Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 09:18

Mijn bijrijdpaard heeft af en toe last van mok.
Maar hij heeft best vrij lange sokken voor een KWPN'er.
Mijn vraag is dus of het beter is om deze af te scheren/knippen.

Wat zijn verder nog tips om mok te voorkomen

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:56

Zoek maar eens op mok, er is al ontzettend veel over geschreven.
Ik zou de sokken er af halen. Mooi kort en droog houden.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:11

Ja, ik zou in dit geval wel de sokken er vanaf halen, ja.
Mok kan komen door een vieze stal, als hij te lang in de mest staat enzo, net zoals rotstraal daar ook door kan komen.
De tip is dus logisch; misschien ietsjes vaker uitmesten...!!

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:29

ik zou z'n sokjes eraf knippen, en elke dag goed wassen met betadine shampoo, daarna goed afdrogen, en er HYDROCORTIDERM op smeren, dit kan je bij de dierenarts kopen het helpt heel goed, en vooral z'n sokjes goed droog houden. Bij mijn pony was het binnen 2 weken al weer weg

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:31

Dank jullie wel
Dan ga ik vanmiddag lekker met de
schaar in de weer Haha!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:34

misschien raar maar sudocreme voor kapotte babybilletjes werkt ook goed tegen mok

pubelia

Berichten: 9992
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:58

Bollee schreef:
Ja, ik zou in dit geval wel de sokken er vanaf halen, ja.
Mok kan komen door een vieze stal, als hij te lang in de mest staat enzo, net zoals rotstraal daar ook door kan komen.
De tip is dus logisch; misschien ietsjes vaker uitmesten...!!


sorry daar ben ik het niet mee eens!
ik heb zelf een tinker die dus heel bevattelijk is voor mok! als het een kwpn-er is mogen de sokken eraf! mok ontstaat door dat er water of vocht achter in de koot holte blijft zitten dat word een broeinest voor bacterien en daardoor onstaan er korstjes! (kunnen ook wondjes zijn)
behandelen is belangrijk maar het onthouden is ook belangrijk!
behandelen door in de regel de benen nat te spuiten en goed met een handdoek af te drogen! de eerste week goed met betadine schampoo waassen en af spuiten en dan heb je neo derma en dat smeer je er na op!

succes

mistral1209

Berichten: 36
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:47

ik heb zelf een hackney die ook nog steeds last heft van mok wat ik heb gekregn is een soort atibiotica genaamd socityl......ik heb haar been geschoren en ik geef toe het spul helpt wel.wat je ook kan doen is een zonnenklamp 2x daags naast haar been houdebn op het mok dan droogt het namelijk op en dan gaat die schimmel dood...maaaaar denk erom de meeste mensen gebruiken biotex om het week te weken en dan laat het los.....maar het gevar daarvan is dat je het been van het paard beschadigd paarden hebben een vet laagje en door die biotex verwijder je dat en krijgt het paard erg pijn aan zijn benen this echt waar kijk anders maar op www.paarden.pagina.nl en dan onder medich suc6

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:46

tarmine schreef:
misschien raar maar sudocreme voor kapotte babybilletjes werkt ook goed tegen mok

hahaha dat moet je juist niet doen!!
Dat maakt het alleen maar zachter en dat is niet de bedoeling

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:35

zou de sokken er ook afhalen, scheelt toch wel wat broeierig, en ze mogen eraf bij een kwpner
verder zo goed mogelijk proberen droog te houden en mokzalf erop.

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:11

mok komt vaak doordat zand schuurt tegen de huid. Als je bak erg nat is kan je ook voor het rijden een klodder uierzalf er op smeren zodat het zand daar in blijft zitten, de uierzalf er na het rijden weer afhalen met een handoek. Als hij het eenmaal heeft kun je het goed behandelen met oorzalf ( volgens de uithof) Ik zou bij een kwpn'er altijd de sokken knippen, mooier en meest handig.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:11

Wat je er het beste op kan smeren ligt er aan of het natte of droge mok is. Bij droge mok werkt levertraanzalf ook heel goed het maakt de korsten soepel. Geen harde korsten verwijderen dan krijg je alleen maar een bloederig zooitje wat kan ontsteken etc. en natuurlijk doet het pijn. Er komt zand en troep in en dat geeft alleen maar meer ellende. Bij natte mok werkt zinkzalf goed, eerst goed schoon en droogmaken met een schone handdoek en dan insmeren, vooral in de plooien bij de kootholte.
Deze middelen zijn veilig in gebruik i.v.m. doping etc.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:58

droge mok kun je antabiotica scrub nemen, en een borsteltje en de korstjes er rustig afschrobben en de benen helemaal schoonschrobben, zo word het ook nog eens gedesinfecteerd