Onverklaarbaar hoesten, dierenarts weet niet wat t is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Onverklaarbaar hoesten, dierenarts weet niet wat t is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:56

Mijn merrie hoest sinds 3 weken. Het begon met 2 x tijdens het rijden, toen heb ik een week lichtjes doorgetraind, alles goed in de gaten gehouden, een enkele keer hoorde ik d'r weer, maar ze was verder hartstikke fris, geen koorts, geen snot, etc.
Na die week reed er een ander op, en stond ik dus op de grond, toen deed ze t tijdens t rijden echt weer een paar keer en merkte ik dat ze wat sneller buiten adem was. Goed, paard op rust (alleen stapmolen) en foenegriek gegeven.
Werd allemaal niet anders en deze week is er bloed getrokken. Kwam helemaal níets uit, buiten dat ik een volgens de statistieken gezond paard heb. Toen de dierenarts hier was heeft ze uiteraard geluisterd, toen hoestte m'n merrie niet, en hoorde ze maar héél iets op de longen (volgens haar bijna niets). Ze heeft geen ontsteking (holtes, bovenste luchtwegen)

Dierenarts heeft eigenlijk geen zinnig idee wat t is, het enige waar ze op uit kwam was 'toch wat overgevoelig'... maar waarvóór? Ze stond al op vlas, staat overdag buiten, heeft geen stoffige stal, en krijgt hooi dat uren geweekt heeft.
Ik baal |( Ik wil weten wat mijn paard heeft! Wat is nu verstandig? Ermee naar de kliniek en laten scopen? Of aankijken, iets van de paardendrogist voeren en hopen dat ie beter wordt?!
Paard is 13, tot voorheen altijd gezond (niet gevoelig voor griepjes e.d.) en was in sportconditie, loopt M2.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Onverklaarbaar hoesten, dierenarts weet niet wat t is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:59

Kan je in detail vertellen wat voor voer ze krijgt?

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:06

Hallo,

Ik heb mijn paarden ook al jaren op vlas staan en dan zoals vlas bedoeld is. 4 zakken in boks, 1 keer in de zoveel tijd piesplek verwijderen, elke dag ballen verwijderen.
Elk jaar hoestten mijn paarden om de beurten wel iets. Niet noemenswaardig maar toch hoorde ik ze af en toe.
Dit jaar hebben we rubberen matten in de stal gekregen en daar strooien we ca. een halve zak vlas op. Elke dag worden de natte plekken en de mest verwijderd en weer iets bijgestrooid. Wat blijft liggen is dus droog en schoon.

Een paar weken geleden viel mij ineens op dat ik nog niet 1 paard heb horen hoesten deze winter. Misschien is het toeval, maar misschien komt het ook wel door de ammoniak.
Als je in de boks staat dan heb je niet veel ammoniaklucht, maar ga maar eens op de knieen zitten dan is de lucht toch veel sterker.

Ik moet eerlijk zeggen dat dat kleine laagje vlas er niet aantrekkelijk uit ziet.

Misschien dat er meer mensen zijn die dit herkennen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:11

Paint: Misschien is ze allergisch voor wortels :P

Ze krijgt sochtends en savonds normaal hooi, nat dus. 2 x daags 1/2 pavo brok en 1/4 subli muesli, en een paar penen.
Maar dit alles krijgt ze dus al een jaar of 4.


Die van mij staat dan wel op vlas, maar ik mest wel dagelijks écht uit, dus ook pisplekken want het is echt een smeerdier, ze loopt alles door elkaar als ze eens meent dat ze als eerste de wei in moet.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Onverklaarbaar hoesten, dierenarts weet niet wat t is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:02

Bezoek anders eens een goede homeopaat? (Geen kwakzalver die een eendaagse cursus heeft gedaan ;) )

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:11

Jouw wortelallergie mag een grapje lijken, maar mijn paard mag ze dus echt niet... Mijn paard reageert erg slecht op suiker. Ze krijgt dan hoestbuien en een snotneus. Ze wordt benauwd,krijgt een slechte conditie en wordt loom. Ze reageert slecht op krachtvoer met veel suikers (alle soorten brokken, muesli's met melasse), kuilgras, wortels, appels, brood en gras. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij jouw paard nou ook het geval is, maar als ze niets kunnen vinden, dan zou je het altijd kunnen uitproberen (staat ze misschien sinds een paar weken weer op gras?).

mariellerio
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:20

messchien eens door een homopatiese dierenarts laten kijken soms kunnen die bij vage klachten toch iets vinden dat een reguliere dieren arts niet kan ik heb der goede ervaringen mee

hippa
Berichten: 139
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:45

Hobby schreef:
Jouw wortelallergie mag een grapje lijken, maar mijn paard mag ze dus echt niet... Mijn paard reageert erg slecht op suiker. Ze krijgt dan hoestbuien en een snotneus. Ze wordt benauwd,krijgt een slechte conditie en wordt loom. Ze reageert slecht op krachtvoer met veel suikers (alle soorten brokken, muesli's met melasse), kuilgras, wortels, appels, brood en gras. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij jouw paard nou ook het geval is, maar als ze niets kunnen vinden, dan zou je het altijd kunnen uitproberen (staat ze misschien sinds een paar weken weer op gras?).


In wortels zit geen suiker!!!

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:47

Vertel dat maar tegen mijn paard. Waar komt de zoetige smaak dan vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:48

hippa schreef:
Hobby schreef:
Jouw wortelallergie mag een grapje lijken, maar mijn paard mag ze dus echt niet... Mijn paard reageert erg slecht op suiker. Ze krijgt dan hoestbuien en een snotneus. Ze wordt benauwd,krijgt een slechte conditie en wordt loom. Ze reageert slecht op krachtvoer met veel suikers (alle soorten brokken, muesli's met melasse), kuilgras, wortels, appels, brood en gras. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij jouw paard nou ook het geval is, maar als ze niets kunnen vinden, dan zou je het altijd kunnen uitproberen (staat ze misschien sinds een paar weken weer op gras?).


In wortels zit geen suiker!!!


Daar zit wel suiker in , in echt bijna alles zit suiker. Ben nu hard aan het nadenken over iets waar geen suiker inzit maar kan niets bedenken..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 12:55

Hobby schreef:
Jouw wortelallergie mag een grapje lijken, maar mijn paard mag ze dus echt niet... Mijn paard reageert erg slecht op suiker. Ze krijgt dan hoestbuien en een snotneus. Ze wordt benauwd,krijgt een slechte conditie en wordt loom. Ze reageert slecht op krachtvoer met veel suikers (alle soorten brokken, muesli's met melasse), kuilgras, wortels, appels, brood en gras. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij jouw paard nou ook het geval is, maar als ze niets kunnen vinden, dan zou je het altijd kunnen uitproberen (staat ze misschien sinds een paar weken weer op gras?).


Die van Paintlinger is dus ook allergisch voor wortels, vond ik met de zoekfunctie toen ik op 'hoesten' zocht. Is dus 'gewoon' een grapje ja, omdat 't toch wel een typisch iets is en ik haar vraag al eerder tegen was gekomen. Die wortels krijgt die van mij trouwens ook al jaren. Weet wel dat er paarden zijn die slecht tegen suikers kunnen trouwens.
Die van mij loopt t hele jaar door op t gras, dus kan zeg maar 'meewennen' als het seizoen weer veranderd.

Ik ga morgen een pot Sputolysin ophalen. Weet dat t troep is, maar heb er toch wel goede dingen mee gezien en tis het proberen waard. Moest mn paard van de dierenarts wel licht doortrainen, dat was alleen maar goed zei ze. Heb dus gister een kwartiertje gereden, ze heeft 1 x gehoest toen ik aandraafde.

Overigens zitten in wortels idd wel suikers!

Edit: Ik vergeet steeds dingen :Y)

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:22

Dan zal het bij jouw paard in ieder geval niet aan de hoeveelheid suikers liggen (heb geen idee of zoiets plotseling kan ontstaan). Wist niet dat er meer Boktpaarden niet tegen wortels konden, toch fijn om niet de enige te zijn...
Veel succes met jouw paard!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Onverklaarbaar hoesten, dierenarts weet niet wat t is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:07

Wortelallergie is inderdaad geen grapje :n

Mijn paard is ook allergisch voor wortelen en krijgt daardoor dezelfde symptomemen als jouw paard TS!