Bindweefsel op het onderbeen; wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Bindweefsel op het onderbeen; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 17:12

Graag vertel ik jullie ons verhaal van Zita en mij en wie weet, hebben jullie nog tips, of niet .... gewoon om het even van me af te schrijven:

Vorig jaar februari (2003) heeft mij pony een wond opgelopen. We weten niet wat er is gebeurd, maar de boer van onze stal vond haar met een wond in de bak, waar ze met een stel andere pony’s in stond. De wond zat op de binnenkant van het rechteronderbeen tussen de hak en de kogel.
Veearts gebeld, die wilde het niet hechten en ze kreeg “nat verband” en antibiotica. Maar dat bleef niet zitten en ze bleef maar stampen met dat been om dat verband eraf te krijgen. Het duurde dus lang voordat het dicht was. Er ontstond daarna gelijk een bult en dat hebben we ook nog een keer opengeprikt omdat we bang waren voor een einschusch-been. Weer antibiotica uiteraard na dat openmaken.
Enkele weken later heeft de veearts er een echo van gemaakt, maar die zei dat alle pezen heel waren en er goed uitzagen.
Na zes weken zag het er nog niet goed uit, wel dicht, maar dikke bult op de plek en besloten naar Utrecht te gaan. Ze liep inmiddels al die tijd kreupel.
In Utrecht hebben ze proeven gedaan met verdoven en foto’s en scan gemaakt. De pezen waren heel, maar het botvlies was beschadigd. Daarvan had ze die dikke bult zeiden ze.
Later ben ik voor controle teruggegaan, weer echo en de bult bleek bindweefsel te zijn. De tijd zou het leren of ze daar last van zou krijgen, omdat het op de pezen zat.
Na een tijdje niets gedaan te hebben met haar (alleen afstappen en koud afspuiten) weer langzaam aan begonnen. Ging eigenlijk prima.
Tot drie maanden later. Zita ging in de rechtergalop (aan de kant van het bindweefsel) moeilijk lopen. Stijf, met van die korte hupjes, nauwelijks buigen in de hakken achter, met haar heup heel erg naar binnen gesteld om het beentje niet onder massa te hoeven zetten. Dit ging steeds erger worden. Er voor gekozen om haar wat rust te gunnen. Hiel niets. Weer aan het werk gezet, omdat we dachten dat het wellicht een spierenkwestie zou zijn.
De boer van onze stal (met veel ervaring) is er van overtuigd dat het in haar lies zit. Ze belast het been wel, maar zet hem kort weg. Hij denkt dat ze een spagaat heeft gemaakt waardoor de binnenkant van haar lies opgerekt is. Je kunt ook nauwelijks haar achterhoeven uitkrabben, want ze durft het beentje niet naar achteren te geven, dat doet zeer.
Nog steeds geen beterschap.
Totdat Zita in draf ook kreupel gaat lopen (tot nu toe was de draf en stap prima!).
Met een fysiotherapeute aan de slag geweest. Zita zat helemaal vast op haar achterhand. Zij denkt dat door verkeerd belasten om het zere beentje te ontlasten, de boel boven vast is gezet. Maar ze denkt wel dat het bindweefsel het primaire probleem is dat op de pezen drukt.
Veearts er weer bijgehaald. Die denkt hetzelfde, maar hij denkt wel dat ze er geen pijn aan heeft, als wel dat ze mechanisch geblokkeerd wordt doordat de pezen niet goed over elkaar heen kunnen bewegen doordat het bindweefsel er op zit. Je kunt namelijk behoorlijk wat druk uitoefenen bij masseren van het onderbeen en de plek, daar reageert ze niet op.
De veearts zegt, ze moet het weiland in en de zon in en ontspannen, dan zou het beter moeten gaan. De hoefsmid (aan wie ik had gevraagd of met eventueel speciaal beslag de druk van de pezen afgehaald kon worden) zegt, zet haar maar in het weiland, fok er een leuk veulentje uit, maar rijden zit er niet meer in, want het wordt alleen maar erger en het bindweefsel wordt alleen maar harder.
Zita heeft 10 dagen op de Metacam (pijnstiller) gestaan, geen verbetering.
Zita loopt nog steeds slecht. Ik ben ten einde raad.
Irene

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:16

Volgens mij meer iets voor medisch.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:23

Ik verplaats het topic inderdaad naar Medisch

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:33

Weiland wil in veel gevallen heel goed helpen.. Als ze er volgens de veearts geen pijn aan heeft dan is t toch t proberen waard? Lekker een paar maanden t land op en daarna kijken hoe het gaat!