Ontwormen.. Heeft dat wel nut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Ontwormen.. Heeft dat wel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 12:52

Bij mij op stal lijk ik de enigste te zijn die om de 2/3 maanden ontwormt (hangt ervanaf wat het doosje zegt). Maar de rest bij ons op stal doen volgens mij 1x in het half jaar.
Van de stalhouders en 1 stalgenootje weet ik zeker dat hun het voor en na de weide-periode doen. Dat zijn dan al 5 paarden. De overigen zijn, op mij na, nog 3 paarden. Het lijkt mij (en wat ik geleerd heb) dat het voor de mijne dan alsnog geen nut heeft, ook omdat het vaak voorkomt dat hij in een andere box staat (wel uitgemest), dus krijgt hij alsnog van de andere paarden wormen hoe vaak ik hem ook zou ontwormen.

Heeft het nou nut? Aan de ene kant lijkt mij niet omdat de anderen wel wormen heeft (oke elk paard (en mens) heeft altijd wormen). Maar aan de andere kant ik ontworm hem wel elke 2/3 maand dan zouden die wormen toch ook weer doodgaan??

Wie kan het mij wat ophelderen??? Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:57

Juist als je paard regelmatig in een andere box staat, zou ik hem wel ontwormen. De kans op besmetting is groter, dus juist wel doen!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:01

hooi!
ik zal je eens even wat gaan vertellen!!
Je paarden moet om de 6-8 weken een wormenkuur hebben...!!!
Het is heel zielig als je het niet doet, want als hij wormen heeft kan hij koliek krijgen!!! En dat willen je toch niet?????
Doen dus!!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:03

Ook (of juist!) al is de kans op besmetting heel groot, altijd bijven ontwormen! In ieder geval beperk je dan de schade in je eigen paard, omdat je hem toch steeds "opschoont". De wormen krijgen dan niet de kans om megagroot te worden, en kunnen minder schade aanrichten.

Extremely rare and Beyond Compare

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:08

Dank je Prompertje, zoiets wilde ik horen. Als ik even nadenk inderdaad, door te ontwormen dood je ze en kunnen ze verder geen schade aanrichten aan longen/maag/darmen e.d.
Ik blijf fijn door ontwormen, zowiezo wel!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:08

Juist zorgen idd dat je goed blijft ontwormen!! Ik heb een paard gehad dat eraan is overleden, dus ben altijd extra voorzichtig. Het is verschrikkelijk dom van die mensen dat ze het maar twee keer per jaar doen, dan kun je het net zo goed laten. Wormen en hun larven kunnen verschrikkelijk veel schade aanrichten, uiteenlopend van bloedarmoede, tot beschadigingen aan de organen. Ik laat een keer per jaar in het bloed ontwormen, de rest geef ik eraquell , en af en toe een equimax (in de weide-maand bijv)
Ik geef ze trouwens om de 6-8 weken. (liever te vaak als te weinig)
Zorg dat je een wormenkuur in de ochtend geeft (ze kunnen er een beetje buikpijn van krijgen) en dat je nooit onderdoseert, want dat veroorzaakt resistentie. (dus zorg dat je het gewicht van je paard weet)

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:10

eeeeuhm nee maaike... ik weet zeker dat er vaker wordt ontwormt. Ik doe met de stalhouders mee en dat is zo 1x per 3 maanden. de rest ook vaker alleen helaas niet allemaal tegelijk zo het zou horen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker