Wat kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 17:22

Een van de paardjes bij mijn instructrice die ik rijd heeft sinds vanochtend wat opgelopen voorbenen. Op het eerste zicht gaat het gelijk op, rechts en links even veel opgelopen.
Na de weidegang was er helaas niet veel verbetering. Het lijkt wel of er vocht op zit wat ze niet kwijt kan. De benen zijn bij aanraking ook niet gevoelig. Voor de duidelijkheid; het is dus de peesschede die opgelopen is. Er zit op de pees geen verdikking en er zitten ook geen bulten ofzo. Verder is ze ook niet kreupel.
Ik vind persoonlijk rechts voor iets "voller" dan links. Kan dit misschien aan het weer liggen, de warmte niet kwijt kunnen zeg maar??
Het paard heeft de afgelopen dagen ook niks geks gedaan zodat ze een peesblessure opgelopen zou kunnen hebben.
Ik mag de pezen ook gewoon vastpakken en die voelen gewoon strak aan. Het is alleen wat te sponzig allemaal. Normaal gezien heeft ze ook niet zulke hele droge benen maar wel droger dan dit.
Iemand enig idee? De veearts heeft geen dienst vandaag en we gaan haar zometeen voor de zekerheid alleen maar even stappen onder de man en dan goed koelen en als het morgen niet beter is laten we de veearts komen.
Je ziet verder ook niks aan d'r. Ze draaft zuiver en is blij en belast de benen normaal... . Het is voor ons gevoel alleen niet helemaal zoals het moet zijn!
Suggesties?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:43

Vreemd! Wat zegt je instructrice er zelf van? Peesschede die vol loopt is niet zo fijn. Zou er inderdaad lekker mee stappen en afspuiten. Dan morgen advies inwinnen bij de dierenarts. Bij een lichte beschadiging aan de pees hoeven ze trouwens helemaal niet kreupel te lopen. Een paard van een vriendin had dit ook. Ze heeft toen een scan laten maken en daar was een kleine beschadiging op te zien. Na een periode stap was alles weer prima in orde. Als je in zo'n geval doorrijdt tot ze echt kreupel worden heb je meer schade dan in het beginstadium.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 18:53

We hebben haar net een half uurtje geleden gestapt en het vocht was in beide benen mooi geslonken. Ik vind nog steeds dat er rechts net wat meer vocht in zit dan links. Het rechterbeen is aan de binnenkant, net boven de kogel een klein beetje warm. Verder is er geen zwelling te bekennen ofzo.
Mijn instructrice gaat vanavond nog 2 keer koelen en dan laat ze morgenochtend toch maar even de veearts komen om eens te kijken.
En het is zo gek want de merrie heeft net 4 dagen stil gestaan omdat ze ge-ent was en daar is ze ook al een paar dagen niet lekker van geweest, slecht eten enzo. En ze is echt een aantal dagen keirustig geweest dus ik zou niet weten hoe ze uberhaupt aan een peesblessure zou kunnen komen als ze 4 dagen alleen maar met haar kop naar de grond heeft gestaan in de wei???
Ik zat zelf ook al aan een verstapping te denken of misschien heeft ze vannacht wel vastgelegen en haar been wat verstuikt ofzo.
Ik ben nu zelf thuis maar ik hoor het morgen wel van mijn instructrice als de veearts geweest is.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 18:56

Oh ja, het is bij dit paardje niet gek dat de peesscheden oplopen trouwens, ze heeft altijd wat " vollere" benen. Ze houdt zowiezo al heel makkelijk vocht vast dus dit is niet meteen een schok ofzo.
Het merrietje kan ook heel moeilijk de afvalstoffen kwijt en bij een klein wondje heeft ze al meteen een giga been.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:05

wat je misschien kan doen is, zoals je al gedaan hebt stappen op het harde, dat is altijd goed voor de doorbloeding, ik zou als ik jou was wel het paardje beweging blijven geven, in de wei kan nooit kwaad, en de pezen koelen is ook altijd goed. Het kan ook misschien aan het warme weer liggen, want het is nu wel op eens extreem warm geworden, dat hebben paarden bij ons op de manege ook wel eens.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 19:19

Ja, we gaan gewoon stappen en koelen tot morgen en morgen laten we de veearts meteen komen.
Koelen en stappen is altijd een goede remedie. Ook al is er misschien niets aan de hand. Beter een dagje rustig aan doen dan gewoon gaan rijden en de dag erop erachter komen dat het mis is.
Nee, we wachten morgen mooi even de veearts af.
Ik ga straks toch nog efkes kijken. Het is zo'n leuke merrie en ik rijd haar nog maar net een aantal maandjes... . Zou zonde zijn als ze geblesseerd zou zijn.