Castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madelonn
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-02-07

Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:55

Ik heb nu een 14 jarige friese hengst maar hij heeft totaal geen aandacht als iemand op hem rijd.
Daarom laten we hem castreren. Ik heb alleen een paar vragen:
1. Hoelang kan ik naĆ” de castratie niet op hem rijden?
2. Hoelang duurt het voordat hij helemaal van zijn hengsten-streken af is?
3. Heeft het invloed op zijn uiterlijk? Hij heeft nu een ongelofelijk gespierde en grote hals, raakt hij die kwijt of zwakt dat af?
4. Wat is de beste methode voor het castreren?
5. Zijn er gevaren mee? Kan hij bijvoorbeeld niet meer ontwaken uit zijn slaap (ivm zijn leeftijd)?
Graag reacties!!

merixx
Berichten: 53
Geregistreerd: 05-08-03

Re: Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:33

Ik heb ongeveer dezelfde vragen... Ik hou het topic in de gaten!

Vlimmen
Berichten: 220
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:29

Ik zou een oude hengst in ieder geval op een kliniek laten castreren. de vliezen rond de zaadstreng zijn bij oudere hengsten wat sterker en beter met elkaar verbonden, waardoor de castratie wat moeilijker is. Op de kliniek kunnen ze het paard over de lies castreren waardoor er minder weefselschade en minder zwelling veroorzaakt wordt. Na een week of 2/3 moet je er wel weer op kunnen rijden, afhankelijk van zijn toestand op dat moment en de mate van zwelling. Het duurt wel een aantal weken voordat de hormonen helemaal uit het bloed zijn en het kan zijn dat een deel van zijn hengstenstreken "aangeleerd" is, hengsten die op latere leeftijd gecastreerd worden kunnen bijvoorbeeld wel blijven bijten, gewoon omdat ze dat al 14 jaar gewend zijn.

Anoniem

Re: Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:37


tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:37

Stel deze vragen aan je DA. Die kent je paard en kan beter inschatten wat de mogelijkheden en risico's zijn

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:01

Er is een centraal castratie topic. Daarom hier een slotje.