Wat is een hanetred?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 15:57

Hoi!
Wie heeft er ervaring met de aandoening Hanetred?
Is het verstandig een paard met deze aandoening te kopen?
Hoe ernstig is het?

( Bloos ik heb er gewoon nog nooit van gehoord Bloos )


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:59

Mijn instructrice heeft een paard met een hanetred. Hij trekt een achterbeen hoger op dan de andere.
Met rijden heeft hij er niet zo erg veel last van.
Pasgeleden heeft ze nog met hem meegelopen in ZZlicht halve finales NL-kampioenschappen, dus om nou te zeggen dat zo'n paard afgeschreven is...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:04

Afgeschreven niet, maar persoonlijk zou ik zo'n paard niet kopen. Ik zou uberhaupt geen paard met een gebrek kopen, want er is geen hand vol, maar een land vol....

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:08

kijk even verder, koop een paard zondeer gebreken, misschien gaat het op ten duur problemen geven. persoonlijk zou ik het niet doen.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:22

wat is...
Hanetred en kramperigheid zijn aandoeningen aan het achterbeen.

Oorzaak en behandeling....

De problemen hanetred en kramperigheid lijken veel op elkaar, maar uiten zich in verschillende bewegingen.
Het been wordt in rust overdreven hoog opgetrokken (bij kramperigheid) en hoog naar voren geplaatst (bij hanetred ). Dat gebeurt eigenlijk alleen in stap; in draf komt het zelden voor. Een paard met deze problemen heeft bij het van stal komen gewoonlijk een stijve gang.
Men heeft geprobeerd deze kwalen door middel van operaties te verhelpen, maar de resultaten daarvan zijn dubieus. In het algemeen ligt de oorzaak immers bij het zenuwgeleidingssysteem: de zenuwen geven vanuit het ruggenmerg een sterk overdreven signaal door. Daar is niets aan te doen.
Deze aandoeningen behoeven geen belemmering te zijn voor de sportbeoefening.
Voor de hoefsmid zijn ze wel vervelend. Het paard zal bij elke beweging het been terugtrekken. Bij het bekappen en beslaan verergeren de symptomen zich, vooral bij het inslaan van de hoefnagels. De trekkracht kan zo hevig zijn dat het paard omvalt en op de andere zij terechtkomt.
Wij moeten hierbij voor ogen houden dat het paard dit niet met opzet doet.
Om de situatie voor het paard te vergemakkelijken, kan de dierenarts met medicamenten zijn spieren ontspannen.

Afbeelding

Beslag....
Het aanbrengen van het juiste beslag is in deze situatie een groot probleem voor de hoefsmid. Hier herkent men de hoefsmid aan zijn kwaliteiten. Goed omgaan met paarden met deze aandoening is een gave. Je mag nooit kwaad worden. Deze paarden hebben immers geen controle over de extreme bewegingen.
Een hulpmiddel: zet het paard naast een wand, zodat het bij het oppakken van de achtervoeten tegen de wand kan leunen.
De hoefsmid moet zeer rustig te werk gaan, het paard vertrouwen geven en het veelvuldig belonen bij elke beweging die het probeert te maken, ook al is die niet voldoende. Het grootste probleem is dat deze paarden zeer angstig zijn omdat ze altijd ruw zijn behandeld en veelvuldig met de praam zijn bewerkt. Dat werkt natuurlijk averechts.
De hoefsmid moet het paard leren dat het geen kramp krijgt als het zijn voet bij het optillen laag bij de bodem houdt (ongeveer 20 cm van de bodem). Als dit een aantal keren is gedaan, zal het paard rustig worden en snel zelf reageren. Ook de omgeving moet zeer rustig blijven zodat het paard al zijn aandacht op de hoefsmid kan richten.

Een paard dat een aantal keren zo behandeld word, zal het volste vertrouwen krijgen, zijn moeilijkheden verdringen en veel vertrouwen krijgen in diegene die hem behandeld.

bron: www.hoofcare.nl

Of ik zo'n paard zou kopen weet ik niet. Het ene paard heeft er meer last van dan het andere. Op het moment dat de "afwijking" echt zorgt voor een belemmering tijdens het rijden, zou ik het persoonlijk niet doen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:42

nou als dat geen goede uitleg is.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:45

Mikkie heeft al de uitleg gegeven wat het is.
Ik persoonlijk zou zo'n paard niet kopen. Ik hoef geen paarden met gebreken. Kost handen vol geld aan DA e.d. Neuh, er zijn nog genoeg andere gezonde paarden.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:20

bij ons op stal staat ook z'n paard. Er is nog nooit een DA bij geweest (misschien als veulen??) en kan alles normaal behalve voetjes geven. Beest kan mooi lopen ed. en dressuur en springen. Dus als je een perfect paard aangeboden ziet staan die deze afwijking heeft zou ik het gewoon kopen als ik jou was.

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Trick
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:35

Kijk ook even op www.dapbodegraven.nl dan naar paarden en daarna naar artikelen daar staat ook een hele goede uitleg, misschien niet onverstandig om dat ook eens te lezen.

Many people will walk in and out of your life, but only true friends will leave footprints in your heart!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:47

Mijn friesje had het ook als veulen, maar toen hebben ze helaas de pees/spier Verward doorgesneden

Ze heeft nu geen hanetred meer, maar als sportpaard is ze ook niet meer geschikt, want haar achterhand zal altijd zwak blijven.
Ik start nu lekker met haar, maar waarschijnlijk rond de M zal ze het werk niet meer aan kunnen, ik hoop dus dat ik ooit het Z haal Bloos Schijnheilig Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:49

Is het niet zo dat je officieel niet eens mag starten met een paard met dergelijke ingreep?
of vergis ik me?
met iig een peessnede bij hoefkatrol betekend dat je niet meer mag starten, zover ik me goed herriner.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:28

O Jee!!!

Daar heb ik nog nooit van gehoord, volgens mij is überhaupt zo'n ingreep bij een hanetred niet meer mogelijk, ivm snijden in een gezond dier Verward

Ik weet iig van niets Verward

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:23

foutje
Laatst bijgewerkt door laurae op 12-04-04 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:24

Ik heb ook begrepen dat na een peessnede er niet meer gestart mag worden met het paard

heeft overigens iemand ervaring met het uitbrengen van een paard met een hanetred op een wedstrijd? ik ben benieuwd hoe dat beoordeeld wordt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:33

In de dressuurring wordt hanetred geteld bij de onregelmatigheden (wat het ook is), daar verlies je dus punten op, wanneer je paard dit in stap of bij het achterwaarts gaan vertoond.
Aan de andere kant, mijn moeder heeft een paard gekocht dat kramperig is, maar wel t/m Z2 is uitgebracht door de verkoper, en dat met niet al te veel problemen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:26

Een hanetred is een regelmatige onregelmatigheid, en kan inderdaad flink wat punten kosten in de dressuurring. Het ligt er dus een beetje aan waar je het dier voor wilt gaan gebruiken.
Maar ook in de dressuur lopen er paarden op hoog niveau met een hanetred. Maar wil je zekerheid dan zou ik op zoek gaan naar een ander paard.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:04

Er zijn diverse 'beroemde' dressuurpaarden met een hanetred, kan er even niet opkomen maar als je de zoekfunctie gebruikt zal je er genoeg over kunnen lezen. Hanetred is louter een schoonheidsfoutje en ik zou de koop daarop zeker niet laten afhangen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:22

ik heb ook een ;paard met hanetred,
vast staat, dat het paard er zowiezo minder door waard is!
alleen voor de sport maakt het niets uit ( behalve voor de dressuur)
ik heb met mijn paard de deurne cursus afgerond, niks geen problemen mee gehad, en als ik echt dressuurmatig goed train, dan word het probleem ook steeds minder zichtbaar, of zelfs helemaal niet!
zodra hij het gewicht beter op de achterhand heeft, word de hanetred beduidend minder!
ik heb met hem gesprongen en ik heb met hem L gecrossed , met meer als genoeg punten voor het M , ook in de cross geen problemen met hem gehad

de reden dat ik dit paard dus ook ga 'verleasen' en niet verkoop, is dus ook die hanetred, ik ben veels te bang dat mensen het op een gegeven moment toch beu zijn of bang worden (gemaakt!!!) en het dier zo in de handel komt
terwijl mijn beestje er totaal geen last van heeft
elke cross heb je twee keer een veterinaire controle, als mijn paard er daadwerkelijk last van had, dan was ik al lichtelijk n keer gediskwalifceert geweest,nietwaar Knipoog ?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:22

mobick schreef:
Er zijn diverse 'beroemde' dressuurpaarden met een hanetred, kan er even niet opkomen maar als je de zoekfunctie gebruikt zal je er genoeg over kunnen lezen. Hanetred is louter een schoonheidsfoutje en ik zou de koop daarop zeker niet laten afhangen.


daar ben ik het dan dus ook helemaal mee eens !

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:05

De foto die getoond is is een krampentrekken, niet te verwarren idd met hanetred. Wij hebben beide 'gevallen' op stal staan, dus weet goed het verschil. De krampentrekker is probleemloos uitgebracht tot Z-niveau.
Het paard met hanetred wordt nu uitgebracht in ZZ-licht met 14 winst.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse en 74 bezoekers