Stígur heeft peesontsteking

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Adawi

Stígur heeft peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 14:18

Stígur, het paard van m'n moeder, die liep al een tijdje kreupel op z'n linkervoorbeen, wij dachten dat hij zich waarschijnlijk in de wei verstapt had en dus wij gaven hem 2 weekjes rust ofzo, maar hij bleef maar kreupel lopen.

Dus toch maar de dierenarts erbij gehaald, die kon niet vinden wat het was.
Er zijn foto's gemaakt van z'n been en hij had een verband om gehad ( hihi knal rose bij een zwarte ruin Tong uitsteken ik heb er een foto van, maar heb geen goede uploadsite Boos!)

Ook nadat ze foto's hadden gemaakt wisten ze niet wat hij had, toen moest ie naar de dierenarts, en daar heeft hij even paar dagen gestaan ivm dat ze konden onderzoeken wat het was.

Gister belde m'n moeder om te vragen of ze al meer wisten, ze wisten nu dat het een peesontsteking is, en dat hij 2 maandan stalrust nodig heeft.

Normaal gesproken staat hij met meerdere ijslanders en een tinker op de wei met een schuilstal, dus we hebben nu van de schuilstal een stuk afgezet en daar moet hij dan voorlopig 2 maanden staan (arme stígur,nu net het lekker weer begint te worde Verdrietig)

We krijgen nog meer informatie hierover als het goed is, maar zijn er hier nog mensen die er ervaring of informatie over hebben..???

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:54

Echt alleen stalrust? Meestal is het juist goed voor een pees als je hem op de harde weg (onbelast - aan de hand) laat stappen. Helemaal op rust is vaak niet aan te bevelen, dan gaan ze zich alleen maar vervelen en kans op rare capriolen in de stal. Ook geneest het dan minder mooi dan met beweging. Zou dus even overleggen en dan lekker buiten gaan wandelen. Vaak moet je het rustig opbouwen paar min. paar keer per dag tot later 2/3 x daags 30 minuten. Na iedere keer goed afspuiten of met coolpack (doekje eromheen + been beschermer) 15 minuten laten staan.
Je zou evt. ruta graveolens (VSM) bij kunnen geven dit is homeopatisch en speciaal voor pezen.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:38

Mijn vorig paard heeft ook een onsteking gehad en na lang tijd rust is het iets of wat verbeterd maar hij heeft nooit meer echt regelmatig gelopen.Hij moest ook een lange tijd gewoon stil staan en dan rustig terug beginnen.Als ik jou was zou ik zeker niets overhaasten want dat is zeker niet goed geef hem de tijd om goed te herstellen.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 20:29

Hij staat nu dus op een afgezet stuk op harde bodem met stro,
en we mogen ook niet met hem wandelen, hij moet echt rust hebben
In juli kan hij hopelijk weer het land op, en ik hoop dat ie zo goed weet geneest dat hij wel regelmatig weer word, hij is namelijk pas 6,5 jaar

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie