Ook ik heb artrose vraagjes...

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mirkim

Ook ik heb artrose vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 10:25

Het is nu een half jaar bekend dat mijn Mirkje last van artrose heeft in zijn rechtervoorvoetje. Gelukkig in een niet zo ernstige fase, maar goed, ik doe een boel dingen om uit de weg te gaan... Maar ik heb ook een paar vragen erover;

* Wat doet een paard nu zeer, als het artrose heeft. Hoe gaat dat in zijn werking?

* Een paard losgooien in de bak is volgens mij echt funest voor die beentjes

* Wanneer we gaan halthouden, staat zijn rechterbeen (ook zijn atrose been) altijd een stuk vooruit. Wil dit zeggen dat het pijn doet? Of dat het al zo'n gewenning is, dat hij het gewoon constant doet.

Dit was het eerst Knipoog, misschien dat er straks wel meer vragen weer te binnenschieten Haha!

:){

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:49

Je eerste vraag snap ik niet helemaal..

Je tweede vraag is afhankelijk van wat je met losgooien bedoelt. Als je je paard los zet en hem daar verder met rust laat en zelf laat bepalen of hij gaat lopen is het juist een erg goede vorm van bewegen voor hem.
Over het algemeen genomen heeft een paard met artrose veel last als hij lang stil heeft gestaan, dus als hij bijvoorbeeld net uit stal komt. En heeft hij ook meer last als je hem zwaar gaat belasten, dus zware trainingen enz. En wordt het beter als je hem regelmatig een rustige vorm van bewegen aan kan bieden. Dus bijvoorbeeld een stal met een uitloop, weidegang of een aantal uur per dag los zonder op te jagen of een rustig ritje.

Als hij zijn voorbeen verder naar voren zet wil dit zeggen dat hij hem ontlast.. Dus als hij erop staat zal hij er last van hebben, daarom ontlast hij hem door het been naar voren te plaatsen.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:50

Dit is wat ik ervan weet:

De artrose veroorzaakt pijn bij beweging omdat de botten in het gewricht als het ware tegen elkaar aan "schrapen" door een vergroeiing van het bot, een ontsteking in het gewricht en/of vanwege een gebrek aan gewrichtsvloeistof. Vaak is het een combinatie van meerdere factoren. Vaak wordt voor artrose glucosamine voorgeschreven om de gewrichten te smeren.

Een paard losgooien in de bak is op zich geen probleem, zolang hij/zij niet volledig door het lint gaat. Het beste voor een paard met artrose is echter constante beweging, dus zoveel mogelijk los. De wei is het beste, omdat paarden al grazend steeds stapjes nemen, waardoor dus ook beweging ontstaat.

Dat dat beentje altijd vooruit staat, daar kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:34

Arthrose is meestal ook pijnlijk in rusttoestand, dus als een paard niet beweegt. Als je paard meer gaat liggen dan voorheen, of meer ligt dan stalgenoten is dat ook een teken dat hij last van zijn voet heeft.

Voor het losgooien zou ik hem eerst een minuut of 10 aan de hand "warmstappen".

Kijk voor meer info op www.hoofcare.nl bij hoefaandoeningen, o.a. artrose, overhoef e.d. Niet schrikken van de foto's hoor... zo erg hoeft het bij Mirk er niet uit te zien!

Paarden met arthrose bij de hoefgewrichten willen vaak het achterste deel van hun voet liever belasten dan het voorste deel, heb ik eens gelezen (weet niet of dit waar is). Dat zou kunnen verklaren waarom Mirk zijn voet naar voren zet, dan leunt hij misschien wat meer op het achterste deel.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 12:42

Gadver, Mieke, die foto's... die rontgenfoto's waren erg interressant om te zien... Teken dat Mirk er een heeeeel klein beetje last van heeft, vergeleken bij die foto's...

mbt tot het losgooien... Mirk kent zijn eigen grenzen nog niet echt... Hij gaat echt als een dwaas tekeer in die bak, ook na het rijden. Misschien als hij straks fulltime in het land staat dat het beter gaat Lachen

:){

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie