Kreupel en warme hoef?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Kreupel en warme hoef?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 18:56

Het paard van een vriendin van me heeft een week op rust gestaan(niet vanwege kreupelheid).
De dag dat ze er weer op stapte, bleek dat haar paard kreupel liep. Dus heeft ze DA laten komen, die constanteerde dat het vanuit de hoef kwam. De hoefbal was erg warm en ze was redelijk gevoelig op de zool. Toen is ze gecontroleerd op een hoefzweer, maar met de tang kwam eigenlijk niet iets duidelijk tevoorschijn. Toen is de zool beetje bij beetje losgesneden en behalve dat de zool een beetje poreus was, was er niks te vinden.
Ze heeft nu al een paar dagen met zo'n zak en natte lappen gestaan, maar het is nog steeds niet goed. Haar kreupelheid wordt minder, maar het hele been wordt dikker en de hoef blijft warm.
Ik geloof dat DA maandag nog komt en bij geen verbetering moeten er dinsdag dus foto's worden gemaakt.
Maar heeft een van jullie eerder zoiets gezien of heeft iemand enig idee wat het is?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:09

Hey spook,
Ik zou persoonlijk toch gokken op een hoefzweer ! mijn paard reageert ook nooit op de viseertang. Doordat het week is geworden kunnen de symptomen wat verzachten, maar een opgelopen been kan zeer zeker ook bij een hoefzweer (had die van mij ook diverse keren!)

Hoe hoger de zweer zit, hoe moeilijker hij sowieso te ontdekken is met een viseertang. Ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn ! ALS het een hoefzweer is in vergevorderd stadium (omdat ze hem niet konden vinden) zou het kunnen dat ie over een paar dagen weer beter loopt, je vreindin zou in dat geval goed de huid boven de kroonrand in de gaten moeten houden, de kans is dan groot dat ie daar uitbreekt !

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 19:13

Ja, dat dacht ik ook al. Omdat het paardje een week op rust heeft gestaan, is het gewoon niet eerder opgevallen dat ze kreupel was. Maar ja, we wachten t gewoon weer af Knipoog