Droge kuch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Droge kuch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 11:20

M'n shetlandmerrie hoest een paar dagen. Het is begonnen toen de zon echt begon te schijnen en heel heel droog weer werd. Ze staat nu overdag zonder deken en s'nachts op stal met deken. Ze krijgt nu fenegriek door haar voer heen voor de luchtwegen. Het lijkt wel een stofallergei o.i.d. De DA zei ook dat het klonk als een stofallergie. Ze hoest namelijk alsof ze een kriebelhoest heeft. Nu heb ik nieuw stro en hooi gehaald en dat is inderdaad nogal stoffig. Was er zelf al achter dat ik het hooi gewoon nat moet maken, dat ga ik ook zo doen. Maar watmoet ik met het stro... En iemand tips (middeltjes ofzo) die de kriebelhoest een beetje weghalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:04

Een paard met stofallergie op stro zetten is niet zo handig. Wat je kunt doen, is haar een weekje 's nachts buiten laten (desnoods dekje op) en zien of de klachten dan beduidend minder zijn.
Als het idd stofallergie is, dan kun je misschien beter voor een andere bodembedekker kiezen en kuil voeren ipv hooi. Evt. het hooi spoelen voor het voeren.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:16

Het hooi alleen nat maken heeft niet zoveel zin. Je moet het hooi echt een paar uur lang ondergedompeld houden in bv. een speciekuip. Pas dan is het grootste deel van het stof weg.
Als ze ook nog brok oid krijgt, maak dat dan ook een beetje "nat" met water of zonnebloemolie of lijnzaadolie. Is prettiger voor de keel die toch al irriteert. Of een lekkere lik appelmoes door de brok doen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:57

Vervelend dat je nieuwe stro en hooi zo stoffig is. Net wat Simmie schrijft: hooi moet je goed en lang onder water zetten wil het resultaat hebben. Het vervelende is dat ze het dan vaak niet meer lekker vinden om te eten. In jouw geval zou paarden voordroog (dit zit tussen kuil en hooi in) een optie kunnen zijn. Dat is stofvrij.
Zou het stoffige stro nu niet gebruiken voor haar, want daar zal het niet minder van worden. Misschien kan je haar tijdelijk op zaagsel of vlas/hennep zetten. Dan kom je er gauw achter of het hoesten dan snel weg is en weg blijft.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:41

Een heel goedkoop middeltje: Zet haar buiten!!! Dag en nacht!