*peesprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kellym
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-01 14:47

Mijn paard heeft een verdikking aan zn pees en een opgezette kogel maar ze loopt hier verder niet kreupel op.gister heeft de veearts ernaar gekeken en gezegd dat ik maar een een scan moet laten maken.Het heeft geen haast zegt ie.tot die tijd kan ik gewoon rijden(rustig).als je haar net van stal haalt is t t dikst als ze beweging heeft gehad is t dunner of zo goed als weg.ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.


Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 09:48

Als je doorrijd kan het erger worden, ik zou alleen stappen totdat de scan is gemaakt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:30

Heeft hij het niet over koel houden gehad. Toen wij nog in de sport zaten hebben we dit probleem vaak aangepakt met de waterspuit. En verder zetten we ze toen gewoon op rust. Pezen zijn tere dingen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:51

Als de pees echt beschadigd is, dan sta je voor een herstelperiode van maanden... laat dus zo snel mogelijk een scan maken, en laat hem tot die tijd alleen stappen. Koelen gaat ook erg goed met coldpacks, minder arbeidsintensief en minder kans op mok.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 13:39

Je hebt gelijk heb, inderdaad minder arbeidsintensief. Maar toch ben ik van mening dat je met de waterslang een betere doorbloeding krijgt. Ik heb zelf de ziekte van Quervain, een te dikke pees die in een koker ligt die ook robbelig is. Geeft een knappend geluid.Is een vorm van RSI en kan soms heel veel pijn geven. Ik heb koeldoekjes en een coolingsgel. Maar het beste resultaat heb ik als ik mijn pols onder de kraan steek. Geeft een tintelend gevoel en dat heb ik bij de gel en het doekje niet. Maar ik ben natuurlijk geen paard maar kan natuurlijk wel een beetje vergelijken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 16:05

Bij mijn pony bgint het dus gelijk boven de kogel, ook bij mij is het na het rijden minder dik, dan kun je alle botjes en pezen weer zien zitten. Wat zij je veearts er over? Ik heb er geen veearts bij gehad, omdat hij er geen last van lijkt te hebben en het nog maar drie dagen zo is...
Beweging werkte beter dan koelen bij mijn pony om het dunner te laten worden...

Hoevel kost het laten maken van een scan?

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:44

In de pees zitten zeer weinig zenuwen, dus voelt een paard geen pijn of weinig pijn en dus loopt een paard niet kreupel. (dat kan dus, hoeft niet).

Dat is het gevaarlijke aan een peesprobleem. Een paard voelt ook niet dat ie zichzelf kapot maakt.

Mijn vroegere pony heeft een zeer ernstig peesprobleem gehad en heeft 8 maanden op stal moeten staan (mocht niet in de wei). De totale herstelperiode was 2 jaar, en toen mocht ze nog erg weinig.
In totaal is ze 2 dagen (!!!) zeer licht kreupel geweest.

Dus: laat snel een scan maken en zoek eventueel een andere DA.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, AVdB96, C_estmoi, DJZ, dollyspikkel, ElCid, Facebook, Faniek, Icelandshet, kreekie, Polarize, Sarah_Elise, turtlelito en 21 bezoekers