snijden in levend weefsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:26

Een stalgenoot heeft zijn paard laten behandelen door een paardentandarts die zijn diploma's in de VS heeft behaald. Voor zover ik na kan heeft deze tandarts geen medische achtergrond.
De behandeling die de tandarts heeft uitgevoerd is het verwijderen van 2 ontstoken kiezen, deze moesten deels getrokken en deels losgesneden worden.

Nu vraag ik me af of iemand met een dergelijke achtergrond hiertoe bevoegd is. Ik krijg een beetje de indruk dat iedereen zich tegewoordig paardentandarts noemt een maar wat aan vijlt en aan snijdt. Hoe zit het met de aansprakelijkheid bij het niet goed uitvoeren van een ingreep waarbij in levend weefsel wordt gesneden. Ik weet dat hier een aantal jaren terug van rechtswege bepalingen over zijn gemaakt. Wie kent ze?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-10-11 19:28 ]</font>

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 07:59

Volgens mij mag een tandarts zoiets alleen doen met de begeleiding van een DA. Om te snijden moet hij ook hebben verdoofd en volgens mij mag alleen een DA dat doen. Verder zou ik nooit zo maar laten snijden in mijn paard, zou ik wel naar Utrecht gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 03:31

ow nee toch, wat een verhaal. Weer zo'n zogenaamde gecertiverkeerde paardentandarts die maar wat aanrotzooit zo te horen. Hoe haalt de beste man het eigenlijk in zijn hoofd om dat zomaar zo op stal te doen? Niet dat het operatief moet ofzo, maar het klinkt alsof het tussen de bedrijven door ff kiesjes snijden was.

Afgelopen maandag was ik zelf bij de tandarts en zij vroeg mij of paarden ook caries konden krijgen, volgens de onderzoeken die zij kende komt caries alleen voor bij ratten en mensen. Het schijnt dat andere diersoorten een ander systeem hebben of een andere speekselhuishouding waardoor het niet voorkomt. Eigenlijk wist ik het antwoord ook niet zo 123, ik vond het wel een goede vraag.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat dit paard geen rotte kiezen, maar onstoken tandvlees had. Al met al vind ik het een vreemde toestand.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 08:29

Ik vind paardentandartsen een beerje eng, want sommige trekken er veel te snel kiezen uit.

Ik heb er een die uit Belgie komt en een opleiding in Amerika heeft gevolgd en die heel goed bekend staat. Hij kost ontzettend veel, maar dan weet ik tenminste zeker dat het goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 09:12

Deze tandarts is ook gecentificeerd en heeft zijn opleiding in de VS gedaan, alleen zegt mij dat zo vreselijk weinig. Een aantal stalgenoten zijn laaiend enthousiast over hem.

Ik heb nog eens goed nagevraagd wat hij precies heeft gedaan.
Hij heeft het paard een injectie met verdoving gegeven [mag alleen een arts doen] en 2 kiezen losgesneden en getrokken. Het paard is trouwens 28 jaar oud er is dus een groot risico bij het geven van verdoving! In totaal is hij hier 30 minuutjes mee bezig geweest. De rekening bedroeg F 600,- in contanten zonder een rekening.

Ik heb besloten helemaal geen gebruik meer te maken van paardentandartsen na dit verhaal. Ik laat mijn paard liever behandelen door de vaste paardenarts van de kliniek die gebitten heel netjes electrisch behandeld. Kiezen bijvijlen kost bij hem F 65,- ex. voorrijkosten. Bij grote problemen wordt je paard in de kliniek behandeld.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 12:52

Ik zie ze tegenwoordig steeds meer mensen die weer geld zien in één of andere professie. Zo dus ook de paardentandartsen, waarvan er veel niet bekwaam genoeg zijn om dergelijke handelingen uit te voeren en hun achtergrond vaag is. Mensen laten zich zo snel misleiden. Certificaten uit de VS, klinkt allemaal heel wat maar ik zet daar dus ook mijn vraagtekens bij. Ik bel daarom voor alles een DA, dan weet ik zeker dat ik een vakkundig persoon krijg.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:55

Een certificaat zegt niet zo heel veel, een certificaat geeft meestal alleen maar aan dat je op een vastgesteld aantal lesdagen aanwezig bent geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 18:47

doe mij maar gewoon de veearts,die weet er meer dan genoeg van.