Op slot slaan van de knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 23:20

Hoi,

Ik heb een paard staan ( sinds kort) en bij hem wil zijn linker knie weleens op slot slaan. DIt gebeurd dan als hij uit zijn stal vandaan komt maar niet altijd. Het duurt dan eventjes voordat hij weer goed loopt.

Het is wel een jong paard, nog een beetje een slungel ( 3 jaar ).
Als hij veel buiten staat merk je weinig, heel soms als hij dan zijn stal uitkomt en als hij dag en nacht buiten staat heeft hij het niet. Maar dit is nog moeilijk te beoordelen omdat hij nog niet zo lang staat.

DIt paard kan terug, maar hij is erg leuk dus wil en heb ik de tijd gekregen om iets te proberen met hem.

Heeft hier iemand ervaring mee met een paard waarvan de knie op slot slaat en wat kan je hier allemaal aan doen.

De hoefsmid komt van de week om hem anders te bekappen achter, daarnaast heb ik iets gehoord van anabolen, veel trainen, iemand zij nog van zet hem op een stend, laat hem niet steeds draaien in een box en ik heb iets gehoord van kniebanden doorsnijden ofzoiets.

alle ervaringen en ideeen zijn welkom.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:31

Volgens mij kun je al heel wat oplossen door hem iets anders te laten bekappen. Een paard zet zijn knie op slot door de knie (onder andere) iets te draaien. Misschien staat bij jou paard die knie automatisch wat meer in de "spring op slot" richting. Door het paard anders te bekappen kun je zijn beenstand iets corrigeren.

Je zegt ook dat hij dit niet heeft als hij op de weide staat? Is het geen mogelijkheid om hem voltijds op een weide te plaatsen?

En een tip: vooral niet beginnen met kniebanden door te snijden. Een paard heeft het nodig om zijn knie op slot te kunnen zetten, als je de kniebanden gaat doorsnijden zorg je er voor dat dit mechanisme stuk gaat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:32

Gewoon binnendoor laten bekappen dwz binnen korter dan buitenrand dan is het zo opgelost

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:22

Door middel van trainen de spieren sterker maken bijv. stappen (aan de hand) over balkjes en veel rechtuit stappen (buitenritjes).

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:28

hoi

mijn shetje had dit bij haar achterbeen. De hoefsmid heeft haar toen anders bekapt. ( nu een maand geleden) en ik heb het niet meer gezien sindsdien. Dus idd bekappen.

mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 09:22

okay tot nu toe alvast bedankt voor de reactie's, volgende week komt mijn hoefsmid dus ga ik dat maar eerst proberen en dan ga ik hem maar snel verkeersmak maken om rechtuit met hem te kunnen rijden. Hij is nog maar net onder het zadel namelijk.
Balkjes lopen is inderdaad ook een idee.
Ik hoop dat ik het met alleen anders bekappen hem kan helpen.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:47

mijn vorige pony had dat ook altijd.
ook als ze van stal kwam,en als ik der dan van stal haalde bleef die een tijdje op slot en als ze dan even in het land liep was het weer goed.
ik had haar zomers buiten dus had ze er geen last van en in de winter ging ze rond uur of 11 savonds op stal en er 7 uur sochtens weer naar buiten.toen had ze er geen last meer van.
de dierenarts had tegen me gezegt dat ik haar het helle jaar in de zelfde conditie moest houden,dus in ze zomer net zo veel werken als in de winter...zodat de spieren in de winter niet slapper worden zodat de knie makkelijker op slot springt....

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:48

Bij mijn paard heeft het geholpen dat 'ie anders bekapt is en de spieren getraind zijn. Kniebanden doorsnijden is pas allerlaatste redmiddel. Soms willen VA-en ook nog wel eens anabolen spuiten om te helpen met sterker worden, daar ben ik geen voorstander van omdat er eea aan complicaties kan optreden.
In een stand zetten zou ik al helemaal niet doen, daar wordt je paard alleen nog maar stijver van omdat ie niet kan bewegen.
En ipv buiten rijden kun je natuurlijk ook wandelen met je paard, zo heb ik dat in het begin gedaan toen hij nog niet verkeersmak was en ik er niet op durfde buiten.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:18

Mijn jaarling paint had hier ook last van..
Hij is nu 2 x correct bekapt (hij stond achter wat frans).
verder loopt hij 24/7 in de wei..
Ik heb hem nu al 2 maand niet meer op slot zien slaan, terwijl het eerst wel heel erg was.

verder zijn stapoefingen inderdaad heel goed, met balkjes e.d

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:19

*veel trainen d.m.v. balkjes lopen
*als je de mogelijkheid hebt veel heuveltjes op en af
*achter op speciaal beslag laten zetten met een wig aan de buitenzijde
*Equitop voeren

Tiso

Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-03-06

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:21

ik heb/had het ook met mijn haflinger
hij heeft dan ook een beetje erverwicht problemen
maar kreeg advies zo goed mogenlijk de gehele achterhand trainen omdat ze anders de spieren om de knie gaan versterken..

veel succes

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:20

Mijn pony heeft het vroeger ook gehad.Vooral ook als ze op stal stond.Mijn hoefsmid heeft toen een extra blokje op het ijzer gezet en daardoor sprong hij niet meer op slot.Ze is er wel over heen gegroeid want ze staat nu al jaren zonder ijzers en nooit meer last gehad.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:33

Lekker sterker maken en door de smid wat binnendoor laten zetten. 99 van de 100 keer is dat meer dan voldoende.

Mijn shetland twenter had het zo erg dat het binnendoor zetten, extra beweging(naast 24/7 op het land) en spier versterkers(anabolen enz) niet meer genoeg was. Af en toe sloegen haar beide knieen op slot, viel ze gewoon om(zeker tijdens voertijd als er een ander tegen haar aan liep) en kwam niet meer overeind.
Ze veranderde toen binnen een paar weken in een bang vogeltje ipv een brutale twenter. Ik heb toen haar knie bandjes door laten snijden. Het was even een heftige beslissing, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Binnen een week had ik mijn brutale pony weer terug. Sinds dien heeft ze nergens meer last van gehad.

emilysissi
Berichten: 102
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: omgeving Gouda

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:29

inderdaad wat iedereen al zegt: binnendoor laten bekappen en heel veel achterhandmusculatuur trainen: overgangen rijden, balkjes draven, galopperen, sprongetjes maken etc.

sweetymii
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:08

vooral de achterhand goed trainen, zodat de spieren om de knie sterker worden.
Hierdoor gaat de knie minder snel op slot schieten...dit kan je oa trainen door veel lange lijnen te rijden(buitenrijden bijv) door mul zand rijden, heuveltjes op en af rijden,

anabolen schijnen wel te helpen, maar zelf ben ik hier geen voorstander van,tis ook niet echt gezond voor de mens, en daarbij moet je bedenken dat het meerdere complicatie's geeft... je hebt namelijk een kleine kans dat je paard z'n schoenen(lees:hoeven) verliest, tis wel een hele hele kleine kans, maargoed.. hijs is er wel Clown

zou idd eerst eens de smid er naar laten kijken Lachen , suc6 verder met je paardje! komt vast wel goed Knipoog

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:27

Van anabolen worden ze ook 'iets' manser. Mijn twenter merrie ging er van dekken, bijten en uitproberen Tong uitsteken.

Vaak is goed binnendoor zetten en wat sterker maken al voldoende.

mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 23:05

bedankt alvast voor jullie reactie's.

Ik ben met mijn paard afgelopen maandag naar de dierenkliniek geweest, ik heb ook ondertussen contact gehad met de fokkers van dit paard en hij schijnt het al te hebben vanaf dat hij 1,5 jaar is. Ze heeft ook eerst geprobeerd anders te bekappen dus zoals jullie al vertelde. DIt hielp niet toen hebben ze hem Myoplast gegeven dit hielp ook niet.
Daarna hebben ze de kniebanden ingespoten met Briodine en daarna moest hij aan het werk, veel rechtuit, longeren en ze gingen hem aantal keren laten vrijspringen ( in uitjes) ze konden verder natuurlijk niet teveel met hem doen omdat hij toen ondertussen 2,5 jaar was. Dit inspuiten heeft een half jaar gewerkt en toen begon hij weer. (anabolen hebben ze niet gebruikt omdat hij nog zo jong was)
De moeder van dit paard heeft het ook en daar hebben ze toen uiteindelijk de bandjes doorgesneden en dit heeft geholpen maar het is nooit een echt sportpaard geworden ze had hierdoor toch haar beperkingen en dus wilde ze niet verder sleutelen met deze Ruin die ik nu heb staan en dus hebben ze hem weggedaan.

ZIjn kniebandjes zijn afgelopen maandag dus ingespoten ( je moet die schijnbaar een paar keer herhalen dat heeft de fokker niet gedaan) en hij heeft anabolen gehad.
Hij mag over een paar dagen beginnen met trainen, hij is nu ondertussen ook onder het zadel dus dat scheelt weer dan kan hij nu wat meer doen met trainen. Deze spuit in de kniebanden word na 1 maand nog een keer herhaald en dan kijken ze of hij echt resultaat heeft. DUs nu is het trainen en afwachten.

Thijs14

Berichten: 57
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Venlo

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:52

Gewoon niks aan doen is niet zo erg,,

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:24

Mijn paard trekt met zijn achterbeen, zoals een krampentrekker. Volgend de veearts normaal voor een groot jong paard en groeit hij er wel overheen. Maar na een half jaar trainen wordt het alleen maar erger!!!
De behandelingen die ik zou kunnen doen zijn hetzelfde als die ik hier lees, blijf dus even volgen hoe het afloopt.
Zit ook te denken aan inspuiten, anabolen schijnen ze nogal hengst van te worden.
Ben benieuwd hoe het afloopt.

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 07:32

Heel toevallig ben ik nu weer een maandje ongeveer met de mijne aan de slag maar die van mij had het ook, die is ook binnendoor bekapt en alles is nu helemaal over, vond dat zo speciaal om te zien dat als er maar een klein beetje hoef van de binnenkant wordt afgehaald dat het dan helemaal over is Lachen

Suc6 ermee!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:57

Mijn paint is nog steeds goed!! hij slaat niet meer op slot, ik hoop zo dat het zo blijft Haha!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:48

Onze jonge merrie heeft het ook en komt hiervoor op speciaal beslag. Volgens mijn dierenarts kan ook zo'n paard prima in de hogere sport lopen Knipoog

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:06

Even een stipje zodat ik het topic terug kan vinden. Ken namelijk ook een twenter met dit probleem.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:01

Bij zo'n jong paard is het zeker niet nodig om aan een operatie te denken. Eerst maar eens binnendoor laten zetten door de hoefsmid, en trainen, waardoor de spieren van de achterknie sterker worden, zodat ze het te slap zijn van de banden en ligamenten opvangen.

Het nadeel is, dat je er eigenlijk een ijzer onder zo moeten leggen; de smid bekapt je paard aan de binnenkant wat korter dan aan de buitenkant, maar als je er geen ijzer onder legt, loopt het paard dit in een mum van tijd weer recht. Het effect is dus niet blijvend als je er geen ijzer onder legt!

(Heb hetzelfde met Fabienne ook uitgeprobeerd; eerst jaren met ijzers, toen een periode zonder, maar dat ging niet goed!)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Op slot slaan van de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:49

Bij een jong paard kan het heel goed uitpakken met binnendoor laten bekappen (evt ijzers eronder) en trainen. De dijbeenspieren die de knieschijf van de rolkam moeten tillen, moeten beter ontwikkeld worden.
Pas als dat allemaal niet helpt, kun je inderdaad aan operatief ingrijpen denken. Ze snijden dan niet alle kniebanden door, (een paard heeft er 3 per knie) ze snijden alleen de binnenste door.
Deze groeit wel ook weer aan, maar altijd langer dan het was, waardoor het probleem eigenlijk nooit terugkomt. Tijdelik kan de knie helemaal niet gefixeerd worden, dit is echter niet erg voor je paard, hier wennen ze snel aan en aangezien het ook weer aangroeid is het ook helemaal geen probleem.