Word maar niet dikker.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Word maar niet dikker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:53

hallo,
mijn oude shetje Tosca, nou jah oud, ze is 23 jaar.
Ze is niet mager, mag ze mag wel wat dikker.
Ze staat op goed gras, niet teveel uiteraard ivm hoefbevangheid.
Weten jullie nog goed voer wat een pony dikker maakt en waar dus ook weinig eiwitten inzitten?? Ze mag zoiezo geen gewone biks wat dat is een en al eiwitten, Ze word heel gauw hoefbevangen dus ik weet niet wat ik haar moet voeren.

Ideeeenn??
Bedankt!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:58

sowieso geen kuilvoer, want dat zit vol met eiwitten (word ze wel wat dikker van).
Ze wordt sowieso dikker van muesli, maar qua eiwitten weet ik dat dus niet. Dat zou je even moeten navragen of kijken op de verpakking. Een heel mager ponytje bij ons op stal krijgt 2 kilo muesli per dag en ze wordt steeds dikker! Dus het helpt wel, maar even oppassen met eiwitten dus.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:01

O, misschien hooi! Dat is wel duur, maar dat kreeg Luna bij ons -> die mag vanwege mok weinig eiwitten. Dus dat zou je kunnen bijvoeren.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 11:02

dat is inderdaad wel een optie. met die muesli moet ik inderdaad nog even informeren over het aantal eiwitten erin. bedankt!

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:23

Je kunt ook Opkikker voeren dit is te koop bij de paardendrogist, eventueel maismeel dit helpt ook goed.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:25

Is de pony wel goed ontwormd? vaak zijn er toch nog wel wormen ook al ontworm je heel regelmatig. Zeker als een pony veel of altijd op de wei loopt. Met wormen willen ze ook niet dikker worden.
Als dat niet het probleem is dan kun je een papje maken van een klein handje gekookte lijnzaad, beetje zemelen en een heeeel klein beetje gebroken kippenmais. Dat werkt eigenlijk altijd, door de kippenmais moeten ze goed kauwen en nemen ze het andere voor ook beter op. Maar echt maar heel weinig van de mais geven omdat het erg aanzet. Dus echt maar een klein handje. Het is even werk maar ze gaan er ook beter van in hun vacht zitten. Werkt ook super voor paarden die niet willen eten. Maismeel is varkensvoer en wordt zo naar binnen geslobberd dus hoeven ze niet op te kauwen vandaar dat ik de voorkeur aan gebroken kippenmais geef.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:29

Als oudere pony zou je misschien het gebit even na kunnen laten kijken door de DA.

Misschien heeft ze wel moeite met kauwen, is een bekend probleem bij oudere paarden.

Je zou dan gewoon wat slobber kunnen geven ipv bix. En misschien lucerne bijvoeren, dit is een soort haksel van hooi maar wat makkelijk te eten voor je pony omdat het niet zo grof meer is.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:26

Of ze heeft er gewoon aanleg voor, net als sommige mensen

We hebben een merrie gehad die van haar 3e tot haar 20e bij ons heeft gestaan, en die heb ik in die 17 jaar NOOIT dik gezien. 's winters was ze broodmager, terwijl ze van 6 uur 's ochtends tot 6 's avonds op wei stond. Terug op stal kreeg ze 2 emmers mais, 2 kilo brokken, anderhalve kilo muesli, soms 2 kilo slobber (ipv de muesli), als het seizoen er weer was 2 suikerbieten en bijna een half pak hooi. En ze bleef broodmager... >;) Zomers werd ze iets dikker, dan stond ze dag en nacht buiten. We hadden erg eiwitrijk gras. Maar dan nog voerde ik haar brok en hooi bij, en toch bleef je de ribben zien...

Als die shet idd geen mondproblemen heeft zou ik je er niet al te druk over maken...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:48

luzerne bijvoeren helpt ook wel