leverbot welke ontworming werkt er tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:23

wij hebben diverse paarden en paar schapen sinds kort.
nu heb ik pas de schapen ontwormd maar van te voren hebben ze ook al bij de paarden gelopen.
ik wil natuurlijk niet dat mijn paarden ziek worden,en omdat ze toch ontwormd moeten worden,zou ik ook willen weten welke ontworming voor paarden ook leverbot kapot maakt.ik ben erg benieuwd.normaal ontworm ik met pyrantel/ivermectine en ik ga nu ook ontwormen met fenbendazol

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:28

Paarden ontwormingsmiddel helpt niet tegen leverbot, je zult dit echt met de DA moeten bespreken. Er zijn middelen voor koeien/schapen die niet geregistreerd zijn voor paarden maar wel werken tegen leverbot bij paarden. Gewone ontwormingsmiddelen doen dat niet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:31

oke,dat is jammer,dan ga ik dat zeker bespreken want wil niet dat de paarden ziek gaan worden,en anders moeten we kijken voor een andere oplossing.alvast bedankt voor je antwoord
Zwetsloot schreef:
Paarden ontwormingsmiddel helpt niet tegen leverbot, je zult dit echt met de DA moeten bespreken. Er zijn middelen voor koeien/schapen die niet geregistreerd zijn voor paarden maar wel werken tegen leverbot bij paarden. Gewone ontwormingsmiddelen doen dat niet.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:39

Er was laatst een topic over leverbot en daarin stonden verschillende ervaringen met een bepaald middel, dat je dan wel moet herhalen... Ik weet het zo niet meer, maar anders moet je even zoeken?

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:41

ikenindi schreef:
Er was laatst een topic over leverbot en daarin stonden verschillende ervaringen met een bepaald middel, dat je dan wel moet herhalen... Ik weet het zo niet meer, maar anders moet je even zoeken?

Ja klopt dat is voor koeien en schapen, dat is het juiste middel.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:43


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:45

maar zou ik hier dan op voorhand dan al tegen moeten gaan ontwormen of zoudn jullie het pas starten al en paard ziekte verschijnselen zu krijgen.
wij hebben een klein weitje waar een water pool in is/klein vijvertje.de rest van onzeweide hebben geen water,ja in de winters als het modderig is.

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:47

Waarom zelf dokteren, overleg dit me een DA die kan het veel beter beoordelen.
(Ps als je paard ziek wordt van leverbot heeft hij het al even en is er vaak al flink schade aangericht dus ik zou met de VA overleggen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:51

Neem contact op met je DA.
Mocht je vermoedens hebben op leverbot, is dat in het bloed te zien, dus laat een bloedje trekken.
Is er geen besmetting is er niets aan de hand.
Wil je uit voorzorg tegen leverbot laten behandelen zou ik dat met een dierenarts bespreken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:09

ja ik ga zeker overleggen,en vraag dan of dit spul goed is en of ik op voor hand moet gaan ontwormen er tegen of niet.
Cassidy schreef:
Neem contact op met je DA.
Mocht je vermoedens hebben op leverbot, is dat in het bloed te zien, dus laat een bloedje trekken.
Is er geen besmetting is er niets aan de hand.
Wil je uit voorzorg tegen leverbot laten behandelen zou ik dat met een dierenarts bespreken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:11

De in de handel verkrijgbare wormenkuren voor paarden gaan niet werken op leverbot.
En zelf aan de gang gaan met niet-paarden middelen zou ik NIET doen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:20

ik heb al aangegeven dat ik dit zeker eerst zal overleggen met de da
Cassidy schreef:
De in de handel verkrijgbare wormenkuren voor paarden gaan niet werken op leverbot.
En zelf aan de gang gaan met niet-paarden middelen zou ik NIET doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:21

Ik zou niet overleggen en het vervolgens toedienen, ik zou het hem zelf laten doen.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:45

mijn paard heeft een leveronsteking, en is daarom behandeld tegen leverbot met middel fasinex. Omdat mijn paard erg ziek was, en het dus heel belangrijk was dat ze alles binnen kreeg is het met een sonde gegeven (fasinex in vloeibare vorm, dus kans groot dat ze niet alles binnen krijgen als je het met spuit in de mond geeft). Fasinex is officieel niet toegelaten voor paarden (i.e. fabrikanten hebben niet de moeite gedaan om het voor paarden goedgekeurd te krijgen) en het zit dan ook niet in de normale wormenkuren.

Ik zou met je dierenarts overleggen of het nodig is, of dat je het pas moet gaan geven als uit bloedonderzoek blijkt dat er iets mis is met de lever.

Let ook op, je paard krijgt het niet rechtstreeks van de schapen, tussengastheer is een slak die voorkomt in sloten en op nat weiland - als je paard dus niet eet bij slootranden, het weiland erg droog is (stel je zit op hoge zandgrond) dan is de kans relatief klein dat je paard (en je schapen) het hebben.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:48

bedankt
nicolanca schreef:
mijn paard heeft een leveronsteking, en is daarom behandeld tegen leverbot met middel fasinex. Omdat mijn paard erg ziek was, en het dus heel belangrijk was dat ze alles binnen kreeg is het met een sonde gegeven (fasinex in vloeibare vorm, dus kans groot dat ze niet alles binnen krijgen als je het met spuit in de mond geeft). Fasinex is officieel niet toegelaten voor paarden (i.e. fabrikanten hebben niet de moeite gedaan om het voor paarden goedgekeurd te krijgen) en het zit dan ook niet in de normale wormenkuren.

Ik zou met je dierenarts overleggen of het nodig is, of dat je het pas moet gaan geven als uit bloedonderzoek blijkt dat er iets mis is met de lever.

Let ook op, je paard krijgt het niet rechtstreeks van de schapen, tussengastheer is een slak die voorkomt in sloten en op nat weiland - als je paard dus niet eet bij slootranden, het weiland erg droog is (stel je zit op hoge zandgrond) dan is de kans relatief klein dat je paard (en je schapen) het hebben.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:53

Wat voor risico loop je als je buurman schapen heeft ??
Gaan die leverbot slakken aan de wandel en kunnen ze dan in mijn wei terrecht komen ??
Iedereen weet dat we een natte zomer heben gehad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: leverbot welke ontworming werkt er tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:56

De slakken kunnen idd aan de wandel gaan. Wil je zeker weten dat ze niets mankeren, laat een bloedje trekken. Een bloedonderzoek zijn de kosten niet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:05

ze hebben het nog niet,ik ben me aan het orienteren omdat we dus nu schapen hebben
Cassidy schreef:
De slakken kunnen idd aan de wandel gaan. Wil je zeker weten dat ze niets mankeren, laat een bloedje trekken. Een bloedonderzoek zijn de kosten niet.