apart soort koliek.. ervaringen?

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lowara

apart soort koliek.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 19:34

Zucht, vandaag was het weer zover, Lowara had tijdens het koetsrijden ineens een koliek aanval. (dag concours morgen!!)
Dierenarts erbij gehaald, want het was nogal een zware aanval, normaal laat ze haast niets merken als ze doodziek is (de vloek van een Tinker) maar nu zweette ze ontzettend, en hield haar hoofd laag en wilde tot 3 keer toe gaan liggen op straat, en mestte ontzettend veel.

De dierenarts zei dat het inderdaad weer dezelfde koliek was als ze al 4 keer eerder had gehad.
Dankzij mijn lieve zus die voor dierenarts studeert, hier de medische feiten:

Het zit aan haar linkerkant, tussen haar milt en nieren (rug en zijkant dus) Daar tussen loopt een soort bandje, de "ligamentum lienorenalis"
Lowara's darmen gaan er of elke keer doorheen, of ze schieten eraf (zus wist even niet welk van de 2)
Komt erop neer dat de darm verschuift en ze er koliek van krijgt.

Van de dierenarts mocht ze liggen, zodat de darm weer zelf terug schuift.

Een operatie kan uitkomst bieden, dan hechten ze het bandje vast (of zoiets)

Wie kent deze aandoening, en weet waarvan het komt? want daar hebben wij veel onduidelijkheid over, omdat ze steeds in andere situaties dezelfde koliek krijgt. Dierenarts wist het ook niet precies. Ze staat laag in het voer, en eet weinig gras (2 uur per dag in de bak) zandkoliek is geen optie,ook zonder dat ze in de bak staat krijgt ze het.

Wie o wie weet het of heeft ideetjes?

En ook, over 2 weken gaat ze naar de hengst, wat als ze tijdens de dracht een koliek aanval krijgt? Bij de vorige ging het goed, maar toen had ze er nog geen last van (pas sinds 3 jaar)

Equi therapie http://www.equivici.nl
Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M1+11,Tinker Maeve A+4

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:13

mijn ervaring met een apart soort koliek met een tinker wil je niet weten...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:11

de darm komt dat op het bandje te liggen volgens mij.
Ik heb die situatie maar een keer meegemaakt. Het bleek dat de boosdoener uiteindelijk lintwormen waren.

Lintwormen gaan niet dood met een normale wormkuur. Je hebt daar een speciale kuur voor (of een bepaald soort dat je als dubbele dosis moet geven). Wij hebben toen voor de zekerheid alle paarden tegen lintworm ontwormd, want niemand had dat ooit gedaan (we wisten het niet). Daarna waren de koliekaanvallen van dat paard wel over...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:38

Onze oude pony Maykel had dat eens. Door de trailerrit (gehobbel) naar de kliniek zijn de darmen weer op de goede plek gekomen. Hij heeft toen voor alle zekerheid wel een poosje op de kliniek gestaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 14:19

heej dat klopt Bravura, volgens de dierenarts gebeurde dat best vaak. Ik denk dat ik maandag eens met de dierenarts overleg voor een lintwormen kuurtje, ze blijft immers een Tinker met een onbekend verleden uit Engeland, je weet het nooit met haar.

Equi therapie http://www.equivici.nl
Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M1+11,Tinker Maeve A+4

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:53

Citaat:
Je hebt daar een speciale kuur voor
= Equimax Knipoog

ankyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:37

mijn shetlander heeft ook zon last van koliek gehad goed blijve stappen met hem/haar en je heb er een speciale kuur voor equimax

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie