Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:57

Ik vraag me af, of het 'luchthappen' of ze daar door minder lucht binenn krijgen ??

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:38

Mijn 12 jarige ruin is een zeer fanatieke luchtzuiger, vooral met voeren . 4 maanden geleden zijn er zware maagproblemen geconstateerd bij hem.Na medicatie gaat het veel beter, hij zuigt minder en vooral minder fanatiek . Alleen als ik met een van de andere paarden bezig ben is het vooral zuigen om (negatieve) aandacht te trekken.
Ik heb wel ongeveer alles aangepast aan zijn kwaal. hij kan naar buiten kijken over een ketting, (deur pakt hij meteen vast) staat zoveel mogelijk overdag op het land (s'nachts vindt meneer niet prettig), voer in losse rubberen bak op de grond, drinkbak achterin uiterste hoekje. En vooral geen onnodige stress, dit irriteert zijn maag en stimuleert het luchtzuigen.
Hij heeft er nooit koliek van gehad en is nooit te mager geweest.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:59

Heb niet het hele topic gelezen, dus t zal vast al gezegd zijn. Maar luchtzuigen doen paarden niet uit verveling! Ze doen dit om pijn in hun spijsverteringskanaal te verminderen. Dus dat is het probleem wat je aan m oet pakken. Niet de verveling. Zorg voor voldoende beweging en geneg ruwvoer. Het isniet raar dat veel paarden die veel op stal staan er last van hebben, aangezien het hele spijsverteringsstelsel van het paard gebouwd is om lopend te eten, en dan kleine beetjes tegelijk. Bij de meeste krijgen ze 2x hooi en een hele buts bix in 1x. Das funest. Het nadeel is alleen dat ze er verslaafd aan kunnen raken. (is net roken) En dat betekend dat ze t blijven doen ondanks dat de maag/darm problemen weg zijn. Dus als je een luchtzuiger hebt, laat dan eerst nakijken of er iets fout zit, en doe daar wat aan. Je kan het gevolg wel wegnemen, maar het is beter om de oorzaak weg te nemen!

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:36

Hoi ik heb een fjordenhengst van 15 jaar en zuigt al 10 jaar lucht. Een luchtzuigband past hij niet i.v.m een te dikke hals. We hebben z'n stal nu met schrikdraad afgezet bij de trailies en de deur. Hij krijgt z'n voer op de grond in een emmer en water staat ook op de grond in een emmer dit staat te laag om op te zuigen en dit is voor hem de ideale oplossing.

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:21

ik heb nu ook pas een paardje gekocht die zuigt, ze is nog niet ingereden en pas 3 jaar, zou er nog kans zijn dat ze ermee kapt?? ik heb wel een band, een miracle namaakband maar die moet ze alleen aan als ze in de bak staat (ik heb het voorrecht dat ze achter myn huisje staan ) ze staat ook niet alleen. tsja... ik heb stille hoop (al istie wel heel stil na al jullie verhalen )

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:34

Ik heb mijn merrie 5 jaar geleden gekocht en zoog altijd lucht....

In de zomer deed ze het af en toe en winterdag in de box constant....


Paard zat niet lekker in haar vel en het heeft een jaar geduurd voor de weer wat glans in de ogen had. Na een jaar was eht luchtzuigen al voor 75 % verminderd....


Cribox op alles in de box, veel weidegang en onbeperkt 1e klas kuilvoer....

Nu 5 jaar later zuigt ze af en toe nog lucht op de waterbak, na het bix eten,maar als ik zorg dat er cribox op zit dan blijft ze er af.....dus het kan zijn dat ze weken niet zuigt...maar als de kans er is, en er geen cribox op de bak zit, dan zuigt ze een paar keer en gaat dan lekker kuil eten.......


Een hele verbetering......Wat stalklimaat, verzorging, onbeperkt ruwvoer al niet kan doen....

Ik kan me best voorstellen dat maagproblemen een oorzaak zijn, bij weinig ruwvoer werkt het maagzuur veelal op de maagwand ipv op het ruwvoer zelf, dat je daar last van de maag van krijgt lijkt mij logisch.....

Dus onbeperkt ruwvoer helpt voor de verveling en voor de werking van de maag/darmen....

Mager of koliek heeft ze nog nooit gehad ivm het luchtzuigen...

wel koliek na bevalling ..van de pijn aan de baarmoeder...

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:45

Heeft er misschien iemand een pony die van het luchtzuigen heel dik wordt?

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 02:34

Mijn paard is ook een luchtzuiger. Ik heb ook asl van alles geprobeerd.
Crobbox smeren, op dn duur deed hem dat niets meer! Allerlei halsbanden geprobeerd ook die miracle collar(van leer).
Moest die band maar zo strak mogelijk doen met als resultaat blijvende kale plekken!!! en witte haren plus nog eens een paard die met een achterlijke halshouding op stal staat en waar niet mee te rijden was.
Klieren van de hals werden dik met als gevolg dat mork zijn afvalstoffen niet kwijt kon.
Mork staat nu al 4 jaar zonder band en ik heb er een gezonder en blijer paard van.
Ik zorg voor genoeg beweging en afleiding. Daarnaast geef ik hem( als hij op stal staat) dagelijks verspreid 4 tot 6 plakken hooi en heb ik hem van het kuilgras afgehaald. Omdat ik gelezen heb dat kuil al een soort van vertering heeft ondergaan waardoor darmen minder hoeven te werken. Hooi is gewoon ruw en dus moeten de darmen goed werken om dit te verteren.( ivm ontstaan van koliek). En hij blijft bezig zodat hij niet in de verleiding komt om aan zijn drinkbak te gaan zuigen.
Mork zuigt alleen als hij te eten krijgt en dan op zijn waterbak. Hierdoor heeft hij helemaal versleten voortanden gekregen
Ik moet zeggen hij doet het al helemaal niet als hij op het land staat maar op stal dus gewoon alleen met eten of als mn kinderen heerlijk met plastic tasjes en appels etc voor zijn stal staan te zwieren. Het is in de 9 jaar dat ik hem heb nu de afgelopen 4 jaar echt minder geworden. Ik negeer hem ook als hij staat te zuigen hij houdt dan vaak ook op en begint dan aan zijn hooi.

Mork heeft 1 maal erge koliek gehad waaraan hij succesvol is aan geopereerd. Die stress en spanning wens ik niemand toe!
Maar in Utrecht vertelde ze mij dat het niet door het luchtzuigen kwam. Er zat wel lucht in zijn darmen enzo dit kwam door vertering van voeding, daarnaast bleek er ook een verstopping te zitten door stro.

Ik geef Mork dagelijks lijnzaad om alles lekker soepel te laten verlopen in zijn darmen. Ik ben extra waakzaam in de winter als paarden minder drinken, dan geef ik extra slobber. Dit op advies van mijn eigen DA. Ik beweeg mijn paard dagelijks. Ik laat hem nooit zomaar een dag op stal staan. Zoals sommigen bij ons dus wel doen en dus vaak de DA kunnen gaan bellen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:42

Ik had al eerder een topic geopend over een luchtzuigoperatie, maar er werd me toen verteld dat deze verboden is in nederland.

maar een vriendin van mij heeft haar paard toch echt gewoon ongeveer een maand geleden bij een zeer goede kliniek legaal haar paard laten opereren. Dus ik kan me niet voorstellen dat dit verboden is.

Hoe lang duurt het voordat je kunt zien of de operatie geslaagd is? want het slagings percentage is 70% geloof ik.

We zijn nu een maand verder en het gaat hardstikke goed.
Het paard staat veel op de wei, krijgt voldoende ruwvoer en krijgt ook een middel tegen maagzuur bijgevoerd.

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:54

BonnYPonY schreef:
Heeft er misschien iemand een pony die van het luchtzuigen heel dik wordt? Of dikker?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:47

Amvbeek schreef:
Ik had al eerder een topic geopend over een luchtzuigoperatie, maar er werd me toen verteld dat deze verboden is in nederland.

maar een vriendin van mij heeft haar paard toch echt gewoon ongeveer een maand geleden bij een zeer goede kliniek legaal haar paard laten opereren. Dus ik kan me niet voorstellen dat dit verboden is.



Een illegale handeling van die dierenkliniek. Of had het betreffende paard pakweg iedere drie dagen een levensbedreigende koliek, was er sprake van een extreem mager paard dat onherroepelijk dood zou gaan en was er sprake van ondraaglijk lijden van het paard. Of baalde de eigenaar gewoon van een luchtzuigend paard. Meestal is het dat laatste.
139
Besluit van 25 januari 1996, houdende
aanwijzing van en regelen omtrent toegestane
ingrepen bij dieren (Ingrepenbesluit)
Staatsblad
van het Koninkrijk der Nederlanden
Jaargang 1996

Op advies van de Commissie voor de Toetsing van Wetgevingsprojecten
(GTW) wordt hieronder een (niet uitputtend) overzicht gegeven
van ingrepen die in de praktijk worden uitgevoerd en die na inwerkingtreding
van dit besluit in ieder geval verboden zijn.
Voor gezelschapsdieren kan gedacht worden aan:
– amputeren van de nagels bij katten;
– veranderen van de stembanden bij vogels, honden en andere dieren;
– couperen van de oren bij honden;
– ter verhindering van het vliegen bij vogels uitvoeren van patachyectomie,
tenectomie/tenotomie of neurectomie;
– anaalzakextirpatie/stinkklieroperatie bij honden en fretten;
– amputeren van een ongepigmenteerd derde ooglid bij honden;
– corrigeren van een knikstaart bij katten;
– verwijderen van huiddelen bij honden.
Bij zogenaamde produktiedieren gaat het met name om:
– slijmvliesresectie bij runderen;
– tongpuntamputatie bij runderen;
– verkorten van de staart bij runderen;
– zoekstieroperatie;
– zoekramoperatie;
– verwijderen van stinkklieren bij bokken;
– ingrepen bij paarden:
blisteren;
zenuwsnede;
nicteren van de staart;
cornage-operatie;
kribbebijter-/luchtzuigeroperatie.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:53

Ik kan me niet voorstellen dat die kliniek zoiets illegaal zou doen. en ik ga hier niet de naam van die kliniek op internet verspreiden ik heb zelf niets dan goede ervaringen met deze kliniek.
Je kunt me eventueel pb-en dan kan ik je het telefoonnummer van de kliniek geven dan kun je ze bellen voor een verklaring

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:11

Ik heb dat Koninklijk Besluit gewoon gekopieerd hoor. Ik heb het niet verzonnen.

En ik kan het me helaas heel goed voorstellen hoor.
Van heel veel klinieken. Een cornage-operatie is ook verboden tenzij sprake is van levensbedreigende situaties. Maar toch ken ik in mijn omgeving legio paarden die door diverse klinieken zijn geopereerd aan cornage. Terwijl voordien slechts sprake was van een licht fluitend geluid.

Zelfde geld voor zenuwsnedes... Tel eens voor de grap hoeveel paarden met een zenuwsnede hier op pakweg bokt gemeld worden.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:53

Ik geloof je ook wel, maar ik vind het gewoon vreemd dat het dan toch gebeurt, ik ken wel meer paarden die deze operatie ondergaan hebben, ook bij andere klinieken en dat geld ook voor zenuwsnedes.

voor het paard van die vriendin van mij gelde dat die vaak last had van koliek tenzij hij een luchtzuigband droeg. Maar die band, daar kan ik me ook niet van voorstellen dat dat fijn zit voor zo'n paard.

maar goed waarom is die operatie verboden dan? is het zo'n vervelende ingreep voor het paard? Want haar paard lijkt er niet ongelukkig door en de ingreep geneest erg snel.

ik heb begrepen dat er een stuk spier weggehaald of ingekort wordt om het luchtzuigen moeilijker te maken.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:33

heeft er iemand ervaring met paarden die enkel (weinig tot zeer weinig) lucht zuigen als ze gevoederd worden?
Gelieve mij dan te mailen op cafuke@hotmail.com of een pm'tje te sturen of je kan ook altijd een berichtje na laten in dit topic.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:38

Mork schreef:
. Daarnaast geef ik hem( als hij op stal staat) dagelijks verspreid 4 tot 6 plakken hooi en heb ik hem van het kuilgras afgehaald. Omdat ik gelezen heb dat kuil al een soort van vertering heeft ondergaan waardoor darmen minder hoeven te werken. Hooi is gewoon ruw en dus moeten de darmen goed werken om dit te verteren.


Ik heb mijn paard ook van het kuil afgehaald en op zoveel mogelijk hooi gezet. ik heb al van een paar dierenartsen gehoord dat kuil helemaal niet goed is voor luchtzuigers. het is gewoon te zuur. niet alle paarden kunnen daar tegen en omdat luchtzuigers vaak al last hebben van het maagzuur, maakt kuil het alleen maar erger.

.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:13

jollyjoker schreef:
Mijn 12 jarige ruin is een zeer fanatieke luchtzuiger, vooral met voeren . 4 maanden geleden zijn er zware maagproblemen geconstateerd bij hem.Na medicatie gaat het veel beter, hij zuigt minder en vooral minder fanatiek

Interessant. Ik heb datzelfde vermoeden bij mijn merrie. En die doet het ook voornamelijk bij het voeren. Dit paard is echt altijd een stresskip geweest voordat ze bij mij kwam. Ze kreeg ontzettend veel krachtvoer en ik vermoed weinig ruwvoer. Wat rijden betreft werd van haar gezegd dat ze erg snel (lees heet) was. Het zou me ook niets verbazen als dit paard weinig in de wei kwam want ze kon vreselijk weven in de meest ernstige vorm: heel snel ijsberen, onderhand tegen de muren omhoog. Dit was een typische kandidaat voor een maagzweer.

Nu ze van mij is voer ik haar heel anders. Ze is om te rijden ook heel kalm en rustig, fijn paard om mee buiten te rijden. En uiteraard komt ze veel buiten met de andere paarden. Maar dat wil niet zeggen dat dit maagkwaaltje weg is nu. Hoe zijn ze bij jouw paard er achter gekomen van de maagproblemen?

droebel schreef:
Mork schreef:
. Daarnaast geef ik hem( als hij op stal staat) dagelijks verspreid 4 tot 6 plakken hooi en heb ik hem van het kuilgras afgehaald. Omdat ik gelezen heb dat kuil al een soort van vertering heeft ondergaan waardoor darmen minder hoeven te werken. Hooi is gewoon ruw en dus moeten de darmen goed werken om dit te verteren.


Ik heb mijn paard ook van het kuil afgehaald en op zoveel mogelijk hooi gezet. ik heb al van een paar dierenartsen gehoord dat kuil helemaal niet goed is voor luchtzuigers. het is gewoon te zuur. niet alle paarden kunnen daar tegen en omdat luchtzuigers vaak al last hebben van het maagzuur, maakt kuil het alleen maar erger.

.

Kijk, goed dat ik dit nu weer lees. Mijn merrie krijgt ook veel kuil. Ik moet dus voor haar hooi aanschaffen. Toch een topic waar ik iets aan heb.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:25

Interessant. Ik heb datzelfde vermoeden bij mijn merrie. En die doet het ook voornamelijk bij het voeren. Dit paard is echt altijd een stresskip geweest voordat ze bij mij kwam. Ze kreeg ontzettend veel krachtvoer en ik vermoed weinig ruwvoer. Wat rijden betreft werd van haar gezegd dat ze erg snel (lees heet) was. Het zou me ook niets verbazen als dit paard weinig in de wei kwam want ze kon vreselijk weven in de meest ernstige vorm: heel snel ijsberen, onderhand tegen de muren omhoog. Dit was een typische kandidaat voor een maagzweer.

Nu ze van mij is voer ik haar heel anders. Ze is om te rijden ook heel kalm en rustig, fijn paard om mee buiten te rijden. En uiteraard komt ze veel buiten met de andere paarden. Maar dat wil niet zeggen dat dit maagkwaaltje weg is nu. Hoe zijn ze bij jouw paard er achter gekomen van de maagproblemen?

[/quote]

hey,
ik las dat je merrie ook lucht zuigt als je haar voederd...
Wanneer en waarom heb jij de keuze gemaakt om een merrie te kopen die luchtzuigt of wist je het niet als je haar kocht?
en is het echt een nadeel om zo'n paard te hebben, of valt het allemaal te relativeren?

summie

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-08-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:42

Ik heb mijn merrie gekocht bij de fokker en ik wist dat ze lucht zoog daar was de prijs ook naar anders had ik haar vanwege haar afstammeling nooit kunnen betalen. Met het luchtzuigen heb ik niet zoveel problemen en zij al helemaal niet. Ook in de sport doet ze het erg goed en dat heeft in mijn omgeving ervoor gezorgd dat een hoop vooroordelen over luchtzuigen ineens niet meer zo belangrijk zijn. Luchtzuigen hoeft dus niet echt een probleem te zijn. Lees wel dit is mijn ervaring, ieder paard is weer anders......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:39

summie schreef:
Ik heb mijn merrie gekocht bij de fokker en ik wist dat ze lucht zoog daar was de prijs ook naar anders had ik haar vanwege haar afstammeling nooit kunnen betalen. Met het luchtzuigen heb ik niet zoveel problemen en zij al helemaal niet. Ook in de sport doet ze het erg goed en dat heeft in mijn omgeving ervoor gezorgd dat een hoop vooroordelen over luchtzuigen ineens niet meer zo belangrijk zijn. Luchtzuigen hoeft dus niet echt een probleem te zijn. Lees wel dit is mijn ervaring, ieder paard is weer anders......

idem hier. Dat paard was eigenlijk heel duur vanwege haar afstamming. Ik heb haar voor heel weinig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:40

Ik heb bewust een luchtzuiger gekocht. Omdat het een goed paard is qua afstamming en ze prachtig loopt. En verder viel ik op haar eigenwijze karakter. Ik heb wel korting gekregen vanwege het luchtzuigen, maar desondanks was ze nog duur zat.

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:34

Ik heb dus ook een luchtzuiger, dat deed ze al vanaf dat we haar kochten! Toen hebben we alles op stal zo gemaakt dat ze er niet aan kon luchtzuigen, ook heb ik haar zoveel mogelijk buiten gezet en beweging gegeven. Sinds vorig jaar is ze dan toch gaan luchthappen, dit deed ze ook in de wei! Nu staat ze bij andere paarden en is het luchthappen al een stuk minder, maar het luchtzuigen helaas niet! Na het eten, zoekt ze iets op om te gaan luchtzuigen. En dan gaat ze ook heel lang staan luchtzuigen..

Maar nou vraag ik me af, kunnen ze van het vele luchtzuigen nou dikker worden?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:43

BonnYPonY schreef:
Maar nou vraag ik me af, kunnen ze van het vele luchtzuigen nou dikker worden?


Haha volgens mij niet. Sommige mensen vinden dat luchtzuigers er juist mager van worden. Maar ik heb ook een luchtzuiger die eerder te dik is dan te mager. Volgens mij komt dat gewoon van het goede leven

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:33

Ik vroeg me af of er al iets bekend was van het luchtzuigonderzoek.
In de zomermaanden gaat het met mijn paard goed. Op land doet hij het niet. Maar zodra hij op stal komt, en wij in de buurt blijven dan gaat die te keer. Het wordt zelfs erger als ik op stal komt.
Hij is het pas gaan doen op 4-5 jarige leeftijd. Heeft hij tijdelijk op een manege gestaan, naast een luchtzuiger, en hij kreeg meer aandacht van mensen als hij het deed. Zo is mijn paard het gaan doen.
Ik baal er heel erg van.
Met de band om doet hij het niet, die vind hij heel vervelend.....
Maar ik zou het prettiger vinden als mijn paard zonder band kan staan, en als het nou met een middel te verhelpen is.... Dan heb ik dat er wel voor over, vandaar dat ik benieuwd ben naar de uitslag....

summie

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-08-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:00

Mijn paard staat zonder band want als je die band om doet moet ie zo erg strak daar word je niet vrolijk van bovendien kreeg ze er wondjes van die je nu na 2 jaar nog kan zien er groeit namelijk geen haar meer op. En als ze die band om heeft staat ze me ook echt zo aan te kijken wat flik jij mij nou??? Ben jij gelukkig nou ik niet hoor ........laat mij lekker luchtzuigen !!!! IK blijf erbij ik heb er geen problemen mee hoor. En van dat onderzoek heb ik nog steeds niets gehoord, alleen maar uitstel en uitstel. Mijn paard doet het niet in het weiland alleen maar op stal puur voor de aandacht en rondom het eten, ik heb mijn stalgenoten gevraagd om haar een pluk hooi of kuil te geven als ze staat te zuigen om aandacht en dat werkt.