Geruind en op eiwitrijk land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Geruind en op eiwitrijk land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 23:22

Vasco is vorige week (nu 10 dagen terug) geruind in de kliniek. Eerst een paar dagen stalrust op advies van de arts en vanaf woensdag het land op gezet. Omdat het land nog erg vol staat is hij eerst 2 uur buiten gezet en daarna telkens langer. Op dit moment is de plek waar de wond zit erg goed aan het genezen en niet erg gezwollen alleen aan het begin (of het eind ) van de koker is het erg gezwollen.We spuiten meerdere keren per dag af en hij staat snachts binnen. Vasco is nu erg dik aan het worden van het eiwitrijke gras en heeft in het verleden hierdoor koliek gehad. Moeten we hem nu wel of niet hele dagen op het land laten lopen?


taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:53

Moet volgens mij wel kunnen,zeker als je hem dag en nacht buiten doet.Je hoeft dan geen krachtvoer bij te voeren.
Als je hem alleen overdag buiten wil hebben geef dan eerst een tijdje maar een handje biks of zo.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:41

Inderdaad geen krachtvoer en kuilvoer geven en eventueel een 1/2 dag op de wei en de rest in de paddock met hooi. En als dat niet kan een stukje van de wei afzetten.

There is no reality, only perception.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:05

Kun je niet een stukje wei afzetten of maaien?
Beweging is wel het beste om de wond te laten slinken en de wei is ook veel schoner dan op stal, maar aan een bevangen of koliekerig paard heb je ook niks.
Of misschien zo'n greenguard om?

Nulla tenaci invia est via

ingvdh

Berichten: 6356
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:43

Kan hij niet op een kaal stukje, of in ieder geval gemaaid?
Het beste voor een net geruind paard is hele dagen buiten, maar op zeer eiwitrijk gras is moet je je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:47

tsja ik wou ook zeggen greenguard om.. heeft ie niet veel last van.. kan prima eten maar niet kaal vreten Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:59

Mijn idee net als hierboven om een stuk af te zetten, zodat hij zich niet helemaal klem kan eten en toch lekker buiten loopt. Voor de wond is beweging heel belangrijk: hoe meer hoe beter. Anders kan het alsnog dik worden.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 21:02

Hij staat nu halve dagen op het volle land en de zwelling is zo goed als verdwenen. Soms loopt hij op het kale land maar daar mocht hij de eerste dagen niet op vanwege de wond en al het zand. Hij krijgt nu matig gevoerd en vanaf volgende week gaat hij als alles goed blijft gaan voor het eerst aan de longe om te kijken hoe hij loopt. Daarna pakken we hem heel voorzichtig weer op ( ik blijf hem geloof ik telkens opnieuw op conditie rijden). Iedereen bedankt voor de reacties


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, germie, GrapeshotBot, Jossie, willemijn_T en 22 bezoekers