Zachte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:42

Mijn verzorgpaard heeft op dit moment nogal hoefrot (ze staat hier nu 5 maanden en kwam hier met hoefrot aan, was nogal erg, dus het is nu nog niet weg) maar ik was vandaag erg grondig met de hoeven bezig en kwam te de conclusie dat haar hoeven (wat ik wel al eerder had opgemerkt hoor) gewoon VEEEEEL te zacht zijn en al een heel end zijn afgesleten, ze loopt gewoon op een enkele milimeter na op de bal van dr voet... nou komt de 14e wel de hoefsmid weer (we kunnen haar geen ijzers om doen) maar ze heeft de laatste tijd niet zo heel veel gereden, alleen de laatste week... en als ze gereden werd was ik de enige die haar reed..... en ik ben nog al streng (voor mezelf en voor beaut) omtrend het op de wegen te rijden, dit vermijd ik dan ook als ik even kan (en dat gaat ook met gemak, je rijdt zo het bos in, 1x oversteken)
Maar hoe komt het dan in VREDESNAAM dat dr hoeven zo zacht zijn? ik heb dit nog nooit meegemaakt... als ik met de hoevenkrabber over de onderkant van de hoef ga dan trek ik een hele witte streep van afgeschilverde hoef zegmaar, en ik durf te wedden dat als ik dat een paar keer achter elkaar doe dat er dan een hele gleuf zit... Ik ontdekte vandaag ook een barst van boven tot onder in dr achtehoef, maar dat is slechts oppervlakkig. Maar ik word hier een beetje hopeloos van, ze kan dus absoluut geen hoefijzers om omdat ze dan het land niet meer op kan, en ze heeft daarbij ook nog eens last van stalbenen dus ze MOET gewoon het land op, en ja, hoefschoenen vind ik ook zo wat.... hebben jullie misschien tips om wat ik kan doen?

Ik teer haar al 1,5 maand om de dag en vandaag heb ik de hele hoeven nog schoon gespoten en geteerd.. maja, wat kan ik verder nog doen?

ik hoor het graag!

Groetjes Tessa

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:05

als je ze eerst schoonspuit en daarna teerd neemt het teer het vocht (water dus) gevangen in de hoef, dit heeft dus geen zin, gewoon eerst op stal laten staan, en dan teren , niet natmaken..of schoonspuiten,..

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 23:11

had het meer schoon gespoten eigenlijk omdat de straal nogal geschilvert is vanwege de hoefrot, maja, je hebt wel een punt, idd, beter droog teren.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:18

Jodium zorgt ook voor hardere hoeven. Hiermee loop je ook niet het risico dat het vocht in de hoef wordt vastgehouden. Jodium-tinctuur kun je kopen bij de Boerenbond. Elke dag in de hoeven spuiten (na het rijden bijvoorbeeld) en ze worden snel harder!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:59

en een poosje met o.c.t spray behandelen?(verkrijgbaar bij de dierenarts)

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:09

Hoi, je kan de hoeven weken in een zout water oplossing.
(water koken, en flink veel zeezout in oplossen, daarna af laten koelen)
Het zout zorgt ervoor dat het water uit de hoef onttrekt, waardoor ze harder worden.
Veel succes ermee.