Spierbevangheid of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moviestarkh
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Hoorn

Spierbevangheid of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 14:03

Hallo,
zondag na het rijden liep mijn paard wat stijf. Ik dacht eerst dat ze kreupel was, maar omdat ik niet kon kijken (ik was alleen) heb ik er op het land gezet. Gisteravond dat ik haar uit het land haalde was er eigenlijk niet veel aan de hand. Behalve stijfheid, maar na een half uur gelest te hebben liep ze ineens heel moelijk. Aan het begin van de les dacht de instructrice dat ze misschien hoefbevangen raakte, maar na het half uurtje werd het zo erg. Zs liep als een oud omaatje en nadat ik afgezadeld had kon ze bijna geen stap meer verzetten. Ik heb 2 dekens opgedaan en een klein beetje biks met azijn gegeven.

Maar wat is dit nou precies. Verward Had m'n instructrice gelijk? Ze had geen warme hoeven. Vanochtend liep ze alleen nog met haar linkerachterben wat stijfjes, maar heb haar niet uit stal gehaald.

Ik heb de DA al gebeld. Die komt langs, maar kon niet aan de hand van mijn verhaal weten of het echt spierbevangheid is. Ik moest zijn diagnose afwachten. Ik maak me gelijk druk om dit soort dingen.
Huilen

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:20

Heb je haar zien plassen, als ze spierbevangen zijn gaan ze vaak heel donker plassen, soms tot koffiekleurig aan toe.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:20

Neem aan dat je DA bloed gaat afnemen om dit te controleren... ze kunnen gelukkig veel zien in het bloed..

succes ermee!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:23

hoefbevangen is wel iets anders als spierbevangen, ik weet niet of je die 2 door elkaar haalde, of dat je instructrice echt aan hoefbevangen ipv. spierbevangen dacht.

Maar spierbevangen zijn ze meestal als je ze veel laat doen een paar dagen dus bijv. lange rit door zware ondergrond, zware dressuurtraining. en daarna een dag stilzetten -> Maandagziekte.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:33

Sjonniej schreef:
hoefbevangen is wel iets anders als spierbevangen, ik weet niet of je die 2 door elkaar haalde, of dat je instructrice echt aan hoefbevangen ipv. spierbevangen dacht.

Maar spierbevangen zijn ze meestal als je ze veel laat doen een paar dagen dus bijv. lange rit door zware ondergrond, zware dressuurtraining. en daarna een dag stilzetten -> Maandagziekte.

Kan heel veel oorzaken hebben of combinaties idd ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het onderzoek. Zou in ieder geval even geen biks geven en rust geven tot de da komt. Sterkte kan mij voorstellen dat je je er druk om maakt beide aandoeningen moet je niet met een korrel zout nemen .

Moviestarkh
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:24

Dit is niet te geloven. De dierenarts is gistermiddag geweest en toen was er niks aan de hand. Hij heeft even gekeken hoe ze liep (moest 3 keer heen en weer rennen), maar hij zag niks. Ik kon haar gewoon weer op het land zetten. Nog geen 10 minuten staat ze op het land en ze loopt weer op eieren! Snel de DA weer gebeld, toen is hij pas echt gaan kijken en voelen, en rechtsachter loopt ze niet helemaal goed. Maar dat had volgens hem iks te maken met spierbevanheid of wat dan ook. Maar ik vetrouw het niet helemaal, dus ik laat haar voorlopig lekker binnen staan, tot het weekend (op dieet). Ze is namelijk ontzettend dik geworden. ik kon de dekensingels niet eens meer vastkrijgen.

Maar bedankt voor jullie reactie's. Ik hoop dat het snel goedkomt.

PS: er is geen bloed afgenomen of iets. Hij zei dat ik het aan moest kijken en maar moest bellen als het weer gebeurd. Dan kan hij medicijnen voorschrijven

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:03

Zou toch voor de zekerheid bloed laten afnemen.... Ze kunnen zoveel zien in het bloed. Baad het niet dan schaad het niet...

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:29

klinkt mij toch in de oren als spierbevangen, heb het zelf 2x meegemaakt, ik zou ook bloed laten afnemen

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:44

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn merrie en dacht ook dat het van de spieren kwam. Daardoor heb ik haar een tijd lang Vitamine E + Seleen gevoerd maar dat hielp eigenlijk niets. Vervolgens bloed onderzoek daar kwam wel uit dat zij een beetje een verhoogd enzymen gehalte had, dat kan stijfheid veroorzaken, maar dat was niet te zorgwekkend voor het beeld wat zij gaf. Toen Neutradex gaan voeren, maar toch weer stijf worden zelfs, zo erg dat ze er van zweette enz. Uiteindelijk naar Emmeloord, daar ook geen wijzer geworden. Toen een hele goede fysio uit de Achterhoek er naar laten kijken, toen bleek dat zij een rug probleem had. Nu wordt ze om de 2 a 3 maanden afhankelijk hoe het gaat, behandeld en ik moet het afkloppen, het gaat tot nu toe goed. Ze zit veel lekkerder in haar vel, heeft geen vitamine E meer of Neutradex en ze loopt lekker. Misschien moet je ook een x de rug na laten kijken ! Het beeld wat je schetst met DA enz. is heel herkenbaar, dat had ik ook, ook op Emmeloord. En laat haar niet stil staan, ga anders toch stappen of zo, beweging is toch best noodzakelijk

Moviestarkh
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 11:01

Het kan best kloppen dat ze rugproblemen heb. Ze heeft namelijk een paar jaar geleden een te klein zadel op haar rug gehad. Daardoor kreeg ze ook van die bultjes. Die zijn nu al een tijdje weg, maar misschien heb je gelijk. Bedankt!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:37

Mijn paard is vorig jaar ook spierbevangen geweest.
Ik merkte dat aan zijn ernorme sloomheid, donkere urine, stijf lopen tot helemaal niet willen lopen en hij had nergens geen lol meer in.
Toen heb ik een bloed test laten doen en daar kwam dus spierbevangen uit.
Maar ook toen de DA ervoor kwam liep hij ineens als een kieviet, waarschijnlijk waren dat gewoon iets van stress zei hij.

Laat anders voor de zekerheid even een test doen.

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:42

Ik hoop dat je haar rug een keer laat nakijken want een niet passend zadel kan een hoop ellende veroorzaken.

En laat nog eens wat horen als het verbeterd is, of als je er bent uitgekomen

Succes