Vragen over rhino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:40

snoocky, het beste is om met zn alle in te enten, wat met zn 5e veel makkelijker is als om heel een manege over te halen Haha! maar je pony kan het nog steeds krijgen, maar het zal wel minder zijn als hij het krijgt...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:33

Het voordeel van met een hele manege enten is dat je de infectiedruk omlaaghaalt. Het risico dat het virus dan op je bedrijf komt is kleiner.

Individueel enten verhoogt de weerstand van je paard tegen het virus, maar verlaagt de infectiedruk dus niet.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:16

ik heb net gehoord dat alles weer is vrijgegeven

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:32

Dus niet (zie andere berichten onder Rhino-topics).

De pest met rhino is dat zelfs de dierenartsen weinig weten en ook behoorlijk van mening verschillen. Maar bovenal is er gewoon weinig van bekend. Over de incubatietijd verschillen de dierenartsen, over enten, over zovirax...Er is meer geld en meer openheid nodig om goed onderzoek te kunnen verrichten. En los daarvan is het lastig: als je willekeurig paarden bloed af gaat nemen zijn er héél veel die positief op rhino testen, maar dat betekent dan puur dat ze antistoffen hebben aangemaakt doordat ze er ooit mee in aanraking zijn geweest. Pas als ze het uitdragen is het % antistoffen heel hoog. En wat ook knap lastig is is dat een gezond ogend paard ook echt gezond kan zijn maar toch drager. Ik blijf er dus op hameren dat bekendheid geven een must is! (Zonder hysterie vanzelfsprekend!!)

Culemborg here I come!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:01

we mogen nu wel op wedstrijd, maar we moeten aan deze kant van de rivier blijven.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Kiekie

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:38

De dierenarts die nu onze stal behandeld in Eemnes, die ook in goed kontact staat met de dierenarts die de bereden politie heeft behandeld, heeft nu van 10 zieke en 10 "gezonde" paarden bloed afgenomen om dat nader te onderzoeken in Utrecht, om zo meer inzicht te krijgen in het virus.
Dit omdat ze relatief weinig weten over het virus, ze weten wel dat het ieder jaar weer opsteekt tussen november en april. Door het bloed te onderzoeken proberen ze te onderzoeken wat de oorzaak hier van is en hoe het zich verder ontwikkeld. Zo proberen ze een antistof te ontwikkelen, die beter werkt dan het vaccin dat nu in omloop is. Dit beschermd het paard namelijk niet voor 100% tegen het virus, en werkt alleen als de hele stal de paarden laat enten en verder geen kontact heeft met de buitenwereld.

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:35

eefke schreef:
wat ik me afvraag he..

ik zie dat er al op verschillende plaatsen rhino is uitgebroken..
maar is t dan nog niet zo ernstig als vorig jaar de kippenpest ofzo. want dan zouden ze toch al lang maatregelen moeten hebben genomen.. zoals geen paardenvervoer enzovoort.. Verward


In ons geval hebben de paarden geen economisch belang! vandaar dat het ministerie niet moeilijk doen.
Als dat wel zo was geweest, waren er waarschijnlijk al meerdere stallen geruimd en was er een vervoersverbod ingesteld!

Erg krom allemaal. Het virus is er niet minder hardnekkig door!

Neem dus aub zelf je verantwoordelijkheid!

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:04

Ze weten gewoon helemaal geen f*ck! Ze kunnen het EHV-virus wel aantonen maar niet met effe een onderzoekje met zekerheid zeggen of er een neurologische vorm is. En dus is het in de volksmond 'niet bevestigd' en daar begint weer alle onduidelijkheid.

Culemborg here I come!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 13:34

Ten eerste: rhino is lang niet zo aggressief als Kippengriep, Varkenspest, MKZ of wat dan ook nog meer. Daarnaast wordt het op een hele andere manier verspreid dan voorgenoemde virussen.
Vandaar dat ruimingen, vervoersverboden, opstalgeboden etc allemaal compleet overbodig en niet nodig zijn. Blijf aub een beetje nadenken en lees anders nog eens de tekst van de faculteit die als 2e post in dit topic staat......

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:04

Jantien schreef:
Ten eerste: rhino is lang niet zo aggressief als Kippengriep, Varkenspest, MKZ of wat dan ook nog meer. Daarnaast wordt het op een hele andere manier verspreid dan voorgenoemde virussen.
Vandaar dat ruimingen, vervoersverboden, opstalgeboden etc allemaal compleet overbodig en niet nodig zijn. Blijf aub een beetje nadenken en lees anders nog eens de tekst van de faculteit die als 2e post in dit topic staat......


Allemaal waar, maar als het in het belang zou zijn voor de economie, had het ministerie echt wel regels gesteld (ook als het in onze ogen niet zo nodig is!) of in ieder geval een officieel pers bericht geplaatst met daar in voorlichting voor de paardenhouders. (ookal is het een virus dat vaker voorkomt)

Er zijn nu zo veel recreatieve paardenhouders die van niets weten. ( helaas bereiken we niet iedereen met bokt) en moeten we het van geruchten en een enkel berichtje uit de krant hebben.

Zal het het ministerie een zorg zijn!

Laten we dus allemaal maar zelf verstandig zijn.*LOL*

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 17:22

Die hele paniek is gewoon nergens voor nodig, dat heeft niets met een economisch belang te maken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:01

Mee eens, paniek is nergens voor nodig, meer duidelijkheid wel. Als er meer geld voor onderzoek zou zijn, zouden we misschien eindelijk meer weten. Bijvoorbeeld vast kunnen stellen met zekerheid dat het om de neurologische vorm gaat. (en dan bedoel ik binnen een redelijke termijn)

...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 10:45

Ook dit bericht is veranderd in een gewoon bericht gezien het verloop van de rhino-infectie in NL.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fenders, Marsie2, Veraaaaah en 13 bezoekers