groei-achterstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

groei-achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 10:53

Een vriendin van mij heeft een veulen van 2jaar en 2maanden aangeboden gekregen. Maar nu is het volgende het geval..ze heeft in haar jonge leventje al veel meegemaakt ..ze is verwaarloosd,heeft bloedwormen gehad waardoor ze ernstig vermagerd was. Ach gut
Het beestje staat nu inmiddels weer bij de oorspronkelijke eigenaar en is weer helemaal gezond...staat lekker in het land. Ze is weer helemaal gezond en heeft er alleen een groei-achterstand aan over gehouden. (ze is nu 1.30m)Ze is helemaal onderzocht...werkelijk alles wat onderzocht kon worden is onderzocht.

Het is de bedoeling dat ze nog voor MINIMAAL een jaar het land op gaat, zodat ze lekker de rust heeft om te groeien enzo.
Nu is mijn vraag wat je zo'n beestje het beste kan voeren om haar zoveel mogelijk te "helpen" met haar groei. Ze krijgt momenteel wat musli & biks met kruiden en lijnzaadolie. En ze staat lekker op het land. (ga in herhaling treden...wordt oud Tong uitsteken Haha! )


Met mn volgende vraag ga ik denk ik een beetje off-topic Bloos Lachen ...maar in hoeverre zal ze haar groei-achterstand in halen? Mams is een Welsh Cob van ongeveer 1.50m en paps is een KWPN van ongeveer 1.60m.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:59

moeilijk te zeggen hoeveel die nog groeit, daar kun je zo niets zinnigs over zeggen

wat voer betrefd: WEIDE WEIDE WEIDE
gras is de beste voeding voor zo'n beestje
aangezien er nog weinig gras is, ben ik een voorstander van voordrooghooi OK dan!
die muesli en die kruiden zou ik achterwege laten, muesli kunnen veel paarden niet zo goed tegen , en die muesli word meer gegeven aan paarden onder het mom, van nou dat ziet er lekker uit, dat geef ik mijn paardje !!
dus wat de eigenaar lekker vind, krijgt het paard Verward

onderhoudsbrok en voordroog is meer als zat
evt wat vitamine en mineralen supplement erbij voeren
verder is een paar keer per week een goede poetsbeurt, dus 10 minuten lekker rossen met een rubberen rosborstel , geen overbodige luxe, dat stimuleert nl de bloedsomloop, en bevordert zo dus de spieren en versoepeld de huid Knipoog

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:06

Zelf zou ik pavo veulenbrok geven (dit is voor jonge paarden tot 3 jaar).
Mijn veulen is gevallen in het weiland en was er ernstig aan toe hij heeft er ataxie aan overgehouden maar door de revalidatie beetje achter gebleven.
Ik ben hem pavo veulenbrok gaan voeren en moet nu zeggen dat hij redelijk meekomt met zijn leeftijdsgenootjes.
Het is dus niet pavo opfokkorrel dat is voor veulen tot een half jaar.
Zal de link wel even plaatsen: http://www.pavo.nl/nl/index_groep.htm?groep=3
Ook heb ik hem regelmatig een vitaminestoot gegeven.
Maar goed ieder paard is weer anders.
Ik heb hem de zomermaanden naast het gras wel bijgevoerd maar pas op dat je ook weer niet gaat overvoeren want met eiwitrijk gras kun je echt teveel voeren.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:30

Citaat:
Met mn volgende vraag ga ik denk ik een beetje off-topic ...maar in hoeverre zal ze haar groei-achterstand in halen?


dat weet je pas over en jaar of vier, maar ik denk dat je best nog een hoop kunt goedmaken met goed voer.
mijn gsus (quarter mix) heb ik als 3 jarige gekocht, hij was groot gebracht op gras en aardappelen. het was een ielig ding. hij groeide vrij regelmatig door tot een jaar of 6, maar ging daarna gewoon rustig nog even verder met groeien (vooral de breedte in Lachen )
ik denk dat ie nu wel uitgegroeit is.... behalve zijn dikke buik dan *LOL*

hij werd als 3 jarige door de da klinisch goedgekeurd, maar heeft later toch wel een paar gezondheidsprobleempjes gekregen die wellicht indirect ontstaan zijn door de slechte zorg toen hij veulen was, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

het is dus afwachten hoe de tweejarige van je vriendin zich verder zal ontwikkelen, zowel lichamelijk als qua gezondheid.
het is iig fijn dat het beestje het nu weer goed heeft Haha!

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 09:53

heel erg bedankt voor jullie advies!!! komt mn vriendin echt een eind mee!!! OK dan! *LOL*

ze heeft het nu gelukkig weer goed..dat scheelt toch wel weer!! arm ding!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:47

dat heb ik vorig jaar ook gemerkt Crossmonster. Mijn Gam kwam op het land en prrrrrt daar ging 'ie! Ik hoop dat het dit jaar ook zo is, haha!

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: CuraƧao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:59

is het tweejarig paard vroeger misschien ziek geweest???
moet je erg rekening mee houden natuurlijk!
wij hebben een A veulen van vorig jaar die heel erg ziek geweest is!
ze wou ook niet eten!
sinds een paar dagen eet ze haar voerbak weer leeg!
ze heeft ook een zware groeiachterstand, ze ziet eruit als een veulen van een paar dagen oud!
ze is ook bijna dood geweest!
dus houd daar rekening mee, wie weet wat je later te wachten komt te staan!

groetjes klaasjuhhh

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 14:27

klaasjuh: niet goed gelezen denk ik Lachen ..ze heeft bloedwormen gehad waardoor ze erg vermagerd is geweest...ga nu weer goed met dr ....lees anders mn bericht nog een keer!! Lachen OK dan!
Mn vriendin gaat er zeker rekening mee houden dat ze ernstig ziek is geweest.
Ze heeft inmiddels ook al met een aantal dierenartsen gesproken en zij verwachten dat ze er verder ..wat botten betreft...geen last meer zal hebben. En hebben zoals Nadezda al zei...veulenbrok aangeraden om te voeren....en ze blijft lekker op het land lopen!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:16

Mijn paard had waarschijnlijk ook een groeiachterstand, hij was met 2 jaar pas 1,50, met 3 zag ie er nog steeds niet uit (zwaar overbouwd) en het is uiteindelijk een beer van tegen de 1.70 geworden!
Wel fijn dat dit beestje een nieuwe kans heeft gekregen bij jouw vriendin.