artrose. hoe verloopt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 19:36

bij mijn paard is ongeveer 2 jaar geleden vastgesteld dat ze artrose in haar spronggewrichten heeft. ze is nu 13 jaar. zijn er mensen die ervaring hebben met artrose en die weten hoe het zich ontwikkeld. wat kan ik verwachten. dierenarts zei dat ze opzich nog best oud ermee kan worden voordat ze pijn te erg wordt. wat is jullie ervaring hiermee? en hebben jullie voor deze aandoening nog speciale maatregelen genomen, (bv benen warm houden in winter, pijnstillers ed)?
alvast bedankt,

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 23:10


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 23:12

Kevin heeft artrose in beide voorbenen, ik heb het zelf ook in al mijn gewrichten dus we zijn een heerlijk span samen, als hij last heeft heb ik het niet en als ik last heb, loopt hij vrolijk te dansen.
Ik heb Kevin een periode wat suplementen door zijn voer gegeven maar daar kon ik geen verbetering door merken, ik ben daar mee gestopt en ben lekker recreatie met hem gaan rijden, dat ging prima.
Tegenwoordig heb ik een bijrijdster die veel dressuurmatig met hem werkt, zij heeft Z gereden en rijd veel beter dan ik dat kan, en bij haar heeft hij absoluut geen last van het (zware) werk, zodra ik het met hem probeer krijgt hij last. Vandaar dat ik het dressuren afgezworen heb (voor mij zelf dan) en ik geniet nu van hem in het bos.
Ik kan geen echte neerwaartse lijn ontdekken in zijn conditie al heeft hij het in de winter en vooral in het voor en najaar (veel regen en koude wind) veel moeilijker dan in de zomer, dan houdt ik hem ook goed warm en mijzelf ook.
Ik slik zelf ook geen medicijnen, goed warm en droog houden vind ik de beste manier en zodra je merkt dat je paardje last begint te krijgen, stoppen! daar bedoel ik dus absoluut niet mee stilzetten, want daar wordt het alleen maar erger van, maar lekker recreeren en veel stapwerk laten doen.
En zou het later erger worden, dan kan je altijd nog aan de suplementen gaan, maar er zijn ook suplementen die je vooruit al kan geven, dat is maar net waar je voor kiest.
Bij Kevin ben ik er achter gekomen dat hij veel beter in zijn vel zit als hij op de juiste manier gereden wordt, dat scheelt een stuk!
Hij loopt nu een l proef met gemak (bij mij niet hoor) terwijl ze in Wassenaar 3 jaar geleden tegen mij zeiden: ga maar een beetje met hem recreeren maar reken er op dat hij het niet meer lang vol kan houden.............Tja, ze kunnen het ook wel eens mis hebben he!
Wat betreft pijnstillers, als ik merk dat hij pijn heeft, vooral in het voor en najaar, dan geef ik hem wat duivelsklauw, dat kan je bij de paarden drogist kopen, daar zit geen troep in maar alleen maar natuurlijk spul (dacht ik) en dat werkt bij Kevvie het beste, ik wil geen gif meer in zijn lijf, heeft hij al genoeg gehad en ik wil zijn nieren graag in tact houden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!!

Groetjes, Tanja.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 12:07

bedankt voor alle info!
margreet, wat een goed en duidelijk verhaal!
over welke supplementen heb je het dan tanja?
groetjes,
yasmeen