Hoe zien bloedwormen er uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellowfreaky

Berichten: 111
Geregistreerd: 27-02-04

Hoe zien bloedwormen er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 13:47

Misschien een rare vraag, maar de titel zegt genoeg toch?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:28

ik heb een x een plaatje gezien in een topic kan hem alleen niet vinden

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:07

Volgens mij zijn ze klein, 2-4 cm ofzo, dik en rood/bruin.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:01

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.farnamhorse.com/care/lg_strongyles.htm

Foto van Stronglyden:

Grote Stronglyden of bloedwormen kunnen aderbeschadigingen en hersenbeschadigingen veroorzaken als je je pony niet behandelt. Ze leiden tot bloedarmoede. Dierenarts bellen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:04

Ik heb ze toevallig van de week in real life gezien.

Ze zien er rood en heel dun uit, een beetje zoals wormpjes voor je vissen in het aquarium.

Het desbetreffende paard heeft ze uitgepoept na een wormenkuur.
Na de ontdekking van de wormen zijn we met een drol naar de DA geweest voor een ontwormings advies.

De eigenaar heeft een kuur meegekregen van Equimax en moet die over 2 weken weer geven. Dan ff kijken hoe het gaat en anders natuurlijk nog even bellen of langsgaan voor een eventuele verdere behandeling.

Neem dit wel serieus, mijn vriendin haar paard is er destijds heel lang ziek van geweest.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:21

ik vrees dat het hier gaat om een naam die veel misverstanden oproept : een 'bloedworm' is (nog) geen echte worm, maar wel de larvaire fase van een strongylussoort. de volwassen vorm in de darmen veroorzaakt de 'normale' wormklachten, diarree, darmontsteking ed, maar de larvaire fase (´vóór de worm volwassen is dus) zit in bepaalde bloedvaten, kan daar ter plaatse veel schade aanrichten en ook ernstige kolieken veroorzaken door afsluiten van bepaalde darmbloedvaten.
een 'bloedworm' kan dus nooit in de mest worden gezien. de volwassen vorm eventueel wel, en de eitjes kunnen via een mestonderzoek worden opgespoord.
maar vermits strongylus één van de meest voorkomende wormsoorten is bij paarden, moet je zeker jonge, nog niet goed geïmmuniseerde dieren regelmatig ontwormen, juist om die larvaire gevaarlijkste fase te voorkomen/beperken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:08

ik heb tussen de matten in de stal van mijn paard ook wel eens wormen gevonden die beetje rood van kleur waren en niet zo groot zullen dit paardenwormen zijn of gewoon wormen die op de viezigheid van de matten afkomen? Er lag nl vaak nat hooi in die hoek

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:11

Ja Ingeo. Dit was ook wa ik hoorde , mijn paard had er last van DA is gekomen en zei wa je zei.Alleen te zien bij bloedproef.