hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:01

We zitten al een tijdje met de volgende problemen :

Ik heb een prachtige ruin van 9 jaar oud, lief en sterk. Bijna onmogelijk om hem rond te krijgen.
Hij is soms een dominant baasje maar altijd heel braaf en beetje onzeker, hij heeft steun van zijn ruiter nodig. Hij is nu anderhalf jaar van ons en met vallen en opstaan is hij een flinke brave jongen. Beetje lui maar met even door te vragen werkt hij flink. Hij word recreatief/dressuur gereden. We hebben hem in het begin niet zo goed gereden maar nemen les van een goede instructrice die ons probeert te helpen met hem nageeflijk te rijden. Dit moet omdat hij echt zijn rugspieren aan het verliezen was. Hij liep heel erg met een weggedrukte rug en hoofd naar boven.

in april van dit jaar is hij beginnen met zijn hoofd te schudden enkel tijdens het rijden,
vooral na arbeid.
Deze zomer gingen we af en toe binnen rijden en daar had hij het niet, buiten meestal wel
het was heel onregelmatig (zelfs s'avonds met geen zonlicht had hij het wel) dus we dachten pollenalergie.

in september is er een dierenarts/kraker bijgeweest en hij zat vast van aan zijn hoofd tot zijn achterhand
na de 2de behandeling kwam daarbij ontsteking op zijn spronggewricht, spuit erin enkele dagen rust en een nieuwe ruin om te rijden. Stond veel meer vooruit en hij liep vele ruimer.

Het hoofdschudden heeft geduurd tot ongeveer september en was dan plots verdwenen. Nu is het dus terug. Zijn bloedtesten gaven geen verhoogde reactie op allergiƫn weer. Er zit witte slijm aan zijn neus bij het rijden /longeren.

Bloedtest gaven ook bloedarmoede en bloedwormen aan, daar word hij nu voor behandeld.
Tanden worden morgen nog eens nagezien, is nog geen jaar geleden ...

Er zijn al een paar dierenartsen/osteopaten bijgeweest dus ik weet het niet zo goed meer ....

Enkele dagen geleden is een vriendin van mij erafgebokt, 'erafgebokt' ik heb het niet gezien maar mijn instructrice wel en die vertelde dat hij bokte om haar eraf te hebben. Dit is mijn ruintje niet, zo zit hij gewoon niet in elkaar dus ik heb een vermoeden van pijn. De ene keer dat hij dit ooit heeft gedaan was vorig jaar toen had hij pijn aan zijn tanden (haken)

Ik heb hem ondertussen al 2x gereden en alles ok, beetje sloom maar voor de rest prima. Hij blinkt als een spiegel en ziet er voor de rest schitterend uit. Hij is volgens mij in goede conditie, staat goed qua gewicht (alleen rug en bilspieren mogen ietske ronder) maar dit komt nas door dat de spieren van het aan het bit rijden nog niet optimaal zijn ...

Is dit voor iemand herkenbaar ??

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:28

je hebt het in je openingspost over donkere urine. Kan je daar iets meer over vertellen?

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Re: hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:31

ja geen rode urine (dus geen bloed) maar naar de donkerbruinere kant ...

inmiddels heb ik dat opgezocht en kom ik op die bloedarmoede uit, dat zou daar een gevolg van kunnen zijn .... ik heb het er maar bijgezet omdat ik echt alles wil opsommen, het kan goed zijn dat het ene niet met het andere te maken heeft maar toch ..

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:36

Een instructeur zoeken die je paard nog beter kan helpen, nageeflijkheid is bij elk paard zonder trekken en wringen te bewerkstelligen binnen 1 les. Ongeacht de oorzaak van het probleem. "Voorwaarts neerwaarts is een pijnstiller voor het paard." is een quote uit het boek: "Hoe beweegt uw paard?" Daardoor gaat het paard direct het lichaam ontspannen en als het met beleid gedaan wordt komen er daarna eerst wat blokkades vrij waardoor het even iets lastiger kan worden, maar dat duurt nooit langer dan een paar dagen, in die dagen dan heel rustig wat aan de dubbele longe werken en daarna er pas weer op. Op een paard rijden die bolstaat van de spierpijn is niet eerlijk vindt ik. Voor de overige problemen zoals bloedarmoede en bloedwormen, verder overleggen met je DA.

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:36

heb je je paard ook laten testen op leverbot?
jou verhaal komt namelijk grotendeels overeen met de symptomen die mijn ruin had toen bleek dat ie leverbot had.

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:47

borrie01 schreef:
heb je je paard ook laten testen op leverbot?
jou verhaal komt namelijk grotendeels overeen met de symptomen die mijn ruin had toen bleek dat ie leverbot had.


hij plast niet meer dan gewoonlijk en hij ademt niet zwaar .... (ik weet niet of er nog andere symptomen zijn ?)

Zijn bloed is onderzocht (moet de uitslag nog krijgen) maar de DA sprak van bloedarmoede en bloedwormen, alsof dat natuurlijk niet genoeg is !!! Hij vertelde wel dat ik me geen zorgen moest maken, dat het niet heel erg was, op het randje van maar .....

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:50

Mindfields schreef:
Een instructeur zoeken die je paard nog beter kan helpen, nageeflijkheid is bij elk paard zonder trekken en wringen te bewerkstelligen binnen 1 les. Ongeacht de oorzaak van het probleem. "Voorwaarts neerwaarts is een pijnstiller voor het paard." is een quote uit het boek: "Hoe beweegt uw paard?" Daardoor gaat het paard direct het lichaam ontspannen en als het met beleid gedaan wordt komen er daarna eerst wat blokkades vrij waardoor het even iets lastiger kan worden, maar dat duurt nooit langer dan een paar dagen, in die dagen dan heel rustig wat aan de dubbele longe werken en daarna er pas weer op. Op een paard rijden die bolstaat van de spierpijn is niet eerlijk vindt ik. Voor de overige problemen zoals bloedarmoede en bloedwormen, verder overleggen met je DA.


als onze instructrice erop rijd geeft hij na, dus het is meer mijn probleem als te onervaren ruiter daar ben ik volop aan het werken ..

Ik heb niet de indruk dat hij bolstaat van de spierpijn, geloof me dit is mijn alles dat paard ik ga hier zeker niet op rijden als ik nog maar denk dat hij ergens pijn heeft, maar ik voel wel iets aan dat er weer ergens iets scheelt en dit al een tijdje en ik zou er zo graag achter komen wat het is ...

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:51

umzz wil niet heel vervelend zijn maar heb met een soort gelijk probleem rondgelopen maar bij mijn paard is kissing spines ondekt.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:55

perzie schreef:
Mindfields schreef:
Een instructeur zoeken die je paard nog beter kan helpen, nageeflijkheid is bij elk paard zonder trekken en wringen te bewerkstelligen binnen 1 les. Ongeacht de oorzaak van het probleem. "Voorwaarts neerwaarts is een pijnstiller voor het paard." is een quote uit het boek: "Hoe beweegt uw paard?" Daardoor gaat het paard direct het lichaam ontspannen en als het met beleid gedaan wordt komen er daarna eerst wat blokkades vrij waardoor het even iets lastiger kan worden, maar dat duurt nooit langer dan een paar dagen, in die dagen dan heel rustig wat aan de dubbele longe werken en daarna er pas weer op. Op een paard rijden die bolstaat van de spierpijn is niet eerlijk vindt ik. Voor de overige problemen zoals bloedarmoede en bloedwormen, verder overleggen met je DA.


als onze instructrice erop rijd geeft hij na, dus het is meer mijn probleem als te onervaren ruiter daar ben ik volop aan het werken ..

Ik heb niet de indruk dat hij bolstaat van de spierpijn, geloof me dit is mijn alles dat paard ik ga hier zeker niet op rijden als ik nog maar denk dat hij ergens pijn heeft, maar ik voel wel iets aan dat er weer ergens iets scheelt en dit al een tijdje en ik zou er zo graag achter komen wat het is ...


Ok dat eerste kwam even niet duidelijk uit je verhaal naar voren. Is het dan niet iets dat zij hem een poosje doorrijdt(mits hij dus verder gezond blijkt te zijn!!) en jullie dan ondertussen elke week les hebben om het steeds een beetje beter te leren? Vaak helpt het echt heel erg als het paard al beter snapt wat de bedoeling is en zijn spieren steeds beter leert gebruiken. Dan wordt het voelen steeds makkelijker voor jezelf, maar rij je niet eerst een poosje rond op een geblokkeerd paard, dat is namelijk echt funest op dit moment voor je paard. Het is niet erg als je iets nog niet zo goed kan, maar wel belangrijk voor het paard dat hij elke dag in een goede houding beweegt. Nogmaals, eerst wel medisch alles checken, ook rug.

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:38

ship schreef:
umzz wil niet heel vervelend zijn maar heb met een soort gelijk probleem rondgelopen maar bij mijn paard is kissing spines ondekt.


Je doet niet vervelend hoor ! Ik vraag nu eenmaal om jullie gedachten ..

Volgens osteopate nr zoveel heeft hij inderdaad wel een beetje een karperrug en is dit inderdaad iets
we moeten in het oog houden ..
Hij is in september door haar 2x behandeld en zij vond niets speciaals.
Een andere DA/kraker heeft hem enkele weken daarna behandeld en toen zat hij dus echt helemaal vast, en bij de 2de behandeling kwam dus die onsteking op dat spronggewricht naar boven ..

Sindsdien ging het beter maar het nageeflijk rijden gaat niet vanzelf, wel is het feit dat na goed losrijden hij zich beter begint te geven. Maar het blijft heel moeilijk.

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:41

Ok dat eerste kwam even niet duidelijk uit je verhaal naar voren. Is het dan niet iets dat zij hem een poosje doorrijdt(mits hij dus verder gezond blijkt te zijn!!) en jullie dan ondertussen elke week les hebben om het steeds een beetje beter te leren? Vaak helpt het echt heel erg als het paard al beter snapt wat de bedoeling is en zijn spieren steeds beter leert gebruiken. Dan wordt het voelen steeds makkelijker voor jezelf, maar rij je niet eerst een poosje rond op een geblokkeerd paard, dat is namelijk echt funest op dit moment voor je paard. Het is niet erg als je iets nog niet zo goed kan, maar wel belangrijk voor het paard dat hij elke dag in een goede houding beweegt. Nogmaals, eerst wel medisch alles checken, ook rug.[/quote]


- zou zij dat dan niet voelen dat hij geblokkeerd is ?? zij zegt niets te voelen aan hem ..
- hij is de laatste keer behandeld (gekraakt) in oktober dat kan toch niet dat hij nu al terug problemen heeft ???

Zowieso als ik mijn gevoel blijf hebben dan komt die DA er terug bij hoor !

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:01

Ik bedoel dat als je zelf nog niet heel handig bent met het correct nageeflijk rijden van een paard, je doorgaans pas na zeg een half uurtje hem pas in de goede houding hebt lopen, tot dat moment loopt hij dus met alle spieren nog verkeerd om in gebruik, dus geblokkeerd. :D

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:17

Mindfields schreef:
Ik bedoel dat als je zelf nog niet heel handig bent met het correct nageeflijk rijden van een paard, je doorgaans pas na zeg een half uurtje hem pas in de goede houding hebt lopen, tot dat moment loopt hij dus met alle spieren nog verkeerd om in gebruik, dus geblokkeerd. :D


Ja daar heb je 100% gelijk in maar wat heeft dat te maken met zijn hoofdschudden ?
En gisteren had hij het bv met het longeren van de moment we zijn pessoa omdeden daarvoor bij het
gewoon longeren (losmaken) niet .....

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:21


ulle_nina
Berichten: 196
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: hilversum

Re: hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:38

ivm het snot ...gebroken kies achterin miss had mijn merrie ook was bijna niet te zien

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:47

Citaat:
ja geen rode urine (dus geen bloed) maar naar de donkerbruinere kant ...


Met donkerbruine urine gaan bij ons alle alarmbellen rinkelen....spierafbraak!
Klinkt als ernstige spierverzuring. De bruine kleur in de urine wijst op afgebroken spiercellen.
Troep/afvalstoffen wordt via urine eruit gegooid, lichaam kan het niet normaal opruimen. Zeker overleggen met veearts!

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:02

dorientjuh schreef:
Past het zadel wel? Laat je paard ook eens masseren door een masseur volgens de Jack Meagher methode: http://www.happy-athlete.nl/Intro.html .


nieuw zadel gekocht in september en laten nakijken door veearts/kraker en goed bevonden ...

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:03

ulle_nina schreef:
ivm het snot ...gebroken kies achterin miss had mijn merrie ook was bijna niet te zien


Dierenarts heeft vandaag tanden nagekeken en niets gevonden ?

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:05

Met donkerbruine urine gaan bij ons alle alarmbellen rinkelen....spierafbraak!
Klinkt als ernstige spierverzuring. De bruine kleur in de urine wijst op afgebroken spiercellen.
Troep/afvalstoffen wordt via urine eruit gegooid, lichaam kan het niet normaal opruimen. Zeker overleggen met veearts![/quote]

kan ook die bloedarmoede zijn niet ? dat is daar ook een signaal van ...
Spierafbraak goh je zou hem moeten zien is een grote brok spieren hoor ...

maar voor alle zekerheid bel ik morgen mijn dierenarts wel even !

zoals ik eerder zei het is eigenlijk een raadsel

|(

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:34

Pas een spierbevangen paardje meegemaakt, de spieren waren extra bol en harder. Pas later zie je de impact van afgebroken spiercellen.
Het is niet zo dat alle spieren ineens wegvallen :D
Overleggen kan altijd toch?

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: hoofschudden donkere urine neusslijm niet nageeflijk lopen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:42

kan je een filmpje plaatsen als je op je paard rijd?
het snot en rood/bruine urine zal je toch echt voor bij je DA moeten zijn..

maar als je paard regelmatig blokkades heeft zou ik toch eens de fout bij de ruiter(s) zoeken..
ook het hoofdschudden kan door een te harde hand komen of onbegrip..

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:35

perzie schreef:
Mindfields schreef:
Ik bedoel dat als je zelf nog niet heel handig bent met het correct nageeflijk rijden van een paard, je doorgaans pas na zeg een half uurtje hem pas in de goede houding hebt lopen, tot dat moment loopt hij dus met alle spieren nog verkeerd om in gebruik, dus geblokkeerd. :D


Ja daar heb je 100% gelijk in maar wat heeft dat te maken met zijn hoofdschudden ?
En gisteren had hij het bv met het longeren van de moment we zijn pessoa omdeden daarvoor bij het
gewoon longeren (losmaken) niet .....


Dan zit hem dus iets heel erg dwars op het moment dat hij in een bepaalde houding moet bewegen, wat er hierboven gezegd word over een kies zou ik mij erg goed kunnen voorstellen bijvoorbeeld.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:13

perzie schreef:
Volgens osteopate nr zoveel heeft hij inderdaad wel een beetje een karperrug en is dit inderdaad iets
we moeten in het oog houden ..
Hij is in september door haar 2x behandeld en zij vond niets speciaals.
Een andere DA/kraker heeft hem enkele weken daarna behandeld en toen zat hij dus echt helemaal vast, en bij de 2de behandeling kwam dus die onsteking op dat spronggewricht naar boven ..

Sindsdien ging het beter maar het nageeflijk rijden gaat niet vanzelf, wel is het feit dat na goed losrijden hij zich beter begint te geven. Maar het blijft heel moeilijk.

Je paard zou heel goed spierproblemen kunnen hebben omdat ik ook lees dat hij weinig achterhand bespiering heeft
Dan klopt er echt iets niet..
Een osteopaat en Dierenarts kijken nl niet echt naar spieren zelf... althans niet op de manier waarop happy-athlete masseurs kijken
Een paard wat pas na lang losrijden wat verbeterd heeft altijd problemen in de spieren

Een paard die los in zijn lichaam is (qua spieren en wervels) hoef je hooguit 10 minuten los te rijden

perzie
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-07-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 23:39

Je paard zou heel goed spierproblemen kunnen hebben omdat ik ook lees dat hij weinig achterhand bespiering heeft
Dan klopt er echt iets niet..
Een osteopaat en Dierenarts kijken nl niet echt naar spieren zelf... althans niet op de manier waarop happy-athlete masseurs kijken
Een paard wat pas na lang losrijden wat verbeterd heeft altijd problemen in de spieren

Een paard die los in zijn lichaam is (qua spieren en wervels) hoef je hooguit 10 minuten los te rijden[/quote]


We hebben hem ondertussen 1j1/2 en ik moet eerlijk zeggen we hebben hem eigenlijk een 8tal maanden laten lopen hoe hij wou. Onze onervarenheid en onkunde als ruiters hebben hem heel erg met zijn hoofd naarboven en al sloffend laten lopen. Omdat ik zelf ook wel door had dat we serieus verkeerd bezig waren omdat ik vond dat zijn spieren aan het verdwijnen waren zijn we sinds juni met een geweldige instructeur aan de slag gegaan en beginnen hem meer rond te laten lopen.
Ik denk dat je inderdaad wel wat gelijk hebt want ondertussen beginnen zijn spieren terug te komen. Maar het gaat heeel traag. Blijkbaar kan je dus een paard door verkeerd te rijden serieus in de prak rijden, ik had daar eerlijk gezegd wel wat meer hulp van verwacht qua dierenartsen enz .... :(

Woensdag had ik hem dus gelongeerd (hoofdschudden) donderdag gereden, vrijdag les en zaterdag heef onze instructrice gereden en vandaag hebben we hem zien lopen hoe we hem nog nooit hebben zien lopen. Hij zweefde gewoon. Dus inderdaad we moeten hier blijven aan spieropbouw doen en hem correct rijden.

Waar ik vooral heel happy over ben is het feit dat hij niet meer geschud heeft ...

Over die happy masseurs ga ik eens informatie bekijken, heb er hier in Belgiƫ nog nooit van gehoord ...