Bevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ebony_94

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-02-04

Bevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 22:18

Hoi Allemaal,

ik weet niet of het al ergens in een topic staat, maar vraag het dan nog maar een keer via deze weg.

mij kleine shet is bevangen(moeilijk lopen, warme hoefjes).

maar wat kan je daar aan doen om het deel sop te lossen, want ik weet dat het nooit meer overgaat, maar het wel zo te krijgen dat het niet meer pijn doet.

De situatie is zo: hij staat als gezeldschap voor mijn paard Ebony. Ze staan aan een weg waar veel mensen langs komen. Natuurlijk is een shetje een oogvanger en ja als die van mij eenmaal door heeft dat iemand iets lekkers bij zich heeft is ie zo bij t hek.
We houden hem nu ook al regelmatig binnen en veel lopen, maar ik vind het zo zielig voor hem.

wie kan mij/hem helpen? alle tips zijn welkom! pb dan even!

ierdereen alvast heel erg bedankt ook namens Polleke de shet!!



[/img]


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:20

Als zijn hoefjes warm zijn is het op dit moment ontstoken. Dan moet de DA komen en krijgt hij een kuur van Quadrisol. Dat helpt tegen de acute pijn.

Voor verdere voorkoming; niet op het land zetten, alleen hooi voeren en verder niks. Als je die situatie niet kan creeƫren (paard moet dus op karig land en niet bijgevoerd worden, alleen hooi) dan zal je je paardje moeten verkopen denk ik. Want zo jaag je 'm uiteindelijk een pijnlijke dood in.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:24

Je kunt ook je paard zetten op nat zand, dit verlicht ook de pijn, en acuut van het land afhalen en op hooi zetten, en elke zomer oppassen en erop tijd bij zijn!

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:20

Niet op het land laten, langdurig geweekt hooi voeren (ook hooi bevat vaak teveel suikers en het gaat in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet om de eiwitten, maar om een bepaald soort suiker), beslist geen krachtvoer; een paar wortels en een enkele appel mag wel.

DA laten komen en pijnstillers geven. Onze pony (ook hoefbevangen geweest, dit maal van hooi!) loopt overdag in de zandbak, lekker nat! en staat 's nachts binnen. In het acute stadium 's avonds nog haar hoeven geruime tijd met koud water afspoelen, dat verlicht de druk en dus de pijn. Dikke laag stro in de stal zodat hij lekker kan liggen.

Laat hem niet in de wei, pas als de wei helemaal afgegraasd is (je kunt ook een stuk afzetten) dan eerst eens een kwartiertje erin en dat langzaam opvoeren, maar zet hem niet in een wei met vers of jong gras, gaat beslist verkeerd.

Als mensen ook in de bak bijvoeren: bordjes ophangen en een extra draad verder naar binnen spannen, dan wordt het in elk geval een stuk moeilijker.

Ook voor je paard oppassen, bordjes ophangen!!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:28

Foto's laten nemen om te kijken hoe ernstig de hoefbevangenheid is, dit kan alleen op foto gezien worden, als het straalbeentje te ver gekanteld is moet je echt aan speciaal beslag..goedkomen doet dat nooit meer..Houd de pony zo schraal mogelijk..

Ebony_94

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 17:10

RosiePosie schreef:
Niet op het land laten, langdurig geweekt hooi voeren (ook hooi bevat vaak teveel suikers en het gaat in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet om de eiwitten, maar om een bepaald soort suiker), beslist geen krachtvoer; een paar wortels en een enkele appel mag wel.

DA laten komen en pijnstillers geven. Onze pony (ook hoefbevangen geweest, dit maal van hooi!) loopt overdag in de zandbak, lekker nat! en staat 's nachts binnen. In het acute stadium 's avonds nog haar hoeven geruime tijd met koud water afspoelen, dat verlicht de druk en dus de pijn. Dikke laag stro in de stal zodat hij lekker kan liggen.

Laat hem niet in de wei, pas als de wei helemaal afgegraasd is (je kunt ook een stuk afzetten) dan eerst eens een kwartiertje erin en dat langzaam opvoeren, maar zet hem niet in een wei met vers of jong gras, gaat beslist verkeerd.

Als mensen ook in de bak bijvoeren: bordjes ophangen en een extra draad verder naar binnen spannen, dan wordt het in elk geval een stuk moeilijker.

Ook voor je paard oppassen, bordjes ophangen!!


Heel erg bedankt hier kan ik zeker wat mee!

de wei is al afgezet altijd zomer en winter.
En borden zat in de wei, ik denk zo in totaal 4 of 5 borden.
maar ja vertel die mensen is dat zij niet de enige zijn die brood voeren. want dan krijg je van a maar eentje kan toch geen kwaad!

Zal er mee aan de gang gaan! lopen doen we al veel nu en idd afspuiten is een goed idee!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:22

Het lijkt me toch dat er al een dierenarts bij is geweest??? Een bevangen pony heeft echt heel erg veel pijn en moet meteen medicijnen!
Heeft de dierenarts gezegd dat het nooit meer over gaat?? Daar heb ik nl echt nog nooit van gehoord!
Lopen is niet altijd goed, de DA moet per paard kijken wat het beste is, ik hoop echt dat er al een DA bij is geweest!
http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:48

Over gaan op de strassermethode,natuurlijk bekappen..!!
De stand van de hoeven is het belangrykste ,dat eten is byzaak...
Apachee was ook hoefbevangen.
Ik ben op de strassermethode overgegaan met haar.
Na een week liep ze nog een beetje op eitjes,maar vanaf de derde week was er niets meer te zien..!!
Het ligt er natuurlijk aan in hoeverre de bevangenheid is..
Maar zelfs in een ver stadium kan dit door deze methode allemaal goedkomen.
Zelfs met het hoefbeen door de wand naar buiten!!
lees op je gemak eens deze site door...
www.rafanteunis.be
Apachee staat sinds drie weken alweer dag en nacht op de wei(met veel gras!!),en het gaat hardstikke goed.
OK dan!

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:43

Mijn shet is ook erg gevoelig voor bevangenheid. Ze staat gewoon op het land maar wel aan een ketting. Hierdoor kan ik bepalen hoeveel gras ze eet (weinig) maar kan ze wel gewoon buiten staan. Aan de ketting staan is geen probleem. Ze staat gewoon met 2 andere paarden in de wei die los staan. Nooit wat gebeurd met de ketting.

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:40

De pony alleen hooi geven, geen brok/haver of zoiets. Als er de mogelijkheid is om in stromend water te stappen/staan moet je dat zeker doen! Dat werkt heel goed, en anders de hele dag regelmatig afspuiten of in de modder zetten een paar dagen. Verder moet je de pony goed warmhouden (ook op stal)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:51

Pocahontas schreef:
Over gaan op de strassermethode,natuurlijk bekappen..!!
De stand van de hoeven is het belangrykste ,dat eten is byzaak...
Apachee was ook hoefbevangen.
Ik ben op de strassermethode overgegaan met haar.
Na een week liep ze nog een beetje op eitjes,maar vanaf de derde week was er niets meer te zien..!!
Het ligt er natuurlijk aan in hoeverre de bevangenheid is..
Maar zelfs in een ver stadium kan dit door deze methode allemaal goedkomen.
Zelfs met het hoefbeen door de wand naar buiten!!
lees op je gemak eens deze site door...
www.rafanteunis.be
Apachee staat sinds drie weken alweer dag en nacht op de wei(met veel gras!!),en het gaat hardstikke goed.
OK dan!


absolute onzin, nummer 1 oorzaak van hoefbevangenheid komt van binnenuit, of dat nu teveel lentegras is, cortisonen, aan de nageboorte staan, het heeft te maken met ontstekings-vergiftigingsreacties, daar liggen wetenschappelijke onderzoeken aan ten grondslag, de strassermethode-natuurlijkbekappen niet, die zijn gebaseerd op onderzoeken van Mustangs in West Nevada (die btw, niet ingereden zijn, niet over asfalt hoeven te lopen, niet hoeven te springen, en als ze al op enig moment in hun leven zwak zijn, ten prooi vallen aan roofdieren-niet echt een dubbelblind onderzoek dus. Maar ja...als het maar de naam "natuurlijk" heeft he)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:12

Niets meer aan mist's reactie toe te voegen...

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:27

[quote="Mist"


absolute onzin, nummer 1 oorzaak van hoefbevangenheid komt van binnenuit, of dat nu teveel lentegras is, cortisonen, aan de nageboorte staan, het heeft te maken met ontstekings-vergiftigingsreacties, daar liggen wetenschappelijke onderzoeken aan ten grondslag, de strassermethode-natuurlijkbekappen niet, die zijn gebaseerd op onderzoeken van Mustangs in West Nevada (die btw, niet ingereden zijn, niet over asfalt hoeven te lopen, niet hoeven te springen, en als ze al op enig moment in hun leven zwak zijn, ten prooi vallen aan roofdieren-niet echt een dubbelblind onderzoek dus. Maar ja...als het maar de naam "natuurlijk" heeft he)


Inderdaad ja!!
De bevangenheid komt van binnenuit,die sluiert al ,al zie je het van buiten niet.
Dit geeft al aan dat ze slechte hoeven hebben.
By iedere verandering van voedsel,te veel aan eiwitten,etc.,kan die steeds weer uitbreken.
Door het probleem aan te pakken waar het zit(slechte hoeven),los je ook meteen het probleem op.
Hoe verklaar jij dat Apachee nu weer vol op de wei staat,zonder weer bevangen te raken?(want geloof me,dat was ze echt wel!!)
En over de mustangs ga ik al helemaal niet discussieren,die galopperen evengoed over rotsachtig gebied en kiezel.
Dit is mijn mening,en hoe jullie erover denken is aan jullie.
Als jullie het KUL vinden ,dan moeten jullie het "natuurlijk"laten!! Haha!

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:09

Sorry Pocahontas, volgens mij draai je oorzaak en gevolg om. Een paard of pony heeft hoefproblemen omdat hij bevangen is (geweest). Daarvoor was er echt niets mis met de hoeven. Hoefbevangenheid is een ontstekingsreactie binnenin de hoef, de oorzaken werden hiervoor genoemd, ik wil daar nog onevenredige belasting aan toevoegen.

Ik kan me voorstellen dat elke doordachte bekapmethode daarna kan helpen. Dus ook de jouwe.
Onze pony is vijf jaar geleden hoefbevangen geweest en is door mijn eigen, doodgewone hoefsmid steeds bekapt. Na ruim een jaar was er niets meer van te zien en niets meer van te merken. Na 2 jaar liep ze beter dan ooit. Helaas is ze afgelopen winter (door hooi) weer bevangen geraakt, nu ernstiger (het wordt elke keer erger) en haar witte lijn is fors verbreed. Ik hoop dat het weer goedkomt.

Ik weet uit Duitse onderzoeken dat hoefbevangenheid met de jusite behandeling (voer, beweging en bekappen) sterk kan verminderen, zelfs overgaan; iets waar tot dan toe eigenlijk niet in werd geloofd.


*toegevoegd: Pocahontas, pas alsjeblieft op met je paard in de wei, het voorjaarsgras is er nog niet echt, dat begint nu pas, vooral als het een paar dagen flink zonnig is, bouwt gras veel suikers op, die dus levensgevaarlijk zijn voor hoefbevangen paarden. Laat je paard niet de dupe worden van welke methode ook, blijf voorzichtig en denk zelf na!*

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:19

Zoals ik al eerder zei ;de stand van de hoeven is gewoon het belangrijkste.
Door het aanhouden van de strassermethode,groeit het hoefbeen weer gewoon paralel met de hoefwand ,omdat ze van achteren platter worden gezet!
Ik wil alleen maar zeggen,by een gezonde hoef ,met een goede STAND,zal het niet (snel) meer terugkeren.
Vandaar dat ik definieer dat bevangenheid ook te maken heeft met slechte hoeven,maar nogmaals,ik bedoel hiermee de stand!!!
Maargoed,hier blyven meningsverschillen over,niet meer dan normaal...
Enne,rosie posie..,opletten blijf je toch!!
Ik ben als ieder andere ook heel erg geschrokken,dat dit met mijn paardje heeft moeten gebeuren.
En zeker blyf je het in de gaten houden,ik let er iedere dag op of ze niet kreupelt,of dat haar hoeven gloeien.

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:35

Ik wil nog even zeggen dat ik verder hier niet meer op reageer.
Ik wil dit topic niet verzieken door discussie of het nou wel of niet goed is,of ik het nu fout heb of niet... Schijnheilig
Ik wens je veel beterschap met je paardje,let op wat ze eet.
Geef haar desnoods pynstillers of ontstekingsremmers ,maar vooral belangryk;zet haar niet op stal!!
Een hoefbevangen paard moet kunnen blyven bewegen,ook al doet haar dit pyn.
Bewegen geeft betere doorbloeding,brengt sneller genezing!
Zet desnoods een stukje af ,waar ze kan blyven lopen,zodat ze niet opgejaagd kan worden door de anderen en onnodig moet gaan rennen en pyn moet hebben!
beterschap!

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:23

Ik ben wel benieuwd naar een reactie van Ebony of er nou wel of geen DA bij is geweest..

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:21

geen weidehooi geven en niet te veel dingen geven

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:23

Op nat zand zetten! Jammer dat het nu niet meer regent haha Knipoog maar spuit het een aantal keer per dag met een tuinslang oid nat. En de hoeven gelijk ook met koud water afspuiten.
En zodra hij het aankan: stappen! Wandelen! Zodat de bloeddoorstroming in de hoeven goed wordt.
mijn verzorgpony kreeg ook een wit poeder, pijnstillend geloof ik. Als dat een beetje werkt meteen met hem gaan lopen, in beweging houden. Ook al heeft ie misschien nog wat pijn, maar het is wel het beste volgens mij.
Zo is mijn verzorgpony echt van de hoefbevangenheid afgekomen, iig had ie geen pijn meer.

Romeo Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, _Margarita_, Nicky1963, paljaslaura en 111 bezoekers