voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:21

Deze merrie heeft geregeld last van een voorhoofdsholte ontsteking, eerste keer heeft ze een antibiotica kuur gehad en het leek over maar het is toch weer terug en nu hebben we gehoord dat het niet goed is om weer antibiotica te geven.

Haar tanden zijn ook gechecked en dit was dus ook niet de oorzaak.
Ze krijgt nu anti hoestkruiden (fenegriek enz) maar ze hoest niet, nooit gedaan ook, alleen na het rijden komt er een beetje doorzichtig vocht uit de neus, het enige waar we het aan merken is dat ze, niet wil nageven maar sterrenkijkt en wat vreemd uit haar bek ruikt, maar niet stinkt.

Je schijnt ook een gaatje te kunnen laten maken in de schedel maar dit geneest vaak niet goed dus dit willen we nog niet proberen,
iemand ideeen/ ervaringen?

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Re: voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:12

Je kunt haar laten stomen, net al bij mensen.
Dan doe je warm/heet water in een emmer en die hou je onder haar neus.

Dat moet je dan wel een paar keer per dag doen.

Succes met je paard

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:16

Dat kunnen we zeker proberen, alleen is ze erg druk en schrikkerig dus met heet water lijkt me wel een beetje eng, stel je voor dat ze hem omgooit

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:43

je kunt ook stoomzakken kopen/huren speciaal voor paarden.

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:35

Mijn paardje heeft dit ook en die heb ik in augustus eraan laten opereren en het heeft helemaal geen zin gehad.
Nu een half jaar later en inmiddels heeft hij al 5 antibiotica kuren gehad heeft hij nog een vuile neus.
Ook is het operatiewondje weer open gegaan omdat er waarschijnlijk een botsplintertje los is geschoten tijdens het boren van het gaatje ( dat is erg misselijk om te zien hoe ze een gaatje boren in het hoofd ) en dat is gaan zweven en daardoor krijg je weer een ontstekingsreactie .
Ze konden mij ook niet zeggen dat dit ooit weer over ging .
Ik geef Radoszin nu een homeopatisch middel van de paardendrogist ( voorhoofdsholteontsteking ) en dat begint nu redelijk aan te slaan.
In ieder geval succes met je paard en ik hoop voor jou dat het toch nog overgaat.

tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

Re: voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:37

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie,vorig jaar kwam er etter uit 1 neusgat,paard had koorts,er kwam ook een vieze geur uit de neus/mond,paard kreeg AB en er werden foto,s en een neus-scopie gemaakt,i.v.m een eventuele (wortel)-kies ontsteking.....eigenlijk hebben ze niks kunnen ontdekken,na 1maand zware AB was ze weer helemaal gezond.......nu dus 1 jaar later hetzelfde probleem,nu komt (kwam) de etter uit het andere neusgat,meteen weer aan de AB,en na 3 dagen duidelijke verbetering,ik ben nu 1 week geleden gestopt met de AB en ben in spanning af aan het wachten of het weer terug komt.
Mijn VA zegt dat het GEEN voorhoofdsholte-ontsteking is,want dan zou ze n.l ook hoesten ....
Vraagje aan sjorsie en radoszin;zijn jullie paarden ook echt verkouden(hoesten,kuchen) als ze deze voorhoofdsholte-ontsteking hebben??

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:50

Volgens mij hoeft een paard niet te hoesten als hij voorhoofdsholte ontsteking heeft. Het hoesten komt door pus in de longen en niet door pus in de sinussen. Maar dat is mijn idee. Misschien is accupunctuur een oplossing of homeopatische middelen. (Geven ook vaak goed resultaat). Antibiotica werkt wel tegen de ontsteking maar neemt ook weerstand af.
Stoomzak zou ik ook proberen (met aromatische kruiden).

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:54

tola schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie,vorig jaar kwam er etter uit 1 neusgat,paard had koorts,er kwam ook een vieze geur uit de neus/mond,paard kreeg AB en er werden foto,s en een neus-scopie gemaakt,i.v.m een eventuele (wortel)-kies ontsteking.....eigenlijk hebben ze niks kunnen ontdekken,na 1maand zware AB was ze weer helemaal gezond.......nu dus 1 jaar later hetzelfde probleem,nu komt (kwam) de etter uit het andere neusgat,meteen weer aan de AB,en na 3 dagen duidelijke verbetering,ik ben nu 1 week geleden gestopt met de AB en ben in spanning af aan het wachten of het weer terug komt.
Mijn VA zegt dat het GEEN voorhoofdsholte-ontsteking is,want dan zou ze n.l ook hoesten ....
Vraagje aan sjorsie en radoszin;zijn jullie paarden ook echt verkouden(hoesten,kuchen) als ze deze voorhoofdsholte-ontsteking hebben??


nee ze hoest helemaal niet en heeft ook niet altijd een loopneus het zit echt in haar hoofd ben ik bang

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:57

ik heb ooit de veearts een tip gegeven van een oude paardenboer uit duitsland.
Hij gebruikt het bij 80 % van de paarden en pony's die hij tegenkomt met jou probleem
Je neemt de oude cooling gel(die je met water mag vermengen)
en die extreem naar munt ruikt(blauwe spul)
je wrijft het aan de neus(niet te diep erin)
en dat doe je een driemaal per dag
(je kan ook vicks gebruiken,maar ik geef voorkeur aan de cooling gel)
je moet het enkele weken volhouden,en heb zo al een 35paarden van de ontsteking afgeholpen.
Veearts zegt dat hij er zelf nooit opgekomen was.

Je moet met vicks wel oppassen dat je niet te ver in de neus komt,want dat kan iritatie geven.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:58

radoszin schreef:
Ze konden mij ook niet zeggen dat dit ooit weer over ging .
Ik geef Radoszin nu een homeopatisch middel van de paardendrogist ( voorhoofdsholteontsteking ) en dat begint nu redelijk aan te slaan.
In ieder geval succes met je paard en ik hoop voor jou dat het toch nog overgaat.


Erg van je paard, 5 keer antibiotica en dat gat, die heeft helemaal geen weerstand meer.
die verhalen over botsplinters had ik ook eerder gehoord vandaar dat we dat nog niet willen proberen, misschien dat Radoszin wel helpt we kunnen het in ieder geval proberen en zo'n stoomzak zou misschien ook wel wat zijn

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:03

savath schreef:
ik heb ooit de veearts een tip gegeven van een oude paardenboer uit duitsland.
Hij gebruikt het bij 80 % van de paarden en pony's die hij tegenkomt met jou probleem
Je neemt de oude cooling gel(die je met water mag vermengen)
en die extreem naar munt ruikt(blauwe spul)
je wrijft het aan de neus(niet te diep erin)
en dat doe je een driemaal per dag
(je kan ook vicks gebruiken,maar ik geef voorkeur aan de cooling gel)
je moet het enkele weken volhouden,en heb zo al een 35paarden van de ontsteking afgeholpen.
Veearts zegt dat hij er zelf nooit opgekomen was.

Je moet met vicks wel oppassen dat je niet te ver in de neus komt,want dat kan iritatie geven.


dat kunnen we zeker ook proberen

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:03

welke AB heb je gehad ? want alleen exconel kan doordringen tot in het bot om de ontsteking aan te vechten. Mijn paard heeft het jaren geleden ook eens gehad, 3 weken op exconel gestaan en nooit meer last gehad.

Bij mijn merrie kwam het wel door de tanden (hoewel ze daar met 7 eigenlijk te jong voor was) die hadden kleine wondjes in haar wang veroorzaakt, waarbij de ontsteking omhoog gekropen was.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:05

Mist schreef:
welke AB heb je gehad ? want alleen exconel kan doordringen tot in het bot om de ontsteking aan te vechten. Mijn paard heeft het jaren geleden ook eens gehad, 3 weken op exconel gestaan en nooit meer last gehad.

Bij mijn merrie kwam het wel door de tanden (hoewel ze daar met 7 eigenlijk te jong voor was) die hadden kleine wondjes in haar wang veroorzaakt, waarbij de ontsteking omhoog gekropen was.


Ik weet niet welke antibiotica het was maar volgens de DA was het het sterkste wat hier voor bestaat en het leek ook inderdaad weg te zijn, nu na een half jaar toch weer terug

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:38

rijden jullie eigenlijk wel op je paard als ze dit heeft?
Ik rijd nl wel maar als dat niet goed blijkt te zijn

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:13

Tola : Radoszin hoest nooit en dat heeft hij okk nog nooit gedaan.
Sjorsie : Ik rijd pas 6 weken op Radoszin ( hij is bijna 4 jaar ) maar volgens de da kan dit geen kwaad zelfs toen hij een drain in zijn hoofd had mocht ik gewoon rijden , dit heb ik niet gedaan omdat ik dat toch wel zielig vond ook omdat hij nog zadelmak gemaakt moest worden.

Savath : bedankt voor de tip dit ga ik toch eens proberen.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:49

het helpt echt,
bij de meeste zieke diertjes zaten shetlanders,en een operatie hadden deze mensen vaak niet over voor hun dier,vandaar dat deze het allen uitprobeerden,met succes!!!!

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 11:38

Savath: Ik heb gisteravond meteen spiergel op haar neus en voorhoofd gedaan en ze begon enorm te zweten op die plekken, blijf het voorlopig even volhouden

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:39

Maken de paarden die dat hebben ook een beetje een knorrend geluid?

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:40

die van mij niet, hoezo?

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:32

De mijne ook niet .
Het homeopatisch middel dat ik gebruik begint nu aan te slaan hij heeft een redelijke schone neus en is rustiger met zijn hoofd tijdens het rijden ( gelukkig ).

riskjuhruled

Berichten: 1737
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Eersel

Re: voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:53

een paard bij ons op stal heeft het ook gehad. die is er nu geloof ik wel vanaf maar die is in someren geopereerd, was bijna chronisch geworden.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: voorhoofdsholte ontsteking bij Merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:26

Als je wilt stomen om verlichting te geven kun je in het hete water ook zo'n rhinocaps capsuletje oplossen met menthol. Wij hebben dat ook gedaan toen ons vorige paard heel erg verkouden was en die vond het heerlijk, die bleef echt zijn kop boven de emmer houden om te ademen. Let wel op dat je geen kokend heet water door je paard laat inademen!

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:56

sjorsie,
wel soms kijken of je geen allergische reactie hebt
sommige zalven zitten kamfer in,in kleine dosis is dat heel goed,maar wanneer er heel veel inzit kan het een beetje irritatie geven,kan op zich geen kwaad,maar een enkel paard is echt allergisch en krijgt een grote zwelling.
Het is gewoon heel belangrijk dat het een sterk ruikende munt geur heeft.
bij cavalor hebben ze een super produkt om bij te geven in het eten,ik geef het hier bij beginnende verkoudheid,en bij overrectie op stof. http://www.cavalor.com/product.php?cat= ... sub=9&id=4

het noemt CAVALOR BRONCHIX LIQUID® hetr is erg straf munt smakend,maar je paard zal er deugd van hebben.
Ze lusten het zeer graag,je kan het op het voer doen,of in het drinkwater.
Ik geef de voorkeur aan voer,als je dan medicijnen ofzo moet toevoegen ruiken en proeven ze het niet.

Ik heb zelf is aan het produkt geproefd en het opend wel je luchtwegen bij verkoudheid. als je dat samen doet met de cooling gel,zal je zeer snel verbetering waarnemen.
je kan de cavalor bestellen in elk verdeelpunt.niet iedereen heeft het hele gamma,en er is een produkt dat er hard op trekt,maar in ondervinding is het niet wat je nu nodig hebt,dus kijken dat je de juiste fles hebt(die ik hierboven vernoem is de juiste)