wie herkent dit probleem? volbloed/dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 07:56

Ja Starlight, dat is precies wat ik bedoel Lachen! Dat is telgang, en dat voelt heel hobbelig aan als je het niet gewend bent Haha!. Echt, praktisch elke draver doet dat, pas na heel veel trainen lukt het om na de galop netjes gelijk in normale draf te gaan, en mensen denken heel vaak dat het paard dan kreupel loopt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:03

promptertje schreef:
Ja Starlight, dat is precies wat ik bedoel Lachen! Dat is telgang, en dat voelt heel hobbelig aan als je het niet gewend bent Haha!. Echt, praktisch elke draver doet dat, pas na heel veel trainen lukt het om na de galop netjes gelijk in normale draf te gaan, en mensen denken heel vaak dat het paard dan kreupel loopt.


Ik heb een KWPN-er die zuivere telgang kon lopen vroeger. Dat is inderdaad heel veel werk om eruit te rijden. Maar het kan wel.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 15:26

kan best telgang zijn inderdaad! jammergenoeg weet ik niet hoe dat moet voelen.

ik heb ook moeite met de galop, inderdaad plat door de bochten (meestal worden die ook flink afgesneden) en in stap en draf is de stelling ook een probleem, op voltes valt ze aan 1 kant naar binnen (binnenbeen er flink aanhouden heeft nauwelijks effect) en aan de overkant moet ik dan weer
heel erg de buitenteugel en buitenbeen erbij houden want dan valt ze weer
naar buiten!

ja het blijft werken hoor met haar!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:09

Weken ja, maar als je dan resultaat krijgt, heb je t echt zelf gedaan en dat geeft een dubbel genot!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:34

[MD] Sesam..?

Dit topic heb ik net gestart. De problemen die jij hebt, heb ik ook met Jasmijn. Alleen is het bij Jasmijn (waarschijnlijk) niet omdat ze stijf is. Heeft ze ook problemen met springen? Zo ja, misschien een tip om dit topic te volgen Lachen (Als er nuttige reacties komen)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:03

Anya schreef:
Ik heb een KWPN-er die zuivere telgang kon lopen vroeger. Dat is inderdaad heel veel werk om eruit te rijden. Maar het kan wel.


Waarom wilde je die telgang eruit rijden dan? Is toch juist gaaf zo'n kwpn-er met vijf versnellingen? Cool

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:08

Oh, en dan natuurlijk nog even on-topic.
Ik heb jaren terug een draver verzorgd en die had ook soortgelijke problemen. Maar deze bleek achteraf hko en misschien ook arthrose te hebben.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:17

Ik herken hier wel wat in met mijn Engels volbloed.
Alleen makt het momenteel niet uit of ze nu koud of warm is.
De ene dag lijkt alles goed te gaan en de volgende dag kan ze weer ineens naar mijn gevoel kreupel lopen.
Het is een paard die haar spieren nog niet goed gebruikt.
Ben er mee naar Antoin de Bodt geweest en daar ging het goed.
Ben die oefeningen blijven doen thuis ,maar daarna begonnen die problemen.
Kan het niet zijn dat je momenteel bezig bent met andere nieuwe spieren aan het trainen dat het daar ergens in zit.???
Ik heb nl. bij mijn paard het idee dat het meer wat vanuit de schouder komt omdat ze daar nu spieren moet gaan gebruiken die nagenoeg nooit echt goed aangesproken zijn.
Morgen heb ik weer een les van iemand anders en dan wil ik eens navragen wat hij ervan denkt.
Indien het niet goed is komt woensdag de d.a. om te kijken.
Ben altijd meteen als de dood dat het iets ernstigs is Scheve mond

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:49

Goed, ik heb nu inmiddels 4,5 jaar mijn Dravermerrie Navy. Mét hoefkatrolontsteking, al geloof ik daar zelf niet helemaal meer in, maar dat ter zijde. Navy loopt inmiddels aardig nageeflijk, dus ook netjes over haar rug en netjes met de achterhand eronder. Stijf loopt Navy absoluut niet, maar voor we echt aan de gang gaan, kan Navy er wel eens een huppeldrafje uitpersen, overigens alleen in de bak. Geen kreupelheid, maar allerlei rare gangen door elkaar. Maak me er zelf geen zorgen over, aangezien mevrouw wedstrijden van 90 km loopt zonder afgekeurd te worden.

Telgang herken je direct. Navy is een volle 5ganger, die alle 5 de gangen goed beheerst. Telgang kan ook niet verward worden met kreupelheid, omdat er geen "valbeen" is. Iemand die naar je paard kijkt zal ongetwijfeld merken dat je paard lateraal loopt. Overigens kunnen paarden ook lateraal lopen zonder in telgang te zitten.

Dit is een vand e redenen waarom mensen graag de extra gangen er weer uit rijden. Een slechte telgang, of verkeerd gereden telgang, oftewel Schweinepass, kan ernstige rugproblemen veroorzaken, omdat ze deze spieren op slot zetten. En een gewoon lateraal loopje (wat overigens bij veel paarden voorkomt, niet alleen Dravers, IJslanders, Paso's, etc) is helemaal ongewenst. Echter, een goed gereden telgang zorgt voor een soepeler lichaam, ruimere gangen (dus niet alleen verbetering van de telgang).

Als een paard kreupel loopt door het trainen van nieuwe spieren, ben je naar mening verkeerd bezig met trainen. Pak je training goed aan, elke dag dezelfde spieren trainen is voor geen enkel paard goed, zeker niet als deze onderontwikkeld zijn. Let goed op dat je paard geen andere spieren gaat gebruiken om de arbeid aan te kunnen, een van de valkuilen bij Dravers en EV's.

Succes ermee Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:51

ellenlouise"]
[quote="Anya schreef:
Ik heb een KWPN-er die zuivere telgang kon lopen vroeger. Dat is inderdaad heel veel werk om eruit te rijden. Maar het kan wel.


Waarom wilde je die telgang eruit rijden dan? Is toch juist gaaf zo'n kwpn-er met vijf versnellingen? Cool
[/quote]

Niet elke KWPNer met telgang kan ook tolten Lachen In tegenstelling tot IJslanders, komt telgang vaker voor dan tolt. Dus 4 versnellingen Tong uitsteken

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:59

xtostarlight schreef:
Ik merkte laatst ook bij starlight dat ze in draf in de bochten begint te kreupelen. Iig voor mijn gevoel, maar eigelijk denk ik dat het is omdat ze probeert aan te springen (heeft ze nog steeds moeite mee, en ze wil zo graag... liefst constant..) als ik nl mn teugels ietsiepietsie losser laat floept ze in galop. Buiten totaal geen last van, aan de hand alleen in draf bij heeeele kleine voltes.


Dat in galop aanspringen is het vluchten voor de draf. Veel Dravers hebben moeite met bochten, omdat het evenwicht gewoon minder is. Daar zijn ze niet op gefokt, en dus zit dat er minder goed in. Omdat ze anders, bij wijze van spreken, omvallen, zoeken ze een andere uitweg, bv. kreupelen, onregelmatig lopen, telgangen, galoperen..
Allemaal niet goed, dus werk hier hard aan.
Navy loopt 100% zuiver door bochten en kan inmiddels ook door een S van hand veranderen en slangenvoltes en voltes 10 meter in draf draaien. Het koste moeite, pijn, en voor veeel geduld, maar het kán.

Bedenk goed dat dit het begin van de Dressuur is. Dit is belangrijker als dat je paard netjes rond loopt of netjes aangalopeerd. Probeer veel achterhand gebruik te vragen, en geen valse kont (Dravers kunnen ondertreden zonder de rug te gebruiken). Balkjes draven is een goede manier om de achterhand allert te maken en longeren met een pessoa ook. Door de motor te ontwikkelen, zullen ze evenwicht vinden, en zul je van dit probleem afkomen. Let wel: dat duurt even. Ik ben er zeker 4 jaar mee bezig geweest..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:05

Sorry voor alle quotes, kon het niet laten Lachen

ellepel"]
die binneteugel moet je toch zoweizo loslaten?
en kijk es bij een wedstrijd naar dravers, ik heb nog nooit een gezien die netjes regelmatig lipe.
heb ook dravers gereden die nooit hebben geraced, maar toch zit die onregelematigheid er in de stap wel in.
[/quote]
Onzin!! Elk paard hoort regelmatig te lopen, en ook Dravers doen dat, mits er niks aan de hand is en het paard op de juiste wijze gebruikt wordt, in verhouding tot de spieropbouw. Mijn Draver loopt Endurancewedtsrijden, en hierbij wordt zij ook gekeurd op locomotie, het voordraven en stappen dus, door uitstekende veterinairen. Zelfs na 90km loopt ze nog niet onregelmatig, dus dat is onzin.

[quote="femskie schreef:
Ik heb trouwens iets gehoord over het voeren van volbloeden en dravers. Wanneer zij, zoals dat verzorgbiertje van mij, eenmaal per dag hun dagelijkse hoeveelheid biks/ krachtvoer krijgen, ze stijver worden. (ik praat nu misschien wel heel dom, maar van voeren heb ik nog niet zoveel verstand:)) Wanneer je de dagelijkse hoeveelheid biks/ krachtvoer meer verdeeld over de dag (zelfs 5 tot 6x klein beetje voeren) dat ze dan ook soepeler in de spieren blijven en dus soepeler bewegen. Misschien heb je hier iets aan? Je weet nooit of het helpt..


Dit geldt voor álle paarden. Hoe vaker je voert, hoe beter. Alles wordt beter opgenomen en beter verteerd. Zeker voor eiwit-gevoelige paarden als Arabieren, Dravers, Volbloeden, etc. is dat van belang, een grote hoeveelheid eiwit in een keer is ontzettend slecht.

Vergelijk het in een keer voeren maar met maandagziekte. Te veel eiwit in een keer binnen, tsja, daar worden ze, met geluk, stijf van. Kan dus ook erger zijn! Ik ben dus sowieso zwaar VOOR 5 x per dag voeren Lachen

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:13

Citaat:
Als een paard kreupel loopt door het trainen van nieuwe spieren, ben je naar mening verkeerd bezig met trainen. Pak je training goed aan, elke dag dezelfde spieren trainen is voor geen enkel paard goed, zeker niet als deze onderontwikkeld zijn. Let goed op dat je paard geen andere spieren gaat gebruiken om de arbeid aan te kunnen, een van de valkuilen bij Dravers en EV's.


Volgens mijn instructeur loopt ze toch niet kreupel ,maar wil te steeds te hard.
Het is een moeilijk paardje om goed te rijden, zeker nu met alle allergieen die erbij komen.
Ze is absoluut geen makkelijke om te rijden en ik ben ook niet zo hoog geschoold wat dat betreft dus is het vaak moeilijk de juiste weg te bewandelen.
Ze onthoud ook alles, dus als ik iets fout doe, is het weer moeizaam om dat te veranderen.
Ik denk ook idd dat ik nu soms wat teveel van haar vraag en dat ze misschien juist wat spierpijn krijgt van het traien van de weinig gebruikte spieren, dus daar moet ik ook rekening mee gaan houden.
Als het een half uurtje goed gaat, moet ik ook kunnen stoppen en daar heb ik wel eens wat moeite mee omdat ik dan blij ben dat het goed gaat en dus door wil rijden, zeker een uur lang.
Het is met haar hollen of stilstaan ,alles of niets.
Ik hoop toch dat ik haar uiteindelijk goed door haar bespiering kan krijgen maar ik zal door voor veel geduld en veel lessen nodig hebben.
Gelukkig heb ik een goede instructeur waar ik op vertrouw en daarmee hoop ik steeds iets meer vooruitgang te boeken.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:40

Onassa schreef:
Ik herken hier wel wat in met mijn Engels volbloed.
Alleen makt het momenteel niet uit of ze nu koud of warm is.
De ene dag lijkt alles goed te gaan en de volgende dag kan ze weer ineens naar mijn gevoel kreupel lopen.Kan het niet zijn dat je momenteel bezig bent met andere nieuwe spieren aan het trainen dat het daar ergens in zit.???
Ik heb nl. bij mijn paard het idee dat het meer wat vanuit de schouder komt omdat ze daar nu spieren moet gaan gebruiken die nagenoeg nooit echt goed aangesproken zijn.

Ben altijd meteen als de dood dat het iets ernstigs is Scheve mond


Dat idee heb ik bij mijn paardje ook. Ik ben sinds maart vrij fanatiek aan het rijden en longeren. En soms als ik, iets te, fanatiek met haar aan het werk ben geweest dan loopt ze de volgende dag aan haar moeilijke kant op de volte vrij stijf. Zodra ze dan ontspant gaat het wel beter. Maar goed ontspannen is niet altijd haar sterkste kant. Op de rechte stukken loopt ze dan trouwens wel goed.
Ik ga nu een dagboekje bijhouden met wat ik doe enzo en hoe zij reageert. Dan kan ik misschien verbanden zien.
Verder heb ik het idee dat ze wat stijver en gevoeliger is rond de periode dat ze hengstig moet worden.
En ook ik ben wel eens bang dat het echt wat ernstig is. Misschien zelfs wel eens te en dan kijk ik haar bijna kreupel, terwijl ze dat niet is Knipoog

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:18

Ik heb dit topic gisteravond eens op mijn gemak door zitten spitten en bemerk dat jullie een heel groot punt over het hoofd zien.
Dravers en volbloeden zijn generatie's lang, gefokt en doorgefokt in de richting waar ze goed in zijn, bij de dravers een bepaalde manier van draven en bij de volbloed een bepaalde manier van galoperen. En voor beiden het meest belangrijke: topsnelheid op de meest economische manier. En daar zijn ze door selectieve fokkerij ook op gebouwd. Op zich al een moeilijk gegeven, om van zo'n veulentje/jaarling een toekomstig rij-dressuurpaard te maken. Echter de meesten van jullie hebben ex-koerspaarden en ex- racepaarden, paarden die behalve hun genetische achtergrond ook nog eens jarenlang getraint zijn in die richting, die hun spieren ontwikkeld hebben, voor slechts een ding............... hard, harder het hardst. Goed, koers/race carriere over en het paardje wordt verkocht als rijpaard ( in de dop). En nu gaat het fout, want nu moet het paardje gaan bewegen op een manier, die voor hem volkomen tegen natuurlijk is.
Een draver moet netjes in de hand komen, rustig stappen, draven en HELP!!!!!! hij moet galoperen. Een volbloed, moet ook netjes in de hand komen, rustig ? stappen en HELP!!!!! draven en galoperen. Maw, er worden nu dingen van hun gevraagd, die er helemaal uitgefokt zijn, die (vaak jarenlang) flink afgestraft werden (galoperende draver) als ze het deden en waar ze ook de spieren niet voor hebben opgebouwd en dat alles nog afgezien van het geestelijke plaatje.
En dan vinden jullie het vreemd dat die paarden aan het begin van het werk, zo stijf als een plank zijn en krom lopen van de spierpijn?????????
Het ombouwen van een ex koers/racepaard naar een rij/dressuur/springpaard, het kan allemaal, maar het vraagt een jarenlange training en spieropbouw,het zullen (waarschijnlijk) nooit uitblinkers worden in deze tak van sport, maar je kunt er een leuk rijpaard aan over houden.
Voorwaarde is wel, dat je helemaal terug gaat naar af, want het beestje zal helemaal opnieuw moeten leren lopen en net zo belangrijk, hij moet anders leren denken. Hij moet spieren krijgen, waar hij ze niet (meer) heeft en hij moet afleren, wat hem al die race/ koersjaren is aangeleerd.
Ook diegene die met een jonge niet gekoerste draver of volbloed beginnen, zullen moeten bedenken, dat de dieren toch iets anders gebouwd zijn en dat hard galoperen of draven een 2e natuur voor ze is, iets wat er ingebakken zit en wat alleen met de grootste voorzichtigheid en beleid in de goede richting omgevormd kan worden.

After all, ik heb ook nog nooit een koe touwtje zien springen, ze zal het misschien wel kunnen leren, maar dan moet ze wel eerst weten dat je met een touwtje ook nog andere dingen kunt doen, anders dan er aan vast staan.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:10

Mooie woorden, Kitten!
Maar met wat complimentjes op zijn tijd, wat lijm ,- en slijm werk, moet je eens zien hoe gauw die Dravers en Volbloeds omgetraind zijn!
Mijn advies:
Longeren met bijzets.
Gewoon, de ouderwetse manier , helpt wonderbaarlijk snel.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:04

Dat ben ik op zich wel met je eens, het probleem zit hem stomweg in de vaak 2e rangs tussenhandel, die zo'n ex koerspaardje voor niet te veel geld door verkopen aan een (basis) ruiter, die welliswaar leuk op een paard kan zitten en een net dressuurproefje kan afleggen, maar vaak veel te weinig expertise in huis heeft, om een exdraver fatsoenlijk om te scholen naar een goed rijpaard. En dat daar problemen van komen, kun je hierboven wel lezen.
Het is ook niet als kritiek bedoeld (hooguit naar de tussenhandel, die een (basis) ruiter of amazone opzadelt met een probleem, dat ze meestal zelf niet op kunnen lossen). Ik vind het alleen erg sneu worden, dat zelfs een hoop instructeurs hier kennelijk niet doorheen kunnen kijken, laat staan dat ze dus weten wat ze er mee aan moeten. En wat moet zo'n ruiter dan verder...............

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:58

Ja, ik rij Senja, een halfbloed (volbloed x hannoveraan) en zij heeft ook een heel stijf loopje.
Bij ons op stal staat dit rijtje centraal:

- Takt
- Losgelassenheit
- Anlehnung
- Schwung
- Geraderichten
- Versammlung

Sorry dat het in het duits is, is erg moeilijk vertalen.
Met Senja kun je nooit goed dressuur lopen.
Ze heeft namelijk geen takt.
Zonder takt kan ze niet los van mij goed lopen en kan ik haar ook geen aanleuning vragen. Snap je?
Dus, Senja is daar gewoon niet geschikt voor.
Dit rijtje is trouwens heel erg handig.
Iedere keer als je gaat rijden, begin je bij het begin!
Als je takt hebt, probeer je haar "los" te rijden.
Als ze los is, kun je pas aanleuning vragen.
Als dat totaal lukt, kun je kijken of je Schwung in het gebeuren kunt krijgen (dans met je paard).
Daarna het recht richten, over de A-C lijn of B-E lijn.
Recht richten kan trouwens overal, maar niet over de hoefslag.
Dan pas kun je echt verzameling vragen.
Dus, ontbreekt er een, kun je niet verder.
OK dan!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:12

Citaat:
Takt
- Losgelassenheit
- Anlehnung
- Schwung
- Geraderichten
- Versammlung


Zou dit ook eens in het nederlands kunnen.?
Ik kom het zo vaak tegen en mijn duits is vrij slecht, niet dat ik de bovenstaande woorden niet snap maar we leven hier in nederland en paardrijden is al moeilijk genoeg Knipoog

Verder ben ik het helemaal met kitten eens. We gebruiken de paarden , vooral dravers, voor iets waar ze niet voor gefokt zijn.
Net asl dat we zo nodig met friezen moeten galoperen, dat vinden deze paarden gewoon moeilijk.

Ik vind een volbloed wel een betere bouw hebben dan een draver om uiteindelijk rijpaard te worden.
Er worden ook gewoon volbloeds gefokt voor andere doeleinden en dat is bij dravers niet zo.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:23

Ik wil graag op een ding reageren.Het feit dat dravers alleen maar getraind worden op Hard gaan is niet geheel waar.Natuurlijk is dit het gene wat je als trainer wil bereiken,maar denk jij dat dat bereikt kan worden zonder een paard soepel in de rug te houden en zonder slijtage te voorkomen?Wij trainen onze dravers wel degelijk op handgalop en ze kunnen het ook.Ook maken wij ze al op 4/5 jarige leeftijd zadelmak en zorgen ervoor dat ze zo af en toe even aan het werk moeten(achterhand er onder trainen,dit gaat makkelijker onder het zadel)....ook worden dravers niet afgestraft als ze galoperen(bij ons dan)...over het algemeen,weet een draver gewoon wanneer het wel moet galoperen(mijn draver springt zo aan aan de longe)en wanneer niet(ze heeft nog nooit gegalopeerd in een koers).Nu weet ik niet of wij onze dravers 'raar' trainen,want ik ben nog niet op veel andere draversstallen geweest.Maar bij ons op stal worden dravers ook gelongeerd,moeten ze galoperen en worden ze onder de man gereden(zelfs een draver die haar hele leven onder de man getraind is!).Met een beetje geluk,kom je misschien wel een goed geschoolde draver tegen Knipoog

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:25

Ik wil daar ook nog even op reageren ja Haha!
Dravers kunnen zeker weten ook een handgalopje ja en ik ken zelfs dravers die tussen de trainingen door dressuurmatig worden gereden en wijken en travers doen.

Dus dat is volkomen niet sjezen Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:23

Super, Ruitje!
Hoe jullie dat doen! OK dan!

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:45

Ik neem toch aan dat niemand van zijn/ haar draver verwacht dat het een echt dressuurpaard wordt. Ik tenminste niet.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:01

PB even met Ilse,ik verwacht dat zij over een jaartje in de L of M zit Haha! !Met een rasechte draver Haha! !

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:04

L vindt ik geen echt dressuurpaard en ik denk dat het in de M wel heel moeilijk wordt voor een draver. Enne uitzonderingen bevestigen de regel.