Wat te doen tegen singelwondjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:11

Ik heb een dressuurzadel, dus kan de singel alleen maar aan twee stoten. Zonder zadel rijden kan niet (zie mijn stukje hierboven). Als ze helemaal dicht is ga ik eerst maar een andere singel proberen en kampferolie.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:25

Ik heb hetzelfde probleem als Minka ook vanalles al geprobeerd maar niks mag baten. Ik denk dat het ook vaak aan de bouw van het paard ligt. Mijn merrie is erg rond en kort en de singel kruipt al snel naar voren onder het rijden ik denk dat in ieder geval bij haar daar ook het probleem zit. Gelukkig is ze heel braaf zodat het rijden zonder zadel bij haar geen probleem is want dat komt toch nog al eens een keer voor. Mijn andere merrie zou ik zomaar niet zonder zadel durven rijden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:37

ah jammer ik zou je graag willen helpen .

paars

Berichten: 5603
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:11

De enige remedie die ik ken is óf inderdaad een kletsnatte spons onder de singel of op rust zetten. Als ze nu 3 maanden onder het zadel is komt dat niet eens zo heel slecht uit (al is dit niet een fijne reden natuurlijk). Ze kan dan alles wat ze geleerd heeft bij je even laten bezinken. Werkt heel goed én je singelwond kan genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:59

paars schreef:
De enige remedie die ik ken is óf inderdaad een kletsnatte spons onder de singel of op rust zetten. Als ze nu 3 maanden onder het zadel is komt dat niet eens zo heel slecht uit (al is dit niet een fijne reden natuurlijk). Ze kan dan alles wat ze geleerd heeft bij je even laten bezinken. Werkt heel goed én je singelwond kan genezen.


maar dan is die genezen? Mar wat dan als het weer gebeurt? Je kunt het paard niet elke keer op rust zetten?
Lucky heeft het nu ook..en iedere keer maak het wondje schoon en smeer der zalf op, maar hoe kun je het nou ECHT voorkomen? Of is er gewoon niets tegen?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 22:00

paars schreef:
Als ze nu 3 maanden onder het zadel is komt dat niet eens zo heel slecht uit (al is dit niet een fijne reden natuurlijk). Ze kan dan alles wat ze geleerd heeft bij je even laten bezinken. Werkt heel goed én je singelwond kan genezen..

Ze heeft hiervoor net drie weken longe gehad i.v.m. spierproblemen, daarvoor twee weken gereden, daarvoor tien dagen gestapt door een dikke hak (muur gaat niet opzij als je er tegenaan slaat), daarvoor ook twee weken gereden na een schiefelprobleempje enz., enz., enz.. Dus op rust zat ik niet echt te wachten. Zou liever eens iets langer achter elkaar wat willen doen, zodat de dingen die ze leert wat meer bevestigd worden en ik niet elke keer weer opnieuw hoef te beginnen.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:59

Een neopreen singel kopen. *LOL*
Mijn vroegere pony had ook last hiervan, ook met een hele dure leren singel. Toen heb ik is een neopreensingel geprobeerd en hij heeft nergens meer last van gehad!!
De paarden die ik nu heb hebben ook beide een neopreensingel.
Wat ook altijd doe is na het aansingelen de benen een voor een naar voren laten strekken. Succes ermee!! OK dan!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:59

Ik ken het probleem. Mijn paard heeft ook een paar keer per jaar een wondje bij de singel. Gevoelig huidje. Tsja wist ik maar wat er hielp.. heb nog niets gevonden. Neopreen singel werkt niet, leren singel beter en met lamsbontje erbij gaat het maar krijgt hij af en toe nog een wondje. Andere singels zijn helemaal een ramp want dan blijft het niet bij een klein wondje.... Af en toe betekend dit inderdaad dan maar even een paar dagen of een week niet rijden. Anders weet ik het ook niet.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:01

opala schreef:
In het vervolg minder strak aansingelen. De kwetsbare plekken goed schoon houden en na het rijden goed droog wrijven en aangekoekt vuil afsponzen. Een echt lamsvel singelhoes proberen.


Dit dus niet doen!!! Gaat ongelooflijk schuren!!!

Mirk heeft ook een heel dun velletje en zijn haartjes gaan nu al weg met zijn neopreen singel. Ik hoop dat het niet open gaat, want ik heb echt geen idee wat ik er verder aan moet doen... Scheve mond

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:33

Nathalie w schreef:
Ik heb hetzelfde probleem als Minka ook vanalles al geprobeerd maar niks mag baten. Ik denk dat het ook vaak aan de bouw van het paard ligt. Mijn merrie is erg rond en kort en de singel kruipt al snel naar voren onder het rijden ik denk dat in ieder geval bij haar daar ook het probleem zit. Gelukkig is ze heel braaf zodat het rijden zonder zadel bij haar geen probleem is want dat komt toch nog al eens een keer voor. Mijn andere merrie zou ik zomaar niet zonder zadel durven rijden.


Hey, dit zou mijn stukje kunnen zijn, precies hetzelfde, ook een behoorlijk rond pony (fjordje Knipoog en het zadel kruipt dus ook behoorlijk naar voren. Steeds reden we een paar weken zonder zadel en waren de wondjes keurig dicht, hup zadel er weer op en ze zaten er weer.
We leggen het zadel nu super ver naar achteren (op aanraden van de zadelmaket van Hulsebosch)... Dus achter de schouderbladen en dan nog 5cm verder. Na het rijden sponzen we met koud water af onder de singel en de wondjes zijn al ruim een week dicht Haha! We hebben toch nog maar een katoene singel aangeschaft, maar momenteel zit toch nog maar even die neopreen eronder en het werkt perfect OK dan!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:43

Mijn pony (heel mager smal arabisch typetje) had het ook altijd. Ik had een hele zachte leren singel, maar nog kreeg ze schuurplekken.
Toen kocht ik een neopreen singel en het was over! Omdat onze dikke Shet en dik Welshje er ook last van hadden heb ik ook een neopreen singel voor hun gekocht en ook daar was het over!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:56

Ik doe nu de eerste singelstoot een gaatje losser en ik heb het idee dat het wel wat verbetering geeft. Heb ook even mijn lamsvel er af gedaan want die doet ook niet veel en neemt ook weer meer ruimte in achter haar benen.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:31

Twinklebel schreef:
Ik heb een dressuurzadel, dus kan de singel alleen maar aan twee stoten. Zonder zadel rijden kan niet (zie mijn stukje hierboven). Als ze helemaal dicht is ga ik eerst maar een andere singel proberen en kampferolie.


Ik heb ook een dressuurzadel, maar ik bedoelde dus dat ik de voorste singelstoot aan beide kanten 1 gaatje losser heb. De tweede (en laatste singelstoot) singel je gewoon goed aan. Werkt wel goed bij mij.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 22:33

MarianneR"]
[quote="Twinklebel schreef:
Ik heb een dressuurzadel, dus kan de singel alleen maar aan twee stoten. Zonder zadel rijden kan niet (zie mijn stukje hierboven). Als ze helemaal dicht is ga ik eerst maar een andere singel proberen en kampferolie.


Ik heb ook een dressuurzadel, maar ik bedoelde dus dat ik de voorste singelstoot aan beide kanten 1 gaatje losser heb. De tweede (en laatste singelstoot) singel je gewoon goed aan. Werkt wel goed bij mij.
[/quote]

Kan ik niet doen, zie mijn antwoord op pagina 1. Ik heb een zadel met ingebouwde voorsingel, deze zit bevestigd aan de voorste singelstoot. Als je die losser laat glijd je zadel alsnog naar voren.