Bloedei

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

christ

Bloedei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 12:48

Ik bezit een een 13-jarige merrie die dit jaar en ook verleden jaar volgens de hengstenhouder een bloedei heeft.
Verleden jaar werd ze niet drachtig.
Kan iemand me uitleggen wat een bloedei juist is , wat de slaagkansen zijn om drachtig te worden zijn en of dit te verhelpen is?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:08

Sorry,ik kan je niet helpen.Ik heb nog nooit van een bloedei gehoord.Ben wel nieuwsgierig wat het is.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
www.staldegroenemeer.nl

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:09

Wel van gehoord en jaren terug ook meegemaakt, kan me echter niet meer herrinneren hoe het in elkaar zat.
Je kunt mijn DA bellen, DAP Twenterand ( vroeger DAP Den Ham) In Den Ham (OV) vragen naar Dr. G. Berghuis of Dr. H. Wesselink, een van die 2 heeft destijds die merrie behandeld.

christ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 20:08

dank je voor de informatie, ik neem wel even contact

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:57

Een bloedei is een follikel (vochtblaasje met eitje in op de eierstok) die ipv gewoon te springen en het eitje vrij te geven, zich vult met bloed. Je ziet dan tijdens de hengstigheid dat het eitje groeit en groeit, plots stopt met groeien en witte spikkels krijgt in de zwarte holte. Zo'n follikels komen meer voor bij oudere merries en in de overgangsperiode tussen zomer en winterseizoen. Soms wordt er ook progesteron geproduceerd en blijft de hengstigheid uit zolang dat "bloedei" daar zit. Dat kan 100 dagen duren en op die manier is het dekseizoen verloren.
De oorzaak zou een tekort zijn aan hormonen, zodanig dat het eitje niet tot springen komt.
Afbeelding
Wij hebben net een merrie die het ook heeft. Ze is nu behandeld en had weer een normale follikel die gesprongen is maar voor de vruchtbaarheid is het niet echt positief.

christ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 19:24

Met wat is ze juist behandelt en is jouw merrie ondertussen al drachtig?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:35

Ze heeft prostaglandines gekregen omdat dat ei dus een verdikte wand had en als een soort geel lichaam werkte (was al 1,5 maand niet hengstig). Ze is dan na een week hengstig geworden: het bloedei had geen verdikte wand meer en was groter en er zat een nieuw ei dat nog groter was. De merrie is geïnsemineerd, heeft dan nog een hormonaal spuitje gekregen om niet met 2 "bloedeieren" te eindigen en daarop is 1 ei gesprongen. Het andere was terug wat kleiner en ze wordt begin juni gecontroleerd.
Niet echt een goed vooruitzicht maar we hopen maar.

Deze merrie heeft er altijd last van als ze met een veulen staat BTW.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:01

mijn merrie heeft op dit moment net zo iets en geel lichaam, waardoor de hengstigheid ook uitblijft, gaat er vanzelf een keer af.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:26

Alikesflame schreef:
mijn merrie heeft op dit moment net zo iets en geel lichaam, waardoor de hengstigheid ook uitblijft, gaat er vanzelf een keer af.

Is wel zo maar duurt tot 100 dagen en voor fokmerries betekent dat een seizoen verloren.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:13

ja ik weet het maar je kan niet veel anders, de natuur regeld dat zelf

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie