scheurtjes in de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:34


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 00:20

nou, hartstikke bedankt voor jullie antwoorden, ik ga ermee aan de slag

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:36

Biotine helpt bij mijn pony heel goed, duurde i.d.d. wel twee maanden voordat ik resultaat zag, maar nu gaat het super.. Alleen wel een nadeel van de biotine, mijn pony vehaart gigantisch daardoor (per pony verschillend) is er niet nog een andere reden waarom de hoeven zo slecht groeien, slecht doorbloeding door spat o.i.d?
Biotine is dan wel duur, maar helpt zeker wel!

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:02

[quote="carola1"]



De kwaliteit van de hoeven is alleen te verbeteren van binnenuit. Dit houdt dus in dat in sommige gevallen biotine voeren verbetering kan geven. Ook moet je denken aan een ander soort of een ander merk voer. Sommige paarden zijn zeer gevoelig voor bepaalde afvalstoffen die in de brokken zitten. Soms kan verandering van brok al wonderen doen. Het probleem in deze gevallen is dat niemand je een passende oplossing kan aanreiken omdat geen paard gelijk is ,je moet dus gewoon bepaalde dingen uitproberen. Alle smeerseltjes e.d. zijn alleen maar goed voor de verkoper maar niet voor jou en/of het paard.
En last but not least is de hoefsmid natuurlijk een heel belangrijke faktor in deze. Bij een slechte hoefkwaliteit dien hij een ruim passend ijzer te leggen en hij moet hoog nagelen. De onderkant van de hoef is nl. het zwakst en geeft geen houvast. De nagels moeten zeker voor 2/3 deel in de hoef zitten. Hier door zit het ijzer goed vast en gaat de wand niet verder scheuren. Bij slecht beslag wordt de hoefkwaliteit alleen nog slechter. Door twee lippen te gebruiken belemmer je het hoefmechanisme en daarmee de doorbloeding en als gevolg hiervan weinig groei. Dus deze ijzers doen zeker geen goed.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 00:11

Mijn smid was beng dat de hoef meer ging scheuren als ze de ijzers eraf zou halen.
Maar de hoeven van mijn paard groeien erg langzaam.
Achter heeft ze geen ijzers en achter is ze dus ook al 2 kapbeurten overgeslagen. (wel een beetje geraspt)
Dus ik denk niet dat van de ijzers eraf halen haar hoeven sneller groeien (want dat doen ze achter ook niet .ECHT NIET)
Maar ik zal eens kijken naar biotine. misschien helpt het wel.

bedankt voor de adviezen en reacties

loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:00

dat had mijn vorige pony ok gescheurde hoeven.
elke keer nadat je gereden hebt, moet je z`n hoefjes afspuiten en insmeren met hoefvet dat helpt! bij mij in ieder geval

ijoor

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 14:48

Mijn paard heeft precies hetzelfde, ik geef hem biotine en smeer zijn hoeven zeer regelmatig in met Rainmaker. Beide te koop bij de paardendrogist. Echt super!!!!!!