Rhinofobie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:45

Een ander hardnekkig verschijnsel van deze ziekte is dat mensen roddels blijven verspreiden, terwijl er op de stal in kwestie niks aan de hand is. Het wellus van degene met verkeerde informatie schijnt belangrijker te zijn dan het nietus van degene met betrouwbare informatie.

Het zou voor de rhinofobianten wel moeilijk geweest zijn te zien dat een tijdje terug de paarden van de politie alweer lekker buiten in het zonnetje stonden, iiiieeeeeeeek.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:05

Ik zie mezelf niet als rhinofobiant- sjemig wat een moeilijk woord Lachen - maar ben blij dat die paarden weer lekker buiten staan. Wat lastig is met de gerenommeerde klinieken is dat ze het niet eens samen eens zijn! En sommige gerenommeerde klinieken juist adviseren de boel potdicht te houden. Het is gewoon kl*te dat er zo weinig over bekend is.

Kiekie

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:39

Bij ons op stal is het nu bevestigd door de dierenartsen, dat het niet officieel bevestigd kan worden heeft te maken met het feit dat er geen officieel meldpunt bestaat voor dit virus.

Als er Rhino heerst op een stal is het niet zo dat je de paarden angstvallig binnen houd en de stal sluit omdat iedereen in paniek raakt of iets dergelijks, het is uit voorzorg om het virus niet naar nog meer stallen over te brengen. Ik zou het ook niet echt leuk vinden als ik op een stal kom, waar ik bv leesgeef, en ik aai daar een paard ga vervolgens naar mijn eigen paard en in een keer is mijn paard ook ziek.

Het feit dat de dressuurtop gewoon mag starten de komende tijd is volstrekt logisch, ik mag aannemen dat als je paard gestald staat in een stal waar rhino heerst, je zelf de verandwoordelijkheid neemt om niet te deelnemen aan de wedstrijd, als hij zelf ziek is zowiezo niet en als hij er alleen maar tussen staat om de mogelijkheid tot besmetting nihil te laten.
Vervolgens vindt ik het ook volstrekt logisch dat een stal/manege de wedstrijden wel aflast omdat er op die stal rhino heerst, dit om de paarden die van buitenaf komen te beschermen. Ik zou het als stal eigenaar niet op mijn geweten willen hebben dat er meer paarden ziek worden alleen omdat ik de adviezen van de DA's in de wind gooi.

Je houd altijd mensen die meer paniek veroorzaken dan daadwerkelijk nodig is, maar feit is wel dat je niet om het virus heen kan als het eenmaal heerst op stal en daar ook verandwoord mee om moet gaan.
Daarom volgen wij nu gewoon het advies van de DA op en sluiten de deuren. Het enige nadeel daarvan is dat je niet alle mensen kunt controlleren of ze daadwerkelijk het terrein niet afgaan, dat blijft je eigen verandwoordelijkheid en aangezien niet iedereen hier de ernst van inziet (vooral de mensen waarvan hun paard niet ziek is) heb je altijd mensen die zich niet aan de voorschriften houden.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:12

Nou ja de besmettingskans van een bosrit lijkt me ook nihil, maar wij handelen is inderdaad raadzaam. Zo heeft Marcroix ook de wedstrijd volgend weekend afgelast: wijs. De Gouden Adelaar ging dit weekend gewoon door. Lijkt mij niet slim maar dat moeten ze zelf weten.

Gaat het alweer beter met je paard Kiekie?

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:27

Margreet schreef:
Iedereen die dingen zeker wil weten: bel een DA uit de regio op en je krijgt antwoord! Ze weten er allemaal van. Heeft iedereen bel-angst ofzo Verward


Veel dierenartsen gaan ook uit van de geruchten. Er is immers geen officieel meldpunt en dus worden veel kleinere praktijken puur door hun klanten op de hoogte gehouden.
En als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zegt de dierenarts dat je je paard maar binnen moet houden. Logisch toch, als ze zeggen dat je gewoon op wedstrijd kan en je loopt rhino op is het zijn schuld. Er blijft altijd een risico dat je paardje ziek wordt, ook als je hem in een gouden doosje stopt *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:04

Ik heb het specifiek over de situatie in Eemnes. En daarvan weet ik dat de DA'en uit de regio op de hoogte zijn.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:21

frunnik"]
[quote="Gail schreef:
Waar ik kriegel van wordt is dat je over andermans ellende lacherig doet en erover praat alsof het aanstellerij is.

Rhino in Eemnes, weer een nieuw adres, maar laten we het vooral níet serieus nemen!! Boos! Lachen jullie ook nog als het om je eigen stal/paard gaat??

En wie begint te zeuren over dat het wel weer een gerucht zal zijn: bel De Vallei in Woudenberg maar. Daar zit de dierenarts van mijn stalgenoten en die hebben het bovenstaande geval bevestigd. + zie bericht onder 'waar is Rhino' van iemand die in Eemnes staat.

Volgens mij kunnen we het meer over RhinoRealiteit-fobie hebben.


Als er echt rhino in eemnes heerst is dit pas het derde adres (na Woerden en Amsterdam). Ben het met je eens dat het absoluut niet leuk is voor de eigenaren van de paarden die ziek worden, maar er word zoveel overdreven. Zelfs dierenartsen gaan van geruchte uit omdat ze zelf ook niet altijd precies weten wat er aan de hand is. Maar vervolgens zijn ineens gevallen "bevestigd" Verward
Wat ik wel raar vind is dat dat meisje uit Eemnes zegt dat er nog niks officieel is bekend gemaakt, maar vervolgens bevestigd jou dierenarts het wel??? Verward
[/quote]


dit is zeker niet het 3de adres!alleen niet alles word verteld en er geldt geen meldings plicht en de dierenartsen houden elkaar niet allemaal op de hoogte.in moordrecht heeft het ook geheerst maar is nu onder controle en dit weet ik zeker en is bevestig door mijn eigen da.

en zo zullen er nog wel meer zijn....

het is een rot virus,maar je kunt alleen voorzorgsmaatregelen nemen en afwachten ...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:51

Ik werd net door een collega aangesproken,
of ik nog wel met mijn paarden van het erf afdurfde nu er in Eemnes een dodelijk virus was uitgebroken... Scheve mond
Hij had vanmorgen de krant gelezen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:00

Ik kreeg vanmorgen ook een mailtje maar het is zo als ze zeggen alleen een risco wanneer paarden bij elkaar komen maar bij de mkz of varkenspest is het zo ook alleen besmettelijk maar vogels kunnen het ook dragen en meenemen maar het is wel weer vervelend dat er zo weinig is aan meldpunten of duidelijke regels..

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:21

Bij mij valakbij op stal is Rhino, op EENA manege
Laatst bijgewerkt door Naomi op 26-04-04 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:27

Volgens mij mag je geen namen noemen, alleen plaatsnamen.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:38

heb t al veranderd, waarom mag dat niet dan als ik vragen mag?
Bij ons heeft iedereen het erover

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:39

Gail schreef:
Volgens mij mag je geen namen noemen, alleen plaatsnamen.



Hmm dat wist ik niet dat je geen namen mag vermelden Verward
Het vervelende is ik heb het bij nieuws op bokt het stukje van een stal in Eemnes neergezet, naam staat trouwens ook in de krant!

Maar ik kan het niet wijzigen, dat had ik binnen 1 uur moeten gebeuren!

Mijn excuses hiervoor

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:41

Omdat, het erover hebben niet gelijk betekend dat het ook daadwerkelijk waar is. Probleem is met rhinofobie is dat het zo besmettelijk is dat het snel verspreid over een stal en vaak het gesprek van de dag is. Vervelende blijft echter dat de oorsprong van de rhinofobie een roddel is die enorme (en soms schadelijke) vormen kan aannemen.

Alleen iets noemen wat plaats en stalnaam betreft als je het echt zeker weet, dus bevestigd door een dierenarts of eigenaar van het betreffende paard. Ben dus bang dat de kans groot is dat ook jij getroffen bent door rhinofobie.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:29

Eleonoor denk dat niet alle mensen snappen wat je bedoelt hihihi. Ze blijven er serieus op ingaan.

*wil niet zeggen dat het geen serieuze ziekte bij de paarden is maar wel een vervelende irritante ziekte bij de mensen Haha!*

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:46

Eemnes is niet al te ver van Ankeveen. Maar aangezien ik niet het idee heb dat het virus stiekem achterin een auto gaat zitten en er bij Ankeveen expres er weer uitspringt bij onze stal vind ik het niet nodig om paniek te veroorzaken/me druk te maken. Het enige wat ik kan doen is m'n paard goed in de gaten houden, en me niet druk maken om wat er niet is. Ik vind het overigens wel erg naar voor de mensen die een paard in op die stal in Eemnes hebben. Zíj hebben pas écht reden om zich druk te maken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:48

Ik heb bij sommige stukjes echt in een deuk gelegen, maar ook bij mij overheerst het gevoel dat je voorzichtig moet zijn (en dat is wat anders dan algehele paniek)
Bij ons op stal wordt gefokt, en we zijn aangehouden om wel uit te kijken met het bezoek aan andere stallen. Mensen die uit het gebied komen waar Rhino heerst (o.a. Eemnes) en die bij ons op stal paarden in de opfok hebben staan zijn wel gevraagd om even van bezoeken aan hun paard af te zien. Lukraak naar een wedstrijd toegaan doen wij ook niet. Je neemt zelf je verantwoordelijkheden wel, maar weet jij of een ander het doet?
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. En dat is wat anders dan volledige paniek.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:36

Sjuimpje schreef:
Ik werd net door een collega aangesproken,
of ik nog wel met mijn paarden van het erf afdurfde nu er in Eemnes een dodelijk virus was uitgebroken... Scheve mond
Hij had vanmorgen de krant gelezen.


Er zijn anders nog geen doden gevallen hoor... En zoals het er nu uit ziet gaat dat niet gebeuren ook, al kan dat morgen anders zijn natuurlijk.

Alle paarden worden echt scherp in de gaten gehouden of ze symptomen vertonen.

Met alle roddels en paniek eromheen kun je bijna nog beter op de bewuste stal staan, dan op een van de omliggende adressen lijkt het wel...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:22

Ik denk juist dat er als er geen duidelijkheid komt over een bepaalde stal dat de roddels dan heel snel volgen... en dat is heel erg vervelend.