Gezwel onder staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Gezwel onder staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 15:13

Ik heb een schimmel ruin van bijna 4 jaar. Hij heeft al geruime tijd (al van zijn 1 jaar) een gezwel onder de staart. Schimmels hebben wel vaker zulke gezwellen. Dit gezwel blijft groeien. Niet echt snel, maar het wordt steeds dikker. Nu is het ongeveer 2,5 cm doorsnee. Het bevindt zich juist onder de staart niet ver van de staartinplanting. Hij begint zijn staart steeds meer opzij te houden.

Ik heb het toen hij nog jonger was aan mijn vorige DA laten zien en die zei mij van het zo lang mogelijk te laten zitten. Enkel als het moest opengaan moest ik hem contacteren. Nu heb ik een nieuwe DA en ook hem heb ik het laten zien. Hij heeft mij veel uitleg gegeven. Waaronder het feit dat dit een heel vervelende plaats is. Heel moeilijk te naaien, heel moeilijk terug dichtgroeien, een heel belangrijke ader eronder, veel kans op infectie (door de ligging). Hij zou het zeker zo laten, behalve als het zelf zou opengaan. Ik heb hem ook vertelt dat hij zijn staart begint scheef te houden.
Voor mij is het scheef houden van zijn staart geen probleem. Ik gebruik hem vooral voor de recreatie. Dus dat is OK. Maar nu vertelde mij iemand dat het feit dat hij zijn staart scheefhoudt wil zeggen dat zijn ruggegraad ook wel eens scheef zou kunnen groeien. Dit baart mij wel zorgen.
De laatste DA zei ook dat geen enkele kliniek hierop staat te wachten om dat te opereren. Het is slecht gelegen met alle mogelijke gevolgen vandien.

Heeft iemand van jullie dit ook al meeggemaakt? Wat hebben jullie toen gedaan? Zou het kunnen dat de rug ook scheef gaat groeien?
Jullie lezen het, alle info is welkom.
Alvast bedankt!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:19

niet onder de staart, maar ik had wel een schimmel die overal tumoren had en ook eentje bij zijn koker.
Die hebben we uiteindelijk moeten laten weghalen, omdat hij niet meer kon plassen, is allemaal prima gegaan, ook een nare (vuile) plek!

De schimmel is nu bejaard en slijt z'n dagen in een paarden-bejaardentehuis met tumoren en al!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:25

Ik zou hiermee eens naar een goede kliniek gaan, waar ze ook operaties doen en het daar voorleggen. Daar kunnen ze je vast goed voorlichten over de kansen en risico's.
Dat scheefgroeien van die ruggegraat zal zo'n vaart niet lopen, maar echt comfortabel lijkt het me niet voor je paard en als hij het zelf een keer openhaalt is de kans groot dat dat problemen gaat geven denk ik.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:28

De gezwellen die jij bedoelt zijn melanomen of hematomen. Het zijn over het algemeen tumoren die net onderhuids zitten, maar ze kunnen wel naar binnen slaan, zeker in de buurt van de staartwortel.

Hematomen zijn onschuldig, melanomen kunnen ook kwaadaardig zijn, maar dan nog kunnen ze weinig aanrichten.

Bij schimmels komen ze vaak voor, veel vaker dan bij gekleurde paarden, maar het is in principe niet iets waar je je druk om moet maken.

Een van onze merries heeft er een stuk of 30 aan de onderkant van de staartwortel zitten, en die groeien gestaag door, maar ze is inmiddels 20 jaar en dus laten we er niets meer aan doen. ( het is ook niet nodig, maar wel een rotgezicht). Ze heeft er geen last van, maar je moet het goed schoonhouden en de DA bellen als het openspringt.

Voor scheefgroeien hoef je niet bang te zijn, het heeft geen invloed op het bottengestel.