Chronische peesblessure, bestaat dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Chronische peesblessure, bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 12:48

Mijn oudje van 20+ heeft een pees blessure.
Ik heb het standaard advies meegekregen van 6 weken rust.
Stappen op het harde en koelen en dan kijken of het wat beter is.

Zij heeft dit door de jaren heen al 2 keer eerder gehad en het is dus een zwakke plek.

Nu vraag ik mij af, kan een peesblessure chronisch worden of gaat dit in principe met rust altijd over?

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:30

hoi
ik heb net een stukje neergezet over mijn fries met peesblessure
hoelang heb jij geduld gehad bij zo'n blessure

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 15:35

De vorige 2 keer ben ik er 4 maanden me zoet geweest Ach gut.

Ik baal er natuurlijk wel van, vooral omdat mijn meisje pijn heeft. Maar ik vind het niet erg om lang te wachten. Als ik maar wel weet dat het uiteindelijk weer goed komt .

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:56

ja ik weet niet of je mijn stukje hebt gelezen maar als mijn fries over 3 weken nog kreupel loopt is het het einde.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:01

Als een paard een blessure heeft aan een pees, vormt zich na verloop van tijd bindweefsel op de plek waar de beschadiging is geweest. Dit bindweefsel zal nooit meer zo elastisch worden als een pees normaal is. Kans is dus groot dat bij een volgende blessure de beschadiging boven of onder de oude blessure komt te zitten. Omdat een pees erg slecht doorbloed is, is genezen een kwestie van lange adem.

Wat je kunt laten doen is een geluidstherapie van de pees. Daar wordt via geluidsgolven het bindweefsel stuk gemaakt zodat het weer een beetje elastisch wordt. Geluidstherapie kan gedaan worden bij Van Schie in Wassenaar.

Ontstekingen aan de aanhechting van de pees kunnen daarmee ook verholpen worden. Maar je bent zeker langer onderweg dan die 6 weken die de normale DA je geeft. En er zijn ook kosten aan verbonden, die je misschien met een 20 jarig paard liever niet gaat maken.

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:22

Ik ben al bijna 7 maanden bezig met herstel van de peesblessure van mijn paard. Laatste scan is afgelopen vrijdag gemaakt. Er zit idd nog een klein beetje beschadiging, doch wel goed ingekapseld. Eindelijk mag ik weer 5 minuutjes draven per dag *LOL* . Maar de kans op herhaling schijnt erg groot te zijn, en dat is niet leuk om te horen !
Het vergt idd erg veel tijd en nog meer geduld en dat is soms moeilijk op te brengen... Verdrietig
Heel veel succes en laat even weten hoe het verder gaat.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:52

Een peesblessure gaat niet altijd met rust over, geen 100% garantie, maar het is het enige medicijn. Door langdurige overbelasting kan idd een peesontsteking ontstaan. Bijv. als je niks weet van die peesblessure omdat je paard dat niet aangeeft en gewoon doorrijdt.En als dat langdurig blijft kan dat chronisch worden.Of een peesblessure chronisch kan worden is mij niet bekend, maar als je te vroeg begint kan het wel terug komen. De plek blijft altijd zwak en je zal er rekening mee moeten houden.Sterkte ermee,ik moet met mijn paardje over 6 weken terug voor een scan ( ze heeft een peesletsel en een chronische synovitis=ontsteking in de sesamschede.)

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 11:51

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zal gewoon heel veel geduld op moeten brengen maar dat doe ik met liefde Lovers.
Ik weet dat je langer bezig bent dan de 6 weken van de dierenarts. De vorige keren ben ik 4 maanden zoet geweest.

Ik heb ook gehoord dat magneetveld therapie erg goede resultaten boekt bij peesblessures. Ik zal mij daar eens in gaan verdiepen.
De bijkomende kosten heb ik er graag voor over. Ondanks haar leeftijd loopt mijn paardje nog iedere dag en ze doet het graag.
Wat dressuren, een buitenritje, longeren, gewoon lekker aan het werk houden. Als je deze blessure wegdenkt kan ze nog makkelijk een aantal jaren mee!

Iedereen die met het zelfde probleem zit, veel succes. En mocht iemand nog goede tips hebben dan hoor ik het graag.

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:19

succes ermee