Hoe zelf je paard onderzoeken op mankementen?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

holly

Hoe zelf je paard onderzoeken op mankementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 01:12

Naar aanleiding van een ander topic waarin ik om een tip vraag, wilde ik toch graag eens een topic openen om verschillende hulpjes bij elkaar te zoeken om zelf je paard te onderzoeken.

Zoals ik bv in een topic las dat je ataxie kunt onderzoeken door het paard zijn benen te kruisen. Het paard moet dan zelf zijn been terug zetten.

Wat ik zelf ook regelmatig doe is met een snoepje de hals links of rechts laten buigen, om te zien of dat even soepel gaat, alleen doe ik het om bezig te zijn met het paard.

Ik neem aan dat er nog meer van dit soort oefeningen zijn, die je makkelijk zelf uit kan voeren. Verward

Rene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:50

Je hebt bijv. ook de kreupelheidstest. Het been volgens mij een minuut lang fixeren (dwz. been optillen en dubbelbuigen) dan het paard weg laten draven, zo zie je of hij kreupel is.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:52

Zelf een buigproef doen zoals hierboven beschreven is vind ik nogal link. Er zijn zelfs dierenartsen die je paard kreupel trekken met een buigproef. Je doet zelf al gauw te veel of te weinig Scheve mond

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:57

je kan ook je paard kort rondje laten lopen en dan wegdraven is iets veiliger

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:38

Moet je ook niet te vaak doen, kan je hem ook kreupel mee draaien.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015, mis je....
[VN] Esmeralda en Eclipse; Boktveulens 2009

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:55

zelf iig niet aan de benen gaan liggen trekken !!
longeer m op de volte in mul zand, en op een kleine volte , heel rustig in draf, op het harde .
voel de rug na, druk er voorzichtig op met je handen , een overgevoelige rug is niet goed...( dus als het paard ineen duikt als je er zachtjes op drukt)
controleer de ogen door je hand boven het oog te houden, in een soort van maanvorm zeg maar, en dan met een vinger richting het oog wijzen ( moeilijk uit te leggen !!) maar ik bedoel dus, controleer of ie goed ziet, als je je hele hand richting zijn oog verplaatst, dan sluit hij zijn oog door de wind die je hand verplaatst, vdaar dat je t met een vinger moet doen
kijk in de mond, zijn de tanden recht , geen over of onderbijt ( want die kosten je veel geeld aan tandarts ! )
klopt de leeftijd als je de tanden bekijkt?( als paard geen papier heeft)
hoe is de vorm van de voeten ?
ongelijke voeten --> liever niet
overdreven frans of troontredig---> ook liever niet
zijn de benen overvuld?
check de reactie op de pezen, knijp in de pezen en kijk of je een pijnlijke reactie krijgt, niet hard knijpen, en ondertussen voelen of de pezen nergens verdikt zijn .
controleer of je de staart op kan tillen zonder al teveel tegendruk, maar wel met een beetje tegendruk, een paard wat zijn staart niet helemaal omhoog wil doen heeft vaak een probleem in de rug
een paard wat weinig tot geen tegendruk geeft, kan ataxi hebben ( of gewoon heel erg ontspannen zijn Lachen )
paard mag geen slaperige indruk geven want kan dan verdoofd zijn ...
laat paard n keer achteruit lopen , kijk wat ie met de achterbenen doet.die moet ie gewoon optillen en wegzetten, soms kan de knie blijven staan ---> liever niet !
voel of zijn klieren in de nek niet teveel zijn opgezet.

pff als er me meer te binnen schiet dan hoor je t wel Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie