Doorgezakte rug bij 3-jarige hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Doorgezakte rug bij 3-jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 23:07

Sinds een paar dagen staat hier tijdelijk een driejarige hengst in pension. Hij heeft een ontzettend doorgezakte rug. Niet normaal. Als gevolg hiervan (neem ik aan) kan hij ook niet goed buigen, wat zich uit in rondjes draaien om met de mond bij zijn achterste te komen. Ziet er dus uit als een hond die zijn eigen staart probeert te pakken. Hij zal waarschijnlijk zeer binnenkort bij de slager belanden.

Nu beweert de huidige eigenaar (niet de fokker) dat dit veroorzaakt zou zijn door overvoeding van de hengst als veulen. Hij zou daardoor overbouwd zijn geraakt Verward en daardoor een holle rug...... ???? Zo'n soort verhaaltje. Ik vind dit een raar verhaal en heb nog nooit van iets dergelijks gehoord.
Mijn idee is ofwel een aangeboren afwijking of een veel te zware belasting op jonge leeftijd waardoor de rug definitief vernield is.

Heeft iemand ooit gehoord dat overvoeren tot iets dergelijks kan leiden ??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:21

Ik hoop van harte dat het geen overbelasting is, Welsh ponys zijn zo gruwelijk sterk, ik moet er niet aan denken wat er voor nodig is om zo'n beestje in die toestand te krijgen.
Overvoeding lijkt mij echt nonsens.

Heb je geen foto?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 23:30

Het is geen welsh maar een hier geparkeerd pensionpaard. Een soort tuigerachtig type van ik schat 1.55-1.60. Wat er precies mee gebeurd is weet is niet en de sinds kort huidige eigenaar ook niet, maar die kwam dus met dat voerverhaal. Ik had daar zo mijn bedenkingen bij, De eigenaar is een soort jonge versie van een oude boer die al jarenlang in de paarden zit. (beter weet ik het zo gauw niet te omschrijven Haha! )

Ik zal morgen even een foto maken en hier neerzetten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:04

Ah ok,
maar dan nog, je moet het wel heel bont maken wil je een dier zo kapot maken.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 00:16

Ben ik helemaal met je eens, zielig gezicht en ik kan me daar behoorlijk kwaad om maken. Maar ja.. heeft geen zin nu. Vrees dat hij binnenkort bij de slager belandt. Jammer, want verder is het best een vrolijk beestje.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:51

lijkt mij juist een kwestie van totaal verkeerde voeding.
zo heb je toch bij diersoorten die te weinig vitmanine d krijgen dat ze ook totaal misvormd raken?

heb zelf jaren paarden verzorgd bij een boertje die ook graag de boel overvoerde, die paarden werden grootgebracht met ladingen haver ,biks en de hele dag heel veel 1e snee hooi.
die paarden waren juist erg breed en erg groot en ontzettend dik.enige gezondheidsproblemen daar waren op jonge leeftijd gallen op de benen en gedragsproblemen door te veel energie die ze niet wkijt konden..
dit heb ik nog nooit gezien.

erg sneu voor dit dier... Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:57

Verkeerde voeding kan zeker de basis zijn voor zo een peerd, mensen die verkeerd voeren zouden ook te weinig verstand kunnen hebben van de gevolgen van overmatig belasten op jonge leeftijd......... en dan heb je het plaatje compleet

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:46

Allerlei invloeden zijn het waarschijnlijk. Ook doordat er misschien al mensen op zijn gaan hangen/zitten enz. En ik hoop dat het allemaal goed komt..wat dit is echt triets voor het paardje zelf .

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:48

Het lijkt er meer op dat dat paard hetzelfde heeft als mijn oude verzorgpaard en de merrie van Wechelshof hier op Bokt.
De doorgezakte rug bij de merrie van Wechelshof was waarschijnlijk het gevolg van rachitis.
Citaat:
rachitis : is een tekort aan zonlicht, mineralen en vitaminen in de eerste levensweken van het veulen : daardoor worden de beenderen broos
en kunnen zij misvormen.


Pepper (28 jaar nu) heeft zijn doorgezakte rug al zolang iedereen zich kan herinneren en al voor dat zijn bazin hem kocht op 6 jarige leeftijd.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:55

klopt!
ik was de naam vergeten, maar ik bedoelde idd rachitis.
heb trouwens ooit op een markt een veulen gezien met zo'n rug, die had op jonge leeftijd de rug gebroken, en dit was ook erg raar geheeld..zag er sneu uit..

was nog wel een fries merrieveulen!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:25

Ik moest ook gelijk aan pepper denken! Ik heb nog een foto liggen van toen hij zes was. Ik zal proberen om ze in te scannen. (de scanner is in staking de laatste tijd )
Bij pepper is idd de oorzaak niet bekend, maar hoe ouder hij wordt hij erger zijn rug gaat zakken.
Hij heeft er geen last van en komt nog elke dag vrolijk uit de wei denderen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:36

Hier een paar foto's van de hengst om een indruk te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:40

Lijkt me geen doorgezakte rug, maar eerder een extreem overbouwd paard. Omdat hij nog in de groei zit (hengsten groeien tot hun 6de) lijkt het me een beetje vroeg om hem nu al naar de slager te sturen?
Misschien zal er ooit nog weleens recreatief mee gereden kunnen worden?
Ik zou nog even wachten met die slager....

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:49

Ben het met Cassidy eens. Ik had me meer een paard met een los middenstuk voorgesteld. Deze heeft alleen maar een extreem hoge kont. Hij ziet er niet echt uit als 3 jaar trouwens. Gewoon laten lopen, met veel beweging in een wei ofzo en even aankijken. Hij lijkt me vrolijk genoeg...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:28

hij is wel ongelooflijk leuk trouwens!
vraagprijs?

deze ruggen zie je trouwens best vaak bij friese oudere merries,
lijkt me een kruising draver, tuiger?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:59

Joh, da's gewoon een tuiger in de groei die een beetje uit model is momenteel

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:08

je kunt wel zien dat ie nog lange niet is uitgegroeid.
heel erg overbouwd nog en denk dat je nog zeker wel anderhalf jaar mag gaan wachten met zadelmak maken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:32

Volgens mij issie nog niet eens drie, tis een hele leuke tweejarige die geweldig overbouwd is............ hij zal misschien op papier 3 zijn maar ik denk dat het een hele latert is........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:01

Trek eens een lijntje van de schoft naar de achterkant. Zul je zien dat het paard niet echt overbouwd is maar een zeer extreem diepe rug heeft. Wel zou ik het een jaartje aankijken als die mogelijkheid er is. Gewoon jaartje op het land.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:04

Een rug hoort niet vanuit de schoft zo diep te liggen hoor
Overigens lijkt het me niet zo dat hij er gewoon op de wei nu last heeft, maar ik kan me voorstellen dat zelfs recreatief werk niet mogelijk is met zo'n rug.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:05

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar wat voor ras is dit? Het ziet eruit als een mislukte kruising. Ik zou hem nog een jaartje teruggooien en dan kijken wat het wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:13

Sjuimpje schreef:
Een rug hoort niet vanuit de schoft zo diep te liggen hoor
Overigens lijkt het me niet zo dat hij er gewoon op de wei nu last heeft, maar ik kan me voorstellen dat zelfs recreatief werk niet mogelijk is met zo'n rug.


Als je iemand hebt die aangespannen met hem gaat rijden kan volgens mij nog jaren mee en hoeft die rug geen probleem te zijn, als het echt een doorgezakte rug is.
Waarom gaat iedereen er hier automatisch van uit dat je op een paard moet gaan zitten? Verward

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:18

Zo te zien heeft ie er met lopen geen last van Haha! Mooie knie-actie iig.
Heeft ie al gedekt?? Kan op die leeftijd ook slecht zijn voor de rug.
Misschien door gericht longeren de onderlijn wat opkrikken, komt de rug ook beter te liggen.
De slager zou ik ook nog veel te vroeg vinden.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:54

Ik denk ook wel dat het meevalt. Mij hebben ze altijd gezegd dat je kunt kijken hoe groot een paard wordt. Dan moet je de afstand van zijn elleboog tot aan de kogel meten. Deze is ongeveer gelijk aan de afstand tussen elleboog en schoft. Dit beestje groeit dan nog wel een stuk hoor!! K zou hem zeker niet naar de slacht doen, maar idd een of twee jaartjes de wei op doen. Kan ie voor fijn groeien!! *LOL*

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:15

Idd, longeren en proberen die buikspieren wat te trainen. TTeam wil ook nog wel eens helpen.