jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:16

Prompertje, toch is wel bekend hoor hoe die rottige plantje onze dieren de dood in jagen.

http://www.ziezo.biz/

Op deze pagina onder sint janskruid staat al veel geschreven. Nu nog uitroeien!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:31

Onze pony is erdoor vergiftigd (zie topic: Help, paard wordt met de dag slechter).
We zijn er pas sinds dinsdag achter, terwijl ze al ruim 10 weken ziek is Verdrietig
Ik begrijp echt niet waarom er geen maatregelen worden genomen tegen die ***plant
Ook bij ons is het waarschijnlijk via het hooi gebeurt, het zijn paarse rechthoekige stengels.
Helaas kwam deze herkenning te laat Verdrietig

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:06

Sprite schreef:

kenmerkend in het hooi schijnt ook de rood paarsige stengel te zijn.
en er is een andere plant die erg op dit kruid lijkt (geen idee hoe die heet), maar je kunt het st jacobskruiskruid vaak goed herkennen aan die gekleurde stengel.


Ik heb wel een lange stengel met de pluisjes uit het hooi geplukt maar die stengel is meer rood/bruin. Als ik bij dat jacobskruid kijk dan zie ik ook meerdere bloempjes op een stengel en dat heeft dit in ons hooi niet.
Het probleem is dat het allemaal nog zo onbekend is bij mensen. De boer waar wij staan weet dit denk ik ook niet.
Ik heb de wei al wel nagekeken maar daar staat het niet. Ik heb al zitten denken dat ik gewoon vraag bij welke boer hij het vandaan heeft en dan ga ik gewoon kijken ofzo.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:32

SunnyBoy schreef:
Ik heb wel een lange stengel met de pluisjes uit het hooi geplukt maar die stengel is meer rood/bruin. Als ik bij dat jacobskruid kijk dan zie ik ook meerdere bloempjes op een stengel en dat heeft dit in ons hooi niet.
Het probleem is dat het allemaal nog zo onbekend is bij mensen. De boer waar wij staan weet dit denk ik ook niet.
Ik heb de wei al wel nagekeken maar daar staat het niet. Ik heb al zitten denken dat ik gewoon vraag bij welke boer hij het vandaan heeft en dan ga ik gewoon kijken ofzo.


Het kunnen ook gewoon distels zijn, deze zijn wat donkerder van kleur als deze droog zijn. Kan in principe geen kwaad, maar voor de stekels op de stengels en blad kun je het er beter uit halen, gezien dit de slokdarm kan beschadigen. Normaliter eet het paard deze plant ook niet, maar als ze gedroogd zijn dan lusten ze ze wel Vingers aflikken . Ik heb de wei nagekeken en bij mij in de wei staat gelukkig geen St. Jacobskruid! *LOL* Haha! OK dan!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:14

Ik wil die pluisjes voor zijn omdat er volgend jaar anders geen doorkomen aan is met die plantjes.

Tot op vorig jaar geen plantje te bekennen.

En ik heb vorig jaar geen aandacht aan die paar plantjes besteed, waardoor ik inmiddels mijn 3e kruiwagen al in de container heb gegooit.

En we zijn er nog lange niet, nog lange niet... Boos!

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:27

haal je paard van de wei en zet hem in de stal. Kun je dan sproeien, dit houdt de plant iets tegen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:29

alle 12??

Ik knip in ieder geval alles kort en klein zodat het zich niet verspreid...

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:32

wel de afgeknipte stengels gelijk weghalen. anders heb je er nog niks aan.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:39

Ik heb zo'n makkelijke takensnijder, waarmee ik tot op de grond toe afknip. Alles bladeren gaan er ook aan. Kill! Kill! Haha!

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:41

ghehe! Dood aan de plant! grrr... LOL....

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:25

"Uit de grond trekken:
Nadeel van deze methode is dat er delen van de wortel in de grond kunnen blijven zitten zodat de plant weer zal opbloeien als het gebied om de plant heen kaal is. Als echter wel alle delen zijn verwijderd en verbrand, vóórdat de plant bloeit, draagt het wel bij aan het voorkomen van de verspreiding van nieuwe zaadjes."

bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/kruiskruid.htm

...weinig Kill! Kill! dus Frusty

Citaat:
Ik heb wel een lange stengel met de pluisjes uit het hooi geplukt maar die stengel is meer rood/bruin.

als de plant ouder wordt wordt de stengel meer roodbruin, dus het zou best kunnen.
neem iig geen risico en stop het te voeren, koop even een paar baaltjes hooi ergens anders en voer dat tot je zekerheid hebt.

ik heb vandaag weer aardig wat plantjes kunnen steken op onze wei. het is ook opgekomen in de wei waar ons gras hoog staat te wachten om eindelijk gemaaid en gehooid te worden ..... mooi niet dus Boos!
Laatst bijgewerkt door Sprite op 15-07-04 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:27

Ik kan in ieder geval voorkomen dat het zich verspreid. Dat is stap 1.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:51

Zeker Tyrza, dat scheelt al. Het mooiste is als je ze met wortel en al eruit kan krijgen, nu heb je kans dat je over een paar weken weer aan de slag moet. Kijk je wel uit dat je er zo min mogelijk met je handen aan komt? Er zijn mensen die een "verlamd" gevoel in hun handen krijgen als ze het sap uit de stengel op hun handen hebben gekregen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:34

Klopt, ik las het in de hoefslag dat het door de huid opgenomen wordt.

Ik draag gelukkig altijd handschoenen bij zwaardere klussen Knipoog

Tjongejonge, ik had nog nooit van die plant gehoord noch gezien, en nu zie je het overal wel langs de weg staan! Boos!

Oh ja, over dat spuiten: het moet natuurlijk wel droog zijn en niet waaien ivm dat gif. Iemand een tip voor welk merk hier geschikt voor is? Ik ga zelf ook nog even na bij dees of geen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:22

Tyrza schreef:
Oh ja, over dat spuiten: het moet natuurlijk wel droog zijn en niet waaien ivm dat gif. Iemand een tip voor
welk merk
hier geschikt voor is? Ik ga zelf ook nog even na bij dees of geen.


De plant is chemisch te bestrijden door hem te bespuiten met MCPP (groeistof). Jonge planten in roset-stadium zijn op deze manier erg goed te vernietigen, de oudere planten zijn er tegen bestand en zijn daardoor niet goed te behandelen op deze manier.

ssttt want dat mag je eigenlijk niet meer gebruiken...
(bij mij heeft het niet mogen helpen trouwens en heb nu dus uren, dagen, waarschijnlijk zelfs weken werk aan die rotplanten)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:27

Dat de bluumpkes geel worden snap ik nu inmiddels ook wel, maar zo ziet het er dus uit als de ellende begint
Afbeelding
Heb eind april gespoten en in juni nog een keer, maar de krengen kwamen steeds weer tot leven, en nu zit ik dus met de ellende.
Dus ik heb de tip, als je dit miezerige kleine groene hoopje ergens ziet, trek uit, trek uit, want het is een ellende als het zich verder ontwikkeld.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:48


Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 00:53

promptertje schreef:
....Kijk je wel uit dat je er zo min mogelijk met je handen aan komt? Er zijn mensen die een "verlamd" gevoel in hun handen krijgen als ze het sap uit de stengel op hun handen hebben gekregen.


Ik heb vandeweek 5 kruiwagens vol met mn blote handen eruit getrokken, nergens last van.
Dus dat kan 2 dingen betekenen: of ik heb voor jan l*l alles eruit getrokken omdat het geen st jacobkruiskruid is of ik heb gewoon geluk gehad....
Maar ik weet bijna zeker dat het wel zo is, ik vind het maar een eng idee. Net zoals heel veel mensen zeggen: ik had er nog nooit van gehoord of ze nog nooit gezien en nu staan ze overal! Boos!
idd Kill Kill

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:52


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:11

Ik heb een tip en ga dit ook zo proberen.

Trek die plant uit en je hebt een gaatje in de grond, natuurlijk nog wortels achter gebleven, dit kleine stukje met de plantenspuit met aangemaakt gif even bespuiten. De boerenbond gaf mij de tip de planten tot aan de bodem af te knippen en dan in het hart van de plant even spuiten met zo'n verdelgings spuitding. Wel moet het 5 dagen droog blijven en daarna regen of beregenen.

Mijn tip lijkt mij iets makkelijker met dit weer.

Onze wei staat vol met een soort kleine varentjes en daar groeit dan een lange stengel uit met daarop een rozet van ongeveer 6 cm met hele kleine witten bloemetjes. Die varentjes, weet niet op ze giftig zijn en of het wel varentjes zijn, daar kom je dus ook niet van af en rukt gestaag op, verdringt het gras, is vorst/hitte/koude/water en droogte bestendig. Vorig jaar met die hittegolf was dat het enige nog dat als een gek bleef groeien.

Ook heb ik talloze gele bloemetjes staan, lijken een soort kleine paardenbloemetjes maar dan met meerdere takjes per plant, met elk takje een bloemetje. Deze eet mijn paard dus en zijn die ook giftig?

In een uur tijd heb ik 3 vuilniszakken vol met onkruid en als ik op kijk van dit monikkenwerk zie ik nauwelijks resultaat. Boos!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:31

Op http://www.minlnv.nl/reageer/ kun je een formulier invullen gericht aan het ministerie van LNV, misschien als ze meerdere reacties krijgen dat ze dan eindelijk eens actie gaan ondernemen tegen deze plant Boos!!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:13

goed idee promptertje! ik heb ze meteen even gemaild:

--------->

Beste meneer/mevrouw

Ik maak mij ernstig zorgen over het beleid t.o.v. het giftige st jacobskruiskruid dat momenteel enorm aan het uitbreiden is door heel nederland. Ook hier in de gemeente Borger-Odoorn in Drenthe staat het inmiddels overal.

Zelf ben ik hierdoor al behoorlijk gedupeerd aangezien ik mijn gehele wintervoorraad paardenkuil moet gaan vernietigen omdat het kruid ook bij mij in het land groeit.

Bovendien moet ik op zoek naar een leverancier die rekening heeft gehouden met dit kruid en mij kuil kan verkopen waar het zeker niet in zit.

Ik heb hierover contact opgenomen met mijn gemeente, maar heb nog niets vernomen.
Ondertussen staan de planten overal in de bermen in bloei en zullen zich binnenkort razendsnel gaan verspeiden.

Ik begin het idee te krijgen dat de maatregelen die tot nu toe zijn genomen om de verspreiding van het kruid tegen te gaan niet afdoende zijn. Bovendien merk ik dat zeer veel mensen niet op de hoogte zijn van de ernst van de situatie. Aan voorlichting wordt dus duidelijk niet voldoende gedaan.

Mijn vraag aan u: wat wordt er momenteel gedaan om deze kwalijke plaag een halt toe te roepen? Neemt u deze situatie wel serieus genoeg, of moeten we wachten tot de komende jaren velen dieren zullen sterven en veel boeren ernstig gedupeerd zullen zijn voordat er radicaal aktie ondernomen zal worden?

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

<---------------

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:17

Heeft iemand een foto hoe het eruit ziet in et hooi!
We hebben net 160 pakken hooi opgeslagen en die hebben we ergens anders gehaald dan waar we 'normaal' hooi haalde.
Nu is dat zelf ook een paardenman en ik zie em morgen, dus vraag dan, maar na het lezen van de berichten huiver ik!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:24

Heeft iemand enig idee hoe dit plantje heet?
Ben net nog eens even een aantal percelen doorgelopen die binnenkort gekuild moeten worden en op een paar paardebloemen na, was dit het enige gele bloempje wat er stond.
De bloem zelf lijkt anders dan jacobskruid maar ik neem liever geen risico...

Afbeelding
Afbeelding

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:28

't is volgens mij wat anders Marije, heb je ook een plaatje van de bladeren van de plant?