdt heb je het beste resultaat!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:32

Ik weet niet waar Waalre ligt, maar ik weet wel iemand die een soort 'paardenjacuzzi' heeft, voor peesproblemen. Dat water in dat bad is 4 graden en heeft dezelfde zoutconcentratie als zeewater. Het borrelt, zodat het water langs het been circuleert en masseert.
Dat bad (de SPA heet het, geloof ik) staat in Kootwijk. Ik heb ook geen idee wat dat kost (de paarden moeten daar dan geloof ik even op stal staan), maar het schijnt heel goed te werken. De structuur van de pezen is na herstel dan ook beter.
Misschien kan je even googlen (de eigenaresse van dat bad heet Marjolijn de Rooij, dacht ik).

Groetjes @nnemiekie

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:37

Zwavel kan je ook als supplement toedienen. Dit is een stof die belangrijk is voor de pees opbouw. Bestelbaar bij de paardendrogist.

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:59

mijn paard had ook een scheur in zijn pees, daar heb een kijkoperatie bij laten doen, dan maken ze de wondranden mooi schoon, voor een betere genezing,en ze kunnen meteen zien hoe erg het is, het is wel duur(2500 euro.....)...

we zijn nu 7 maanden verder en hij loopt nu in de wei, ik kan er nog steeds niets mee doen....

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:18

2500 euro????

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:21

ja..............

duur he???
heb de rekening nog liggen...was 1800 euro operatie toen we hem op mochten halen werd ie ziek, dus moest ie nog blijven...kwam er nog wat bij,verder is het incl alles dus de rekening van de veearts, het scannen,het scannen daar op de kliniek enz....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:58

Vind dit wel extreem duur, vooral omdat je er na 7 maanden nog niks mee kunt. De meeste peesblessures die ik heb meegemaakt, herstellen toch wel binnen die tijd - zonder operatie, maar gewoon door rust. Wat heeft die operatie toegevoegd?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:19

er was op de scan die we op stal maakten niets te zien,toen is er een deskundige bijgehaald, en die kon ook niets vinden(op de scan hier op stal), die adviseerde, paard inslapen, en als ik er echt nog iets mee wilde doen een kijkoperatie....

afijn, ik ga geen 7 jarig paard in laten slapen, dus daar naar de kliniek gereden(hier in belgie),daar weer gescand, niets te zien(paard was wel heel erg kreupel ,en hij had een enorme dikke pees),
dus kijkoperatie, daar vonden ze een ondiepe scheur van 5 cm,deze is schoongemaakt(wondrandjes)en het bandje wat de pezen bij elkaar houd,daar zat een flapje aan, deze is ook verwijderd...(als aandenken op sterk water in een potje meegekregen),daarna werd er rust voorgeschreven,hij staat nu op de wei,en we HOPEN dat hij daar niets weer kapot maakt...(ze zeiden het is net een ritssluiting,als het bovenstukje net niet geheelt is dan ritst het zo weer open...)
alles ziet er goed uit,hij staat nu 4 weken op het land, over 2 weken mag ik er weer op gaan rijden...

zijn been is wel heel mooi droog, is niet dik meer,alleen voel je een klein litteken zitten....

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:17

jeetje wat een gedoe, maar wel fijn dat het allemaal kan . Ik wens je er heel veel sterkte mee!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:46

dat van die ritssluiting is dus het probleem waardoor het steeds misgaat bij peesproblemen, je merkt het niet meteen, dus mensen geven een paard rust, gaan langzaam weer wat doen en je hebt niet door dat de "net"niet genezen scheur weer langzaam opengaat,dus hoor je dat na een bepaalde periode peesproblemen terug komen...

wat ik ervan geleerd heb is dat rust kan genezen...maar ik heb makkelijk praten,ten eerste heb ik zelf stallen,dus geen stalhuur, ten 2de heb ik 4 paarden(minimaal)om te rijden, dus ja, ik kan/kon makkelijk een paard zolang stil zetten...maar kan me heel goed voorstellen als je maar 1 paard hebt met keihoge stalhuur dat je er wat mee wil doen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, IASCrawler, RenateHidden, Reusje_xx, wisja en 105 bezoekers