Koliek door weersverandering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 15:59

Vandaag moest ik stage lopen op de manege. Ik begeleid daar verstandelijk gehandicapten met het paardrijden.

Nu was er 1 ponytje (Rowan) die steeds wou gaan liggen, en die steeds een paar mestballen liet.

Ik zei al: dat gaat niet goed met die pony.

Maar nee.....hij moest gewoon doorlopen.

Uiteindelijk kon hij echt niet meer en ging hij liggen (met de ruiter nog op zn rug).
Nouja, dan moest hij toch maar naar stal.

Toen zei de instructrice dat hij koliek had, omdat het weer zo veranderd was en dat pony's en paarden koliek kunnen krijgen door de weersverandering.
Hebben jullie dit ook wel meegemaakt, of is dit bullsh*t?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:10

Volgens mij is het echt onzin!!!
Hooguit dat het weer kouder wordt de pony's in het zweet worden gewerkt en dan ineens teveel koud water te drinken krijgen of zoals ook wel gebeurd dat ze niet goed uitgestapt worden en warm op stal gezet worden, te hard afkoelen en daar koliekerig van worden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:09

Toevallig had er bij ons op stal vandaag ook een paard koliek. Ik weet niet wat daar de oorzaak van was. Maar hoezo weersverandering? Ik geloof dat het inmiddels al bijna een week mooi weer is. Verward

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:16

dan moet je erg gevoelige paarden hebben zeg Verward
het kan missschien wel maar niet echt logisch

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 23:58

Ik hoorde van een stalgenootje ook zoiets. Elk jaar vlak nadat haar pony was geschoren kreeg deze een koliekaanval. Eentje maar, en dan niet meer. Heel raar. Alsof de overgang naar 'zonder jas' te groot was. Wij laten al 15 jaar lang onze pony's ieder jaar scheren, maar we hebben zoiets nog nooit meegemaakt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:24

Bij ons op stal was eergisteren ook een koliekgeval.

Volgens de DA kwam dit de laatste week vaak voor, reden: door de warme temperaturen overdag en de koude nachten is het gras behoorlijk gegroeid, maar zitten de calcium/fosforverhoudingen niet helemaal goed, scheef zeg maar. Hierdoor kan gisting in de darmen ontstaan en als je paard daar gevoelig voor is krijgt hij gaskoliek.

Dus de weersomstandigheden zijn in dit geval min of meer aanleiding tot de koliek, maar niet de directe oorzaak! Die zit hem in de samenstelling van het gras!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, elin2412, fohadie, Iris_123, manubres, nadcha, Rubs en 29 bezoekers