Opgezwollen boven kogel rechtsachter...

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 15:56

Mijn pony is in zijn leven nog maar 1 keer een paar dagen kreupel geweest na een klap van een hek tegen zijn been. Ja echt!
Nu had hij vandaag plotseling (gister had ik geen tijd ivm solliciteren) een zwelling boven de kogel. Het lijkt wel wat op een stalbeen, op dezelfde manier opgezet. Hij loopt er niet kreupel op (ik heb met hem over de weg gestapt, om te kijken of de zwelling minder werd) maar toen hij moest plassen en op de toon van zijn hoef ging staan, was dat been wel instabiel bij de kogel. Hij draaide wat weg naar buiten. Zag er eng uit. Zou hij zich verstapt hebben en een band of pees verrrekt hebben? Ik heb gekoeld na het wandelen met zacht stromend water zodat er een filmpje water om het been ontstond, maar op stal zeggen ze dat je met een harde straal moet afspuiten. Waarom zou dat beter zijn? Massage idee of zo?
Ik was bang voor mok, maar hij heeft alleen maar een paar kleine korstjes van wondjes, zou het toch van die wondjes kunnen komen?
Wie heeft een idee

Ik zou natuurlijk rustig een paar dagen kunnen wachten, wie weet is het zo weg, maar toch...

Alvast bedankt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 19:55

Op wondjes kunnen ze heel heftig reageren hoor. Volgens mij is het daar van.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 20:16

Als je denkt dat het van de wondjes is, dan moet je het been een keer goed wassen met betadine scrub. Voor de dikte stappen en koelen met een niet te harde straal. Het gaat alleen om het koelen dat je moet afspuiten. Als het mok is dan uiteraard niet met water gaan spelen aan dat been, wordt het dus erger van. Als het na ongeveer 3 dagen niet verbeterd of in die tijd verslechterd dan moet je er even een dierenarts bij laten komen. Anders kun je gewoon doorgaan met deze therapie tot het been dun is en het paard goed loopt. Ook als hij niet kreupel lijkt, lijkt me het verstandig om even een paar dagen te stappen. Voor de zekerheid. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Dit is wat ik normaal bij zoiets wat jij nu verteld doe.

Stralend de dag door.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-01 17:13

Vandaag onder het zadel gekeken of hij kreupel liep. Niet dus. Na het rijden (rustig aan gedaan, alleen stappen en rustig draven, geen belastende oefeningen) was het been minder dik. Je kon de ruimtes tussen de botten en pezen weer zien. Toch kwam het later weer wat opzetten. Heb ook nog afgespoten.
Hoe komt dat het door het rijden afslinkt en na het rijden weer terug komt?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie