heeft tdeze pony schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

heeft tdeze pony schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 21:17

Hoi

ik ben vanmiddag bij (beetje 'verwaarloosde') pony's geweest van iemand die ik ken... ze worden haast nooit gepoetst en zo, maar nu had ik het gevbragd, en mocht wel...

diegene zelf komt er maar 1 x in de 2 maand of zo.... ze hebben wel hooi, en zijn niet extreem mager(wel een beetje), maar 1 shetje had dus echt bijna totaal geen vacht meer aan haar lijf zitten.

haar hele hals is kaal, de buik bijna helmaal en op de kont zit een beetje haar.. dat haar wat er zit is erg lang en kan je makkelijk lostrekken

kan iemand mij vertellen of dit schilmmel of wat is?

en wat moet je ertegen doen?

t lijkt me iig niet zon goed iddee om morgen dee (zelfde) rijbroek weer aan te doen naar de manege, en mn poetsspullen daar niet te gebruiken(eerst schoonmaken?)

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:39

het kunnen ook luizen zijn, dat kun je het beste aan de dierenarts vragen en als je daar de beschiking niet over hebt misscien iemand van je manege. en het is misscchien inderdaad een goed idee om je rijbroek enz. eerst te ontsmeetten met veel waspoeder ofzo. want als het besmettelijk is.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:41

klinkt als luizen,
mijn shet had hetzelfde,en heeft nu dus ook luizen..

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 22:55

ok, bedankt voor de reacties

wat moet/kun je eraan doen? da vragen? het zijn niet mijn pony's.... ik zal het de eigenaar wel eens ff heel duidelijk zeggen...

dr zitten ook allemaal schilfers op de huid, ook wel 'grote' stukken losse huid(2 vk cm?)
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 04-05-04 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:59

idd klinkt echt als luizen...
Maar ik zou als ik jou was alles wat je toen hebt gebruikt of gedragen hebt even goed ontsmetten

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:26

je kunt voor de kale plekken wat sudocreme of calendula zalf halen en dat er op smeren mijn merrie heeft ze ook gehad en deze middeltjes werken super om de huid een beetje soepel te houden.sudocreme is voor babys voor de rode huid en kost maar een paar euro en de caledula zalf is wat duurder een euro of 9 geloof ik gebruimk het elke dag gewoon ff naar de drogist ernaar vragen die weten precies wat je bedoelt en ik had van de da sebacil gekregen maar dat mogen ze tegenwoordig inn de winkel niet meer verkopen ofzo ik heb wat anders gehaald het heet als ik het goed heb imaverol of imeverol is ong. 16 euro bij de veevoederhandel is dat gewoon te verkrijgen is ook voor runderen en honden.
hoop dat je wat aan deze info hebt .
groetjes gemma