verschil tussen mok en wondjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

verschil tussen mok en wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:29

ik vroeg me af hoe je nu kunt zien wanner een paard die korstjes op voeten heeft mok heeft of gewoon een wondje(van aantikken ofzo)

ik heb namelijk een discussie met iemand of het nu wel of niet mok is wat het paard in kwestie aan haar benen heeft.

ze is geschoren aan de benen en staat op een droge weide, geen modder of mest aanwezig. ze wordt om de dag uit de wei gehaalt o mte rijden dus wordt voldoende gepeost maar aan de benen is ze zelden vuil (mede door het scheren) ze heeft nu een korst ( 2 op 1 cm) niet in de kootholte maar op de hoefballen. het stond er ook plots ineens. kan dit mok zijn?

ik heb er mijn twijfels over en denk dat ze zich gewoon heeft aangetikt.

maar kan er zich nu mok ontwikkelen in dat wondje of hoe gaat dat?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:15

ik heb dat ook wel eens gehad zon plekje dacht ook dat het mok was. Heb het voor de zekerheid 1 maal met betadine gewassen en toen een week goed droog gehouden. Toen viel het korstje eraf en bleef er geen smetplek of scheurtje over dus in mijn geval was het een wondje. Even afwachten dus.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:42

Mok is eigenlijk een verzamelnaam voor huidproblemen in de kootholte.
Het kan door veel verschillende oorzaken ontstaan, meestal is de huid daarbij ontstoken (en dan dus rood).
Bacteriƫn komen er vaak bij, ook mogelijk is een schurft-infectie (dan heeft een paard erge jeuk).
Vanuit een wondje kan er dus makkelijk mok ontstaan, omdat de bacteriƫn dan een makkelijke ingang hebben.